Preview: Football Manager 2009

Zoals elk jaar komt Sports Interactive dit najaar met de volgende telg uit de Football Manager-serie. Waar de veranderingen bij de vorige delen vooral op management- en mediagebied lagen, laat FM2009 de natte droom van vele FM’ers uitkomen. Er is namelijk voor het eerst een 3D wedstrijd-engine aanwezig.

Ontwikkelaar Sports Interactive wil dit jaar een revolutie ontketenen met FM2009. Dit werd ook naar buiten toe uitgedragen, met bijvoorbeeld de advertenties waarin Che Guevara als trainer poseerde. Al snel volgden de geruchten dat de ontwikkelaar bezig was met een 3D-engine, waarna werd toegegeven dat FM2009 inderdaad 3D-wedstrijden zou gaan bevatten.

Revolutionair

Het invoeren van de 2D-engine destijds was één van de grootste stappen die de reeks tot nu toe heeft gemaakt. Het maakte het mogelijk om te zien wat voor gigantische kans je spits deze keer weer miste als hij 'vrij voor een leeg doel' stond. Het nieuwe 3D-systeem doet daar nog een schepje bovenop, waardoor je echt kunt genieten van een juweel van een doelpunt of het vloeiende aanvalsspel van je ploeg.

Het ziet er grafisch allemaal degelijk uit, en ook het voetballende gedeelte ziet er gelikt uit. De spelers hebben allen animaties die motion captured zijn, rennen rond met hun armen in de lucht als ze hebben gescoord en laten de bal frivool rondgaan. Je kunt kiezen uit verschillende camerastandpunten en spelsnelheden, dus er is voor ieder wat wils.

Widgets

Daarnaast is er een tijdsbalk onder in het scherm, waarmee je simpel naar de verschillende belangrijke momenten in de wedstrijd kunt springen. Verder kun je het scherm instellen naar eigen wens, met een variatie aan widgets. Dit zijn kleine schermpjes die je kunt aanvinken en die zullen verschijnen tijdens de wedstrijd. Hiermee kun je bijvoorbeeld andere wedstrijdstanden zien, terwijl je naar je eigen match kijkt.

Ook kun je de feedback van je assistent bekijken, maar daarover later meer. Het geheel doet prima aan en zal bij vele gamers voor een goede wedstrijdervaring zorgen. Het doet een beetje denken aan FIFA Manager, maar dat mag de pret niet drukken. Voor de gamers die het niet zien zitten in de 3D-weergave, is de 2D-weergave ook weer gewoon aanwezig.

Hartelijk welkom bij de club

In deze editie word je wat meer bij het handje gehouden bij de begeleiding van je team. De meeste veranderingen merk je direct als je een nieuwe carrière start. Zo kun je ervoor kiezen om een vrouwelijke manager te zijn en ontvang je direct een berichtje met een kort overzicht en de geschiedenis van de club. Daarnaast zal je assistent-manager niet alleen een teamverslag aanbieden, maar ook spelers voordragen om de gaten in je selectie op te vullen.

Een andere belangrijke rol van je assistent is feedback geven. Deed hij dit eerst al lichtelijk, in FM2009 is hij zeer duidelijk aanwezig. Hij zal je vertellen hoe de spelers reageren op je speeches, tips geven over voetballers en kan ook weer de leiding nemen als je op vakantie wil.

Tijdens de wedstrijden zelf zal je assistent je nauwkeurig vertellen wat er allemaal aan de hand is. Als spelers opvallend goed of slecht spelen, zal dit gemeld worden. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je keeper de bal te vaak inlevert bij de tegenstander. Je kunt daar op reageren door de keeper anders te laten afspelen, of de bal niet blind naar voren te laten trappen. Ook zal de assistent je voorzien van tactische tips, door bijvoorbeeld te vertellen dat je aanvallender moet spelen, of bepaalde posities moet wijzigen. Dit zal zeker voor de minder ervaren managers een prettige toevoeging zijn.

Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom?

Ook in FM2009 nemen het bestuur en de media weer een grote rol op zich. De veranderingen bij het bestuur zijn niet heel groot dit jaar. Zo kun je nu bijvoorbeeld vragen om een nieuwe grasmat aan te leggen, of zal het bestuur je informeren over wat zij denken van de huidige status van de club. Het bestuur zal zo nu en dan van zich laten horen, en als je adequaat reageert is er niet veel aan de hand.

De media zijn daarentegen erg aanwezig en kunnen je grootste vijand worden. Al snel zul je merken dat er een constante geruchtenstroom is over transfers. Je club zal gelinkt worden aan spelers waar je misschien helemaal geen interesse in hebt. Ook kan een bod dat je “stiekem” op een speler uitbrengt, uitlekken.

Dit roept natuurlijk een hoop vragen op bij de pers. Dat heeft echter ook een aantal voordelen. Zo zul je soms gelinkt worden met spelers waar je in eerste instantie niet bij hebt nagedacht. Ook kun je de geruchten over andere clubs bekijken, alwaar je zomaar een talentje of goede speler kunt ontdekken.

Persconferentie

Bij je aanstelling en op belangrijke momenten of wedstrijden zul je een persconferentie bijwonen. Enkele journalisten zullen vragen op je afvuren en jij hebt de keuze uit een mogelijkheid of vijf om te reageren. De mogelijkheid om geen commentaar te geven is er altijd en als je er genoeg van hebt, kun je zelfs woedend de zaal uit stormen. Gelukkig is er goed opgelet en wordt er handig gebruik gemaakt van bekende uitspraken.

Zo kun je bijvoorbeeld een geweldige oneliner van Johan Cruijff eruit stampen wanneer er wordt gevraagd naar je speelwijze. Dat levert leuke momenten van herkenning op en geeft je het gevoel dat je echt in de voetbalwereld zit. Want wat zou het toch leuk zijn om je tijdens de persconferentie hardop af te vragen of je zelf nou zo slim bent, of de journalisten tegenover je zo dom. Helaas kun je de media maar beter te vriend houden, want als je het te bont maakt zullen ze je het leven zuur maken.

Het ziet er naar uit dat FM2009 weer een degelijke titel gaat worden. Alle kleine veranderingen dragen weer bij aan het gevoel dat je je echt in de managerswereld bevindt. Het paradepaardje van FM2009 is natuurlijk de 3D-weergave van de wedstrijden. Het ziet er allemaal prima uit en ook de optionele widgets zijn een zeer handige toevoeging. Het is nog even afwachten hoe alles er uiteindelijk uit komt te zien. Sports Interactive heeft in ieder geval aangekondigd dat er nog verschillende verrassingen zullen zijn. Dit alles maakt Football Manager 2009 een titel waar de liefhebbers zeker naar uit mogen kijken.

Platform: Mac, pc | Release: 14/11/2008