Review: MotorStorm Pacific Rift

MotorStorm wist menig PS3 bezitter te verrassen. De titel zag er niet alleen lekker rauw uit, maar stond vooral garant voor over de top arcade fun. Het vervolg laat niet al te lang op zich wachten.

Dat betekent echter niet dat ontwikkelaar Evolution Studios stil heeft gezeten. In Pacific Rift zijn namelijk de kritiekpunten van het eerste deel aangepakt en introduceert de ontwikkelaar een aantal goed werkende nieuwe features. Verwacht echter geen revolutie, aangezien de basis gameplay bewaard is gebleven.

En dat is maar goed ook, aangezien MotorStorm een erg sterke titel was waarin je ontzettend veel lol kon beleven met het racen over off-road parkoersen. De game maakte indruk vanwege de flinke keuze aan voertuigen en de vele routes die ieder parkoers kende. Afhankelijk van het gekozen voertuig moest jij bepalen of je recht door de modder zou rijden of juist de hoger gelegen stukken opzocht (of iets daar tussenin).

Monster truck

Qua voertuigen is er niet zo gek veel veranderd in Pacific Rift. We kunnen wederom kiezen uit onder andere rally auto's, ATV's, motoren en vrachtwagens. Wel zien we een gloednieuw voertuig terug, te weten de monster truck. Hiermee kun je prima door de modder racen en als er toevallig een klein voertuig in de weg zit, dan kun je deze zonder pardon verpulveren. Het sturen met deze monster truck is behoorlijk lastig, waardoor je het beste de veilige paden kunt kiezen.

We zien overigens niet enkel een nieuwe kar terug, ook de besturing van bepaalde voertuigen is verbeterd. Dat merk je bijvoorbeeld bij de motor, die een stukje stabieler blijkt. Dat moet ook wel, aangezien deze motor veel meer last heeft van andere voertuigen en de omgeving. In Pacific Rift moet je namelijk met veel meer zaken rekening houden tijdens het racen.

Cosmetische verandering

Pacific Rift stapt namelijk af van de eeuwige woestijn-levels van het eerste deel en biedt de speler de keuze uit water-, lava- en jungle-levels. Dat is niet alleen een cosmetische verandering, maar voegt daadwerkelijk een gameplay-element toe. Zo zal begroeiing je voertuig vertragen en ook wat van je vaart doen verminderen.

Daarbij zal het water je auto afkoelen, waardoor je langer jouw boost-meter kan gebruiken. Het rijden door een plas water is dan ook echt een tactische beslissing. We zien net het tegenovergestelde principe terug in de levels waarin veel lava te vinden is. Als je hiermee in aanraking komt, dan crash je direct, maar ook als je er bijvoobeeld overheen springt, dan zal je auto verhitten. Je boost-meter zal in dat geval veel sneller gevuld worden.

De nieuwe levels eisen daardoor net even een andere aanpak, maar zorgen ook simpelweg voor de nodige variatie. Het eerste MotorStorm-deel ging op den duur nogal vervelen, wat gelukkig niet het geval is bij Pacific Rift. Wel moet gezegd worden dat de routes er niet duidelijker op zijn geworden. Vooral in de jungle-levels heb je af en toe geen idee waar je heen moet rijden en wil je nog wel eens tegen een object aanrijden dat simpelweg niet goed zichtbaar is. Dat kan wel eens irritant zijn, maar het zorgt er tevens voor dat shortcuts nog meer risico met zich meebrengen.

Variatie

De variatie is niet alleen toegenomen qua levels, maar ook zien we nieuwe type races terug. Zo heb je af en toe een tijd race waarin je zo snel mogelijk een rondje moet rijden, maar ook de 'eliminator' races waarin om de zoveel seconden de laatste racer afvalt. Persoonlijk verkies ik nog steeds de normale races boven deze alternatieven, maar het brengt wel de nodige variatie met zich mee.

Daarbij bevat Pacific Rift een vierspeler splitscreen-functie. Veel gamers vonden dit een groot gemis in het eerste deel en de ontwikkelaar heeft dan ook naar deze kritiek geluisterd. Zoals verwacht, lever je wat grafische pracht in als je met z'n vieren aan de slag gaat, maar de optie loopt in ieder geval lekker vloeiend, Het genoemde probleem met onduidelijke routes steekt hier echter nog vaker de kop op, aangezien je op maar een kwart van je scherm speelt. De lol die je echter ervoor terugkrijgt, maakt dit meer dan goed.

Fun

Daarnaast kunnen we ook weer online aan de slag en het eerste deel liet al zien hoeveel fun dit teweeg kan brengen. Bij Pacific Rift is dat niet anders en de potjes die ik heb gespeeld, kenden nauwelijks lag. Daarbij heeft de ontwikkelaar aangegeven de titel veelvuldig te voorzien van extra downloadbare content, waardoor je nog wel even zoet bent met de titel.

Opmerkelijk genoeg staat Pacific Rift ook grafisch nog steeds zijn mannetje, alhoewel de graphics niet echt verbeterd zijn ten opzichte van het vorige deel. Op dat gebied had de ontwikkelaar wat mij betreft iets meer zijn best mogen doen. Qua soundtrack is de game in ieder geval weer prima verzorgd. Deze is lekker heftig, wat gewoon erg veel toevoegt aan het geheel. Pacific Rift is dan ook een behoorlijk compleet product en biedt een race-ervaring die we niet op deze manier bij genregenoten zien.

MotorStorm Pacific Rift weet net als het eerste deel behoorlijk veel indruk te maken. De aanpassingen en nieuwe features zijn misschien niet drastisch te noemen, maar doen wel heel goed hun werk. Daarbij zorgt dit er voor dat Pacific Rift een behoorlijk compleet product is geworden, waar weinig op af te dingen valt. Ben je op zoek naar een over de top fun racer, dan is Pacific Rift een dikke aanrader. (88%)

Platform: PS3 | Release: reeds verschenen