Als de DS de afgelopen jaren ergens in wist uit te blinken dat was het wel in het aanbieden van matige Brain Training-achtige titels. Level 5 laat echter zien dat het ook anders kan want met Professor Layton and the Curious Village krijgen we een van de meest originele en leukste puzzelgames ooit in handen.

Professor Layton is een van die games die zich op geen enkel ander platform thuis zou kunnen voelen omdat het op maat gemaakt lijkt te zijn voor de DS. Dit zorgt er samen met de enorm hoge verslavingsfactor, de prachtige animaties en het spannende verhaal voor dat Professor Layton werkelijk weken achtereen in je DS zal blijven zitten. En hoe kinderlijk het er dan ook uit mag zien, deze game zal zelfs de meest verstokte puzzelaar voor grote uitdagingen plaatsen.

Wijlen Baron Reinhold

Professor Layton en zijn assistent Luke zijn neergestreken in St. Mystere. Een klein dorpje waarin ze op zoek gaan naar een kostbare schat die wijlen Baron Reinhold daar zou hebben verstopt. Tijdens de zoektocht zal het echter om meer gaan draaien dan slechts het achterhalen van deze ‘Golden Apple’ want de inwoners van het dorpje blijken vele mysteries te herbergen. Wat volgt is dan ook een verhaal dat al snel de vormen van een sterke thriller zal aannemen en waarbij Layton en Luke in een steeds serieuzer wordend verhaal verzeild raken. Iets wat natuurlijk te verwachten valt als je een reisje boekt naar een dorpje met de naam St. Mystere.

Terwijl je op een klassieke point-and-click manier jezelf door St. Mystere werkt zal je werkelijk overal geconfronteerd worden met uitdagende puzzels. Op iedere straathoek, achter ierdere deur en werkelijk alle inwoners zullen je constant bestoken met in totaal meer dan 120 van de meest uiteenlopende raadsels. En hierin ligt dan ook echt de kracht van de game.

Spelwereld afstruinen

Een van de zaken die Professor Layton doet uitstijgen boven andere puzzle-adventures is het feit dat je als speler niet constant de spelwereld aan het afstruinen bent op zoek naar een bepaald item of onvindbaar persoon voor de oplossing van een puzzel. In St. Mystere moet je namelijk alle puzzels die je krijgt voorgeschoteld simpelweg het hoofd bieden door middel van logisch redeneren, ruimtelijk inzicht of het doorzien van een slimme strikvraag.

Hoewel je zo nu en dan een nieuwe variant van een eerder opgeloste puzzel voor je kiezen krijgt, zal het nooit goedkoop of gemakzuchtig aanvoelen. Dit is grotendeel te danken aan de intelligente insteek waarmee de puzzels zijn ontworpen, de grafische presentatie van de spelwereld en de perfecte besturing met de stylus.

De puzzels

De puzzels waar je tegenaan loopt verschillen niet alleen in moeilijkheidsgraad, ook het type puzzel zal je steeds weer verplichten op een frisse manier naar de opgave te kijken. Zo zal je bijvoorbeeld klassieke puzzels tegenkomen met een labyrint of het over de rivier krijgen van wolven en kuikens, maar ook vernieuwende puzzels waarin je woordraadsels of verschrikkelijk moeilijke rekensommen moet oplossen, komen regelmatig voorbij.

Hoe moeilijker de puzzel is hoe meer punten je krijgt voor het vinden van de juiste oplossing. Gelukkig kun je bij de pittige raadsels tips kopen die je in de richting van het juiste antwoord zullen sturen. Maar goed, een beetje gamer voelt zich hier natuurlijk te goed voor en zal zich liever een uur blindstaren op de meest lastige breinbrekers waarvan het antwoord natuurlijk nooit gevonden gaat worden. Gelukkig is er dan nog de mogelijkheid om de puzzel aan de kant te schuiven en hier later in het spel nog eens rustig voor te gaan zitten als je denkt er klaar voor te zijn.

Puzzels integreren

Het is jammer dat de puzzels het interessante verhaal soms in de weg kunnen staan. De ontwikkelaar had namelijk best wat meer moeite mogen doen de puzzels meer in het verhaal te integreren. Vaak spoort een puzzel namelijk totaal niet met de manier waarop het verhaal zich ontwikkelt. Soms lijkt het dan ook wel of de puzzels en het avontuur als twee aparte games zijn ontwikkeld en in Professor Layton bij elkaar zijn gegooid.

Heb je het voor elkaar gekregen je door de ruim 120 puzzels te worstelen dan kun je van de Professor Layon website wekelijks nog eens gratis nieuwe puzzels gaan downloaden om je enkele extra uurtjes bezig te houden. Hoe lang je echter plezier zult hebben van deze heerlijke puzzelgame is per speler verschillend. Zo zal de snelle speler na tien uur klaar maar kan een gamer met minder puzzelinzicht wel eens twee keer zo lang bezig zijn om de alles verklarende ontknoping in The Curious Village op zijn scherm te zien voltrekken.

De briljante combinatie van adventure-elementen, uitdagende en gevarieerde puzzels, prachtige animaties en de vele uren gameplay maken van Professor Layton and the Curious Village een absolute must-have voor iedere puzzelliefhebber in het bezit van een DS. Het vervolg in de vorm van Professor Layton and Pandora’s Box kan wat mij betreft dan ook niet snel genoeg richting Europa komen. (85%)

Platform: DS | Release: 7 november 2008