Review: LittleBigPlanet

Platformtitels hebben we al meer dan genoeg gezien, maar niet vaak met zo’n originele insteek als bij LittleBigPlanet. Ontwikkelaar Media Molecule zet een schattig, maar daardoor niet minder groots, meesterwerk neer.

In LittleBigPlanet speel je als Sackboy (of Sackgirl), een schattig stoffen knuffeltje, dat je helemaal zelf kan aankleden. Hij speelt de hoofdrol in een droomwereld die opgebouwd is uit allerlei hip vormgegeven objecten. Sackboy kan interactie hebben met zo ongeveer alles in deze wereld, waardoor de game afstapt van het bekende platformprincipe waarin nagenoeg alles binnen een level vaststaat.

Om LittleBigPlanet simpelweg een platformtitel te noemen is dan ook te kort door de bocht, maar de basiselementen van het genre zijn wel degelijk aanwezig. In de singleplayer heb je namelijk levels met een begin en een einde, je verzamelt punten door gloeiende bollen op te pakken en moet ondertussen allerlei obstakels overbruggen.

Van eenvoudig naar pittig

In de beginlevels komt het vaak simpelweg neer op het springen van één gedeelte naar een ander gedeelte en af en toe een blok verslepen om op een ophoging te komen, maar in de latere levels zul je bijvoorbeeld op een lopende band objecten moeten ontwijken die onder stroom staan. De eerste level zijn dan ook bedoeld om je kennis te laten maken met de vele mogelijkheden van LittleBigPlanet, terwijl de latere levels beduidend meer uitdaging bieden.

Op dat gebied dus niks nieuws onder de zon, maar zelfs bij dit gameplay-element zien we al wat kleine nieuwigheden terug. Zo kan Sackboy van alles vastgrijpen. Dat is niet alleen nodig bij het genoemde verslepen van objecten, maar ook om bijvoorbeeld via een hangend object naar een ander platform te slingeren. Daarbij kan onze schattige held zich vastgrijpen aan stoffen objecten om zo niet in te afgrond te vallen.

Het bewegen met je Sackboy is overigens wel even wennen, aangezien het springen een lichte vertraging blijkt te hebben. Je moet dan ook echt de juiste flow te pakken hebben, waarna de game prima speelt. Val je toch een keer een afgrond in, dan is dat geen probleem, aangezien de levels vol zitten met continue-punten. Deze bieden je telkens een aantal levens, zodat je niet steeds het hele level opnieuw hoeft te spelen. Vooral in de latere levels zul je echter lastige punten tegenkomen, die in een keer je levens opslokken, waardoor je alsnog het level kan herstarten. Een opbouw qua levens was wellicht iets minder frustrerend geweest.

2,5D

LittleBigPlanet is overigens geen 2D-platformer, maar eigenlijk 2,5D, zoals de ontwikkelaar het zelf noemt. Alle levels zijn namelijk opgebouwd in drie lagen en je kunt je eenvoudig van de ene laag naar de andere laag verplaatsen. Hierdoor kun je bepaalde objecten bemachtigen die zich bijvoorbeeld op de achtergrond bevinden, maar ook doodleuk tegenstanders omzeilen die zich op een andere laag bevinden. Het geeft de game zowel letterlijk als figuurlijk net wat meer diepgang.

De tegenstanders zijn overigens over het algemeen vrij eenvoudig uit te schakelen. Vaak bevatten ze een gloeiende bol aan de bovenkant, die als zwakke plek dient. Als je hier op springt, dan valt de vijand uit elkaar. Bij sommige tegenstanders moet je de juiste timing toepassen, maar eigenlijk wordt het je op dat gebied nooit echt moeilijk gemaakt. Zelfs de eindbazen, die af en toe op je pad komen, zijn met niet al te veel moeite uit te schakelen.

Daarbij zien we flink wat toffe extras die de levels opvullen. Denk bijvoorbeeld aan voertuigen, maar ook aan races. Deze kennen een startblok en een finish. Het is dan zaak zo snel mogelijk deze race te voltooien, wat vooral erg spannend is als je met meerdere spelers gamet. De levels van LittleBigPlanet zijn in ieder geval behoorlijk gevarieerd en het stijltje dat wordt neergezet is heel eigenzinnig, maar daardoor niet minder tof.

Theekopje

Zowel de physics als de animaties in LittleBigPlanet zijn van een ongekend niveau binnen het platformgenre. Zoals gezegd kan Sackboy van alles vastpakken, maar doet dit ook daadwerkelijk zoals je dat in het echt zou verwachten. Een theekopje (dat groter is dan Sackboy zelf) zal hij dan ook aan het oortje vastpakken om deze vervolgens door het level heen te sleuren.

Daarbij reageren de objecten en materialen heel realistisch. Denk bijvoorbeeld aan een springveer, waarbij je daadwerkelijk mee moet bewegen om zo een hoge sprong te maken, maar ook aan materialen die unieke eigenschappen bevatten. Zo zal steen zwaarder zijn dan hout, waardoor je meer kracht moet toepassen om dit te manipuleren.

Opleuken

Als je puur kijkt naar het platformelement, zou je kunnen zeggen dat de levels niet veel om het lijf hebben. LittleBigPlanet zit echter vol met versieringen, objecten, muziek en kleding die jij kunt verzamelen. Deze kun je vervolgens direct gebruiken om de wereld op te leuken. Heb je bijvoorbeeld een sticker gevonden, dan kun je deze op alle objecten in de wereld plakken. Je kunt zelfs een foto maken van jezelf met de PlayStation Eye-camera en je eigen afbeelding in de spelwereld verwerken.

Dit soort acties voer je uit met het eenvoudige menu, dat op elk moment op te roepen is. Je kunt vervolgens scrollen door de verschillende categorieën aan spullen die je hebt verzameld, deze even simpel selecteren en met een druk op de knop plaatsen in de wereld. Al snel zit je menu werkelijk stampvol, waardoor je het overzicht wel eens kan verliezen. Gelukkig kun je bij specifieke objecten aangeven dat ze je favorieten zijn, waardoor je ze altijd snel paraat hebt.


Make over

Niet alleen de spelwereld kan worden aangekleed, ook je Sackboy kan telkens worden voorzien van een make over. Heb je bijvoorbeeld een Mexicaanse hoed en een gouden ketting gevonden, dan kan je Sackboy hier direct mee pronken. Ook hiervoor geldt dat je in no time werkelijk bergen met kleding hebt verzameld, waardoor je daadwerkelijk een eigen creatie kan neerzetten. Het is opmerkelijk hoe lang je hier lol mee kunt hebben.

Naast deze kleding, kan Sackby zijn emoties tonen en zijn armen los bewegen. Dat heeft niet zozeer een doel, maar is wel erg tof als je met meerdere spelers LittleBigPlanet gaat spelen. De game is namelijk niet enkel in je eentje, maar ook met maximaal drie anderen te spelen. En wat al ontzettend verslavend is in je eentje, blijkt nog veel meer verslavend te zijn met z’n vieren.

Daarbij zijn bepaalde gedeeltes in het level enkel uit te voeren met meerdere Sackboys. Dit wordt dan duidelijk aangegeven op een bord. Het gaat om situaties die redelijk eenvoudig op te lossen zijn en een paar keer proberen is vaak genoeg om verder te komen. Denk bijvoorbeeld aan een platform dat één iemand naar beneden trekt, waar de ander vervolgens op springt en hierna de één weer kan helpen om op het platform te komen.

Lang leve de lol

Daarbij blijkt het gewoon ontzettend tof om met z’n vieren de levels te doorkruisen. Het motto van LittleBigPlanet lijkt dan ook ‘lang leve de lol’. Je kunt elkaar zelfs pesten door een Sackboy van een andere speler te voorzien van stickers en zelfs objecten. Toch werkt niet alles even lekker als je met meerdere spelers aan de slag gaat.

Zo zoomt de camera flink uit als de verschillende Sackboys van elkaar verwijderd zijn, zodat je af en toe niet goed kan zien wat je aan het doen bent. Vooral de levels waarin veel bewegende objecten aanwezig zijn, kunnen dan ronduit frustrerend zijn. Het is dan ook handig samen met gamers te spelen die ongeveer dezelfde skills hebben, aangezien anders een speler te vaak achterblijft, wat vervelend kan uitpakken voor de andere spelers.

Het principe van samen spelen werkt zowel off- als online. Je kunt op ieder moment bij een speelsessie van een andere gamer binnen springen, mits hij of zij dat prima vindt en zal dan via het laatste continue-punt verschijnen. Heb je het weer even gehad, dan ben je even snel weer verdwenen. Het online gedeelte werkt naadloos en ik kon lgeen ag ontdekken.

Level editor

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, kun je ook nog eens je eigen levels bouwen. Alles wat je vindt in de game, kun je hiervoor gebruiken en de level editor werkt heel eenvoudig. Via het eerder genoemde menu kun je makkelijk iets selecteren en dit in het level neerzetten. Objecten kunnen simpel vergroot en gedraaid worden en bepaalde materialen kun je uitsmeren over het level. Vervolgens voorzie je jouw level van een achtergrond en wat leuke muziek en klaar is Kees.

Zoals jullie zullen begrijpen, is het principe simpel, maar om daadwerkelijk een goed level te bouwen, ben je wel even zoet. De creatieve gamers onder ons zullen zich dan ook helemaal kunnen uitleven met deze editor, terwijl minder creatieve gamers de levels van anderen kunnen spelen. Via het PlayStation Network zijn deze namelijk eenvoudig te downloaden en de spelduur wordt hierdoor in theorie eindeloos.

LittleBigPlanet is een must have voor iedere PS3-bezitter die niet enkel van bruut geweld houdt. De singleplayer is ijzersterk, met z’n vieren de levels doorlopen is heerlijk en daarbij werkt dit principe ook online naadloos. Daarnaast kunnen creatieve gamers eigen levels bouwen, die anderen weer kunnen downloaden, waardoor de spelduur eindeloos is. Media Molecule mag dan ook trots op zichzelf zijn, aangezien LittleBigPlanet niks minder dan een meesterwerk is. (92%)


Platform: PS3 | Release: 06/11/2008

Tip de redactie