Veel pc-ontwikkelaars maken tegenwoordig ook games voor consoles. Ontwikkelaar Splash Damage is daar geen uitzondering op. Paul Wedgwood heeft meer uitleg gegeven over die keuze.

Splash Damage bracht Quake Wars naar de console, maar Wedgwood zegt niet dat die keuze ervoor heeft gezorgd dat de ontwikkelaar de pc de rug toe keert. In tegenstelling tot id Software stelt Wedgwood dat Splash Damage geen voorkeur gaat uitspreken over consoles of pc vanwege het inkomen dat de platformen bieden. Het gaat hem er om welk platform "een enorm coole ervaring kan creëren voor iemand die de game mee naar huis neemt."

Verder vindt Wedgwood het nu interessant om gamegenres naar de console te brengen die voorheen niet mogelijk geacht werden. "Er zijn zoveel fantastische dingen in FPS, RTS en RPG games die nooit eerder zijn getoond op een console. Het is de uitdaging om dat te vertalen naar een control interface van een console controller", aldus Wedgwood.

Minder diepgang

Wedgwood benadrukt dat consoles nog steeds flink achterlopen op de pc. Zo vindt hij dat de Halo 3 multiplayer even veel diepgang heeft als Quake 3 uit 1999. Call of Duty 4 vergelijkt hij dan weer met Counter-Strike uit 2001. Hij stelt dan ook dat de consoles pas dezelfde diepgang zullen hebben als de pc wanneer RTS-games succesvol worden en FPS-games meer inhoud tonen.

De creative director vindt daarom dat goeie games het verdienen om ook op de consoles te verschijnen, maar dat het ook een noodzaak is. "Als ik eerlijk mag zijn, de pc alleen kan niet meer alleen het ontwikkelbudget rechtvaardigen voor games. Daarmee wil ik niet zeggen dat de pc markt achteruit gaat." De ontwikkelkosten zijn volgens Wedgwood de afgelopen jaren te hoog opgelopen om enkel voor pc te ontwikkelen.