De succesvolle advocatengame Phoenix Wright is redelijk anoniem in de winkels gearriveerd. Levert de virtuele strafpleiter opnieuw een leuke game op?

Het heeft even geduurd voordat Phoenix Wright: Ace Attorney Trials and Tribulations hier in Nederland verscheen. Toch lijkt de release redelijk slim getimed. Het aanbod aan kwaliteitstitels voor de Nintendo DS is de laatste tijd zeer dun te noemen. Is Phoenix Wright: Ace Attorney Trials and Tribulations hierop een uitzondering?

Voor de gamers die niet bekend zijn met de spelserie, bij deze een uitleg. In Phoenix Wright speel je een advocaat, doe je onderzoek, verhoor je getuigen en probeer je leugens en geheimen te ontrafelen. Combineer de bekende advocatenseries The Practice, Law & Order en CSI, gooi er een Japans Anime-sausje overheen en je hebt het recept voor de Phoenix Wright-titels.

Dit leverde al twee vermakelijke games op. Het is overduidelijk dat Trials and Tribulations is bedoeld voor mensen die de eerdere games al hebben gespeeld. Natuurlijk kan je ook zonder voorkennis aan deze game beginnen, maar je mist dan wel veel referenties naar eerdere zaken. Ook gaat de game er van uit dat je bekend met een aantal spelprincipes, waardoor de uitleg wel heel erg beknopt is. Beginnende virtuele topadvocaten kunnen dus beter één van de eerdere titels op de kop tikken, wanneer ze aan Phoenix Wright willen beginnen.

Terug in de tijd

In Trials and Tribulations krijg je dus weer een aantal nieuwe zaken voorgeschoteld die opgelost moeten worden. Een leuke bijkomstigheid is dat je soms terug gaat in de tijd en je daarbij ook met andere personages speelt. Je ziet dan een Phoenix Wright als student en zodoende kom je meer te weten over het verleden van sommige personages. Er zijn dus genoeg nieuwe gezichten in Trials and Tribulations.

Helaas zijn deze niet allemaal even goed uitgewerkt. Eigenlijk steelt vooral de nieuwe, genadeloze aanklager Godot de show. De rest valt in vergelijking een beetje tegen. Zonde, want de verhaallijnen en meeste dialogen zijn van hoog niveau. Qua gameplay is er helaas niks nieuws onder de zon. Het spel is duidelijk neergezet zonder af te wijken van de eerdere succesformule. Wel speelt het ontdekken van persoonlijke geheimen een nog grotere rol. Nieuwe spelelementen zijn er echter niet.

Het resultaat is nog steeds een leuke game voor de fans van de serie, maar het is toch jammer dat Capcom niet de moeite heeft genomen om de puntjes op de i te zetten. Daarbij komen we kleine ergernissen tegen, zoals het vast komen te zitten omdat het niet altijd duidelijk is wat je allemaal moet doen met de voorwerpen die je vindt. Verder zitten de rechtzaken goed in elkaar, maar niet beter dan in voorgaande games.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trials and Tribulations heeft na veel vertraging de Nederlandse gamers bereikt. Het spel is puur bedoeld voor fans van de spelserie en geeft die gamers meer van hetzelfde. Dat levert een vermakelijke game op, die op geen enkel vlak afwijkt van eerdere titels in de spelserie. Een prima aankoop voor wie op zoek is naar meer Phoenix Wright, maar niet geschikt voor beginners. (78%)

Platform: DS | Release: reeds beschikbaar