Preview: Prince of Persia

Ubisoft heeft de nieuwe Prince of Persia verbazend lang verborgen gehouden. GameZ.nl kreeg eindelijk de kans om de game te spelen. Wat kunnen gamers verwachten?

De Prince of Persia-spelreeks is één van de gezichtsbepalende franchises van het Franse Ubisoft. Terwijl we van alle grote titels dit jaar al het nodige gezien hebben, bleef de nieuwe Prince of Persia nog steeds verborgen. Een paar ingame filmpjes, een open spelwereld, dat is alles wat we van deze titel gezien hadden. Opmerkelijk, zeker als je bedenkt dat de game volgens Ubisoft op de valreep in 2008 (december) zal verschijnen. Dat maakt natuurlijk razend nieuwsgierig.

Eén ding is zeker: de nieuwe Prince of Persia heeft qua verhaal en personages niks te maken met de vorige delen. De makers zijn er glashelder in dat de game een compleet nieuwe ervaring is, die zich afspeelt in een ander universum met eigen personages, spelwereld en stijl. Dat laatste is vanaf het begin overduidelijk.

Aparte look

Hoewel de game wordt aangedreven door een verbeterde grafische motor van Assassin’s Creed, heeft Prince of Persia een hele nieuwe en aparte look, waardoor het lijkt dat de personages en spelwereld getekend zijn. Dit principe is niet nieuw, maar de manier waarop het er in deze game uitziet, is toch weer heel verschillend dan andere games met Cel-Shading.

Het resultaat is een mysterieuze spelwereld, die er in het begin nog redelijk groen en vrolijk uitziet. Dat duurt echter niet lang. Vanaf het moment dat de bloedmooie Elika de verdwaalde prins omver loopt, begint de ellende. Ten eerste wordt je meteen aangevallen en gezocht door een groep gewapende mannen. En dat is nog maar het begin.

Boze goden

Zo blijk je al snel voor de mysterieuze Tree of Life te staan, die tevens dient als de gevangenis van de kwaadaardige Ahriman. Na een heftige confrontatie met de eerste eindbaas, wordt deze boom geïnfecteerd waardoor deze oeroude god van het kwaad loskomt en de hele omgeving besmet wordt met zijn aanwezigheid.

Op dat moment komt het spel pas echt los. Prince of Persia kent een open spelwereld, die bestaat uit vier gebieden (elk met een aantal levels). Alles is met elkaar verbonden, dus je kan in principe op elk moment overal naartoe. Dat klinkt overweldigend, maar werkt in de praktijk erg goed. Natuurlijk zijn er regio’s die je niet kan betreden. Je zult magische schakelaars om moeten zetten, om toegang te krijgen tot specifieke delen van de spelwereld.

Acrobatische toeren

Het verkennen van de omgeving speelt qua gameplay duidelijk de hoofdrol. Zoals we gewend zijn, zal je weer heel wat acrobatische toeren moeten uitvoeren om op de juiste plek te komen. Je loopt tegen muren, klautert tegen rotswanden, slingert over ravijnen en ga zo maar door. Het is indrukwekkend hoe vloeiend dit allemaal gaat.

Natuurlijk is een foutje snel gemaakt en om te voorkomen dat het spel een eindeloze herhaling wordt van Game Over-schermen, steekt je medegenoot Elika daar een magisch stokje voor. Op die manier blijft het tempo hoog. Overigens komen haar magische krachten goed van pas. Ze is in staat om je verder weg te slingeren of diverse magische schakelaars te activeren, waardoor je weer door kunt.

Stijlvolle duels

Het doel is om in elk level de pure grond van corruptie te ontdoen. Ben je eenmaal na die lastige klimpartij op de juiste plek, zal je net zien dat één van de eindbazen daar vertoeft. Het zijn vaak oeroude wezens die geen tegenstand dulden. Verwacht overigens geen Devil May Cry-achtige taferelen, want het knokken in deze Prince of Persia is beduidend anders.

Geen eindeloze massa’s tegenstanders, maar stijlvolle duels lijkt de keuze te zijn van de makers. Het gaat vooral om slim timen, counteren en goed gebruik maken van de verschillende aanvallen. Afhankelijk van de kleur levensbalk die de vijand heeft, is hij of zij kwetsbaar voor specifieke combinaties. Die kleur wisselt snel of langzaam afhankelijk van de soort vijand en hoeveel schade hij heeft opgelopen. Het is een manier van vechten die niet iedereen zal aanspreken.

De nadruk ligt duidelijk op het atletische aspect en de veranderende spelwereld. Na de confrontatie kan je metgezel namelijk het level ontdoen van kwaad. Dit ziet er indrukwekkend uit. Een asgrauwe omgeving maakt plaats voor kleur (een beetje zoals Okami). Vervolgens kan je de magische energiebollen die vrijkomen, verzamelen om weer verder te komen. Een slimme manier om al het klauterwerk interessant te houden, zeker in combinatie met de talloze verschillende routes die er te nemen zijn.

De nieuwe Prince of Persia is absoluut anders dan vorige delen. Het is geen heftige actiegame. Er is duidelijk gekozen om een echt Perzisch sprookjessfeer neer te zetten, maar dan wel op een volwassen manier. Dit wordt nog eens extra versterkt door getekende personages en spelwereld. Dat ziet er indrukwekkend uit, maar zal niet iedereen kunnen bekoren. Het spelen van deze voorlopige versie heeft me wel zeer nieuwsgierig gemaakt. Er is een tipje van het mysterie opgelicht, de komende maanden weten we meer.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 5/12/2008