Review: Gears of War 2

Je zou misschien verwachten dat Microsoft en Epic wel drie keer na zouden denken voordat ze Gears of War 2 even grof zouden maken als het origineel. Gelukkig deden ze dat niet en zetten ze de volgende stap op het gebied van brute gewelddadigheid.

Het mooie hierbij is dat we de bruutheid ook beter kunnen zien. De Unreal 3 Engine is opgepimpt naar de Unreal 3.5 Engine. Daardoor zien we niet alleen alles flink beter, maar onderscheiden we ook veel meer detail in de omgevingen en de karakters. Daarbij moesten er wat meer wezens tegelijk in beeld komen. Dat dit gelukt is heb je al kunnen zien in de demo die Bleszinsky speelde op de afgelopen E3. Daarin zag je Brumaks, Drones, Reavers en zelfs Corpsers door het beeld komen.

Maar ze hebben ook nog eens meer dan 400 tweaks gedaan aan het coversysteem. Volgens Epic was het niet goed genoeg. Je kon niet uit cover een ontwijkende jump maken, een swat turn was niet te onderbreken, je keek nog wel eens de verkeerde kant op wanneer je in cover ging. Dat is nu allemaal anders. Door de 400 tweaks is het nog veel vloeiender dan dat het al was. En misschien maakt dat de game wel eenvoudiger. Dat niet alleen. Gears of War is nog toegankelijker gemaakt ook. Elke mode is wat simpeler. Heb je Gears al gespeeld, dan is het misschien verstandig om Gears 2 op een wat hogere moeilijkheidsgraad te spelen.

Godmode

Vroeger had je nog een tijdelijke godmode als je iemand ging zagen. Alle kogels die in je ‘lijf’ kwamen, voelde je gewoonweg niet. Daar moest verandering in komen. Nu wordt je dus gewoon geraakt terwijl je iemand door midden staat te zagen, of wanneer je iemand de onderkant van je laars laat zien. Daarom heb je nu drie verschillende finishermoves. Deze zijn onderverdeeld in snelheid en bruutheid.

Ben je druk in gevecht, dan kan je kiezen voor de snelste: een slag met het wapen dat je in je handen hebt. Snel en clean. Maar ben je stoer en wil je laten zien dat er niet met jou gerotzooid moet worden, dan ga je voor de langzaamste en de vetste move. Ben je bijvoorbeeld helemaal klaar met je aanvaller dan trap je de wegkruipende Locust in zijn buik zodat op zijn rug valt. Je gaat op hem zitten en verkoopt hem drie gigantisch harde klappen op zijn kop. Dat is nog eens je agressie ventileren.

Natuurlijk kun je ook voor de doodnormale curb-stomp kiezen of je zaag in de vijand zetten. Deze zijn qua snelheid niet aangepast. Wel qua mogelijkheden. Val je bijvoorbeeld iemand aan met je Lancer om hem kapot te zagen, maar heeft jouw tegenstander ook een Lancer en wil hij op nagenoeg hetzelfde moment jouw gaan zagen, dan kan het zomaar gebeuren dat je in een duel terecht komt.

Sadist

De twee kettingzaagbajonetten rammen dan tegen elkaar en met een korte vonkenregen en flink wat geram op de B knop wordt de uitkomst beslist. Druk je sneller dan de tegenstander op de B knop dan zaag jij hem in stukjes. Drukt hij sneller, dan weet je ook wat er gaat gebeuren. Maar de ultieme sadistische daad is eigenlijk wel het oppakken van de neergeschoten Locust en hem als schild gebruiken. Een heus Meat-shield. Laat zijn collega’s hem maar afmaken. En leeft hij nog nadat je alle aanvallers hebt afgeweerd, dan draai je gewoon zijn nek om en gooi je hem als oud vuil aan de kant.

Schrijver Josh Ortega werd ingehuurd om het verhaal voor Gears 2 te schrijven. Zijn taak was het verhaal van Gears of War verdiepen en verbeteren voor Gears of War 2. Hij nam vooral het intieme gedeelte van de tweede slogan “Epic and more intimate” voor zijn rekening. Het epische verhaal kennen we al, maar het intieme gedeelte niet. Dit komt meer in de vorm van vrienden die Marcus Fenix weer tegenkomt en natuurlijk Maria, de vrouw van zijn beste vriend Dominic Santiago. Dom is naarstig naar haar op zoek en doet nagenoeg alles om haar te vinden. Dat brengt natuurlijk emoties met zich mee en leidt tot beladen situaties. Deze keer raak je dus meer betrokken bij Marcus en Dom.

Hordes Locust

Natuurlijk kun je het hele verhaal weer met twee man tegelijk spelen in co-op. Maar gelukkig hoef je niet al je vrienden teleur te stellen omdat ze niet met je mogen meespelen, je kunt namelijk ook een potje Horde opstarten. Daarbij mag je het met vijf man opnemen tegen de ene na de andere horde aanvallende en steeds sterker wordende Locust. Je begint tegen een bende wretches en wat drones, maar al snel worden dit Maulers, Kantus en Grinders die je moet doden. En alsof dat nog niet genoeg is worden deze monsters na elke golf steeds sterker. Heb je dus een Kantus dood gemaakt in level 12 en kom je er weer een tegen in level 21, dan moet je er veel meer kogels in pompen voordat hij het loodje legt. Teamspel wordt naarmate jullie verder komen, steeds meer een must.

Ook kun je de standaardmodes verwachten. Alleen dan met een typische Gears of War twist. Neem bijvoorbeeld ‘Capture the Flag’. Dit heet nu Submission, maar het is min of meer hetzelfde. Het verschil zit hem in de vlag. Deze is namelijk geen echte vlag maar een zielig oud ventje met een gun. Degene die hem pakt en terugsleept naar zijn eigen basis krijgt een punt. Het mooie is ook dat alle online-opties met meer mensen zijn te spelen. Nu kunnen we met vijf tegen vijf spelen. Dat zijn dus tien man tegelijk online in plaats van de normale acht. Daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden om dood van te gaan. Niet alleen wapens zijn dodelijk, maar de omgeving wil verantwoordelijk zijn voor wat kills. Knopjes die lasers activeren of de omgeving die eens in de zoveel tijd uit zichzelf een dodelijke actie inzet.

Shotgun

Maar de multiplayer zou al snel een vervelende ervaring worden als mensen weer simpelweg gingen shotgun-rollen. Een duik naar je toe met een shotgun in de hand en zodra ze voor je staan ben jij met een schot ‘dood’. Niemand vindt dat leuk behalve degene die het constant doen. Daarom heeft Gears of War 2 iets nieuws: Stopping Power. Dit nieuws zorgt ervoor dat mensen langzamer gaan bewegen naarmate er meer op ze geschoten wordt. En dat merk je.

Staat er iemand op je te schieten, dan kun jij lang niet zo snel meer reageren, bijvoorbeeld door weg te duiken of te rennen. Hoe vaker er raak geschoten zal worden, hoe moeilijker jij zult bewegen. Overigens is die shotgun ook aangepast. Een one-shot-one-kill zal niet meer voorkomen. Het wapen is namelijk accurater en zwakker geworden. Het is niet meer een close-range only wapen, maar een close- to mid-range wapen. Over iets grotere afstanden is het dus ook nog prima te gebruiken.

Toen we Gears of War twee jaar geleden speelden, was het al een waanzinnig goede game. Wie had gedacht dat er nog zoveel aan verbeterd had kunnen worden? De gameplay is nog soepeler, het ziet er visueel veel beter uit. De game is nog veel bruter dankzij de toevoeging van brute wapens, brute vijanden en nog brutere finishermoves. Daarbij komt ook nog eens dat het verhaal op sommige momenten heel aangrijpend is en dat zorgt er voor dat je nog meer bij de game en de daarin opgenomen characters betrokken wordt. Ook zorgt dit ervoor dat de singleplayer geen 8, maar zo’n 10 tot 12 uur zal duren. Tel daar ook nog eens de verbeterde multiplayer en de extra multiplayer mode bij op en je komt de winter zonder problemen door. (96%)

Platform: Xbox 360 | Release: 07/11/2008