Review: TNA iMPACT!

De Smackdown-serie van THQ geniet eigenlijk al jaren een monopolie op games gebaseerd op professioneel worstelen. Uitgever Midway gaat nu de strijd aan met het gloednieuwe TNA iMPACT!

Professioneel worstelen, hoewel het puur over the top show is en de worstelaars elkaar niet écht bevechten, blijft geweldig om te zien. In Amerika trekt de sport dan ook volle zalen en zijn de verschillende toernooien wekelijks op tv te volgen. Het bekendst in Nederland is waarschijnlijk World Wrestling Entertainment, het circuit waar ook Hulk Hogan ooit deel van uitmaakte en waar de Smackdown-reeks de licentie op heeft. De grote tegenhanger ervan is de organisatie Total Nonstop Action Wrestling, kortweg TNA, waar deze nieuwe titel dus op is gebaseerd.

Meest in het oog springende verschil tussen de twee organisaties en dus in eerste instantie ook tussen de twee games is de zeshoekige ring waarin gevechten bij TNA plaatsvinden. Dat dit oorspronkelijk een vinding uit Mexico is, is op een leuke manier in de game verwerkt. Je kruipt namelijk in de huid van ene Suicide, een gemaskerde worstelaar die net voor een titelgevecht wordt ‘gevraagd’ bewust te verliezen. Nadat hij toch gewoon de titel heeft gepakt, wordt hij door twee nog grotere spierbundels dan hijzelf zo flink bewerkt, dat zijn carrière er op lijkt te zitten.

Afgezaagd excuus

Hij verliest daarbij zijn geheugen en moet via plastische chirurgie ook weer volledig opgelapt worden. Een enigzins afgezaagd excuus om je een eigen worstelaar te laten ontwerpen, maar het werkt. De mogelijkheden zijn daarbij echt heel uitgebreid en dus kun je bijvoorbeeld de game spelen met wat zomaar het zwaar getatoeerde vijfde lid van de band KISS zou kunnen zijn.

Tijd voor het nieuwe seizoen, al doe je er goed aan om eerst de controls goed te bestuderen. Niet omdat ze nou zo ontzettend moeilijk zijn, maar omdat de paar beschikbare tutorial video’s nutteloos zijn en je anders in de eerste gevechten maar wat zit te prutsen tot er een keer een goede move uit je handen komt.

De moeilijkheidsgraad stijgt ook met elk gevecht, maar met een beetje doorzettingsvermogen in het begin, ontdek je vanzelf betere moves en combo’s. Bovendien kun je ieder verloren gevecht oneindig opnieuw proberen, wat in ieder geval de figuurlijke pijn wat verzacht. Want ondanks dat het als gezegd vooral show is, zien gevechten er spectaculair uit met worstelaars die uit de ring worden gegooid of met een stoel uit het publiek worden bewerkt.

Scala aan kicks, punches en grabs

Verder heb je een aardig scala aan kicks, punches en grabs, waarbij je bijvoorbeeld een ledemaat probeert af te klemmen om extra schade aan te richten. Het belangrijkst zijn de zogenaamde reversals, wat inhoudt dat je mits goed getimed vrijwel iedere aanval om kunt draaien in je eigen voordeel.

Iets wat zeker als je verder in de game komt wel kan gaan frustreren, is dat dezelfde knoppen voor verschillende acties worden gebruikt. Afhankelijk van je positie ten opzichte van je tegenstander, pakt dat soms totaal verkeerd uit. Zo zitten het vastpinnen van een worstelaar die op de vloer ligt en het klimmen in de touwen onder dezelfde knop en de game heeft niet altijd door welke actie je bedoelt. Betere tegenstanders straffen dergelijke 'fouten' regelmatig af, waardoor je soms een anders gewonnen gevecht alsnog uit handen geeft.

Naast elkaar op de bank

In multiplayer valt dat minder op, omdat je er dan allebei mee te maken hebt en het juist leuke situaties op kan leveren. En dat is toch ook wel waar de kracht van een game als TNA iMPACT! ligt. Naast elkaar op de bank is de keuze qua modes het grootst en kun je zelfs met vier worstelaars tegelijk in de ring staan. Wie niet zo’n grote huiskamer heeft, kan online aan de gang, al is dat gedeelte beperkt tot de één-tegen-één gevechten.

Uniek voor TNA iMPACT! zijn de zogenaamde Ultimate X evenementen, waarbij worstelaars een rode X te pakken moeten zien te krijgen die in het midden boven de ring hangt. Is je tegenstander daar eenmaal via de touwen heen geklommen, dan blijft het leuk om hem naar beneden te trekken of, als je er zelf ook hangt, te schoppen. En ook hier zijn aanvallen weer om te draaien en tegen elkaar te gebruiken, wat de spanning er het hele gevecht inhoudt.

Zichtbaar mis

Grafisch valt er weinig aan te merken en zien we eigenlijk dezelfde problemen terug waarmee vechtgames vaker te maken hebben. Zo zijn stoten of schoppen soms zichtbaar mis, maar tellen ze wel en gaan lichaamsdelen af en toe dwars door elkaar heen. De worstelaars zelf zien er strak uit en hebben vrijwel allemaal meegewerkt aan motion capturing, wat zeker voor de fans van de sport herkenbare persoonlijke bewegingen zal opleveren. Het ongedetailleerde publiek steekt daar wel bij af en dat het zo lijkt weggelopen uit de gemiddelde racegame, zegt waarschijnlijk genoeg.

TNA iMPACT! is zeker geen briljante worstelgame en aangezien het zeker in Europa niet de meest bekeken vechtsport is, had het instapniveau wat verlaagd kunnen worden met een goede tutorial. Maar als je er wat langer mee aan de slag gaat, zul je merken dat je er wel echt beter in wordt en dan wegen de gebreken niet meer op tegen het plezier, zeker niet in multiplayer. Bovendien ziet de game er goed uit en zijn er aardig wat modes voorzien, zodat de middelmaat uiteindelijk toch wordt ontstegen. (70%)

Platform: PS3, Xbox 360, PS2, Wii | Release: reeds verschenen