De informatieve site WhatTheyPlay heeft in de afgelopen maanden vier grote figuren uit de game-industrie geïnterviewd en heeft vervolgens hun mening samengevat in vier categorieën: seks, geweld, ratings en design.

Seks

Seks in games blijft veel ouders storen. Nog geen tien procent van alle games die zijn uitgebracht bevat seks of verwijzingen ernaar. Games als Grand Theft Auto: San Andreas, Mass Effect en God of War hebben zo elk hun seksuele momenten. Cliff Bleszinski vindt dat de angst van ouders een keer moet ophouden en dat mensen moeten inzien dat het entertainment is. Peter Molyneux stelt dat slechts een beperkte groep mensen er moeite mee heeft.

Hij wijst daarom naar Japan en zijn anime. Het land doet namelijk erg gelaten over seksuele thema's in games. In Europese landen is het al wat minder, maar ook daar wordt er veel minder heisa over gemaakt dan in het preutse Amerika. David Jaffe vindt dat de mensen vooral moeten inzien dat dit plezier is. Hij stelt dat het erg moeilijk is om dit onderwerp in games te verwerken, maar dat dit vooral komt doordat veel mensen niet inzien dat wat knoppen indrukken niet erg is, maar juist grappig.

Geweld

“Ik weet niet wat ik moet denken over het feit dat geweld zo een dominante positie krijgt in de Amerikaanse cultuur”, zegt David Jaffe en hij geeft hierbij als voorbeeld de games God of War en Twisted Metal. “Aan de ene kant is er een deel van mijzelf dat die dingen erg leuk vindt. Ik duik erin en het is spannend. Dat deel van mij denkt dan zelfs dat het de enige manier is om de adrenaline kick te krijgen die ooit nodig was om te overleven in de evolutie.”

Jaffe zegt echter ook dat hij dagen kent waarop hij twijfelt over het geweld in games. “In de afgelopen jaren heb ik flink wat afgewisseld tussen beide kanten en eerlijk gezegd weet ik ook niet echt hoe ik er nu over moet denken. Er zijn dagen waarop ik er werkelijk van houd, en dagen waarop ik het gevoel krijg dat het niveau van geweld in onze cultuur ons spirituele faillissement zal betekenen.”

“Voor mij is het een kwestie van smaak”, zegt Cliff Bleszinski. “Ik gooi maar al te graag een kettingzaag in je gezicht omdat ik het geweld in Gears of War ervaar als pure slapstick, zoals de film Evil Dead. De man achter de Gears of War franchise zegt dat hij in plaats van bloed natuurlijk ook bloemen en confetti zou kunnen gebruiken maar dat het hele effect van de game dan zal verdwijnen.

Peter Molyneux laat weten dat hij zich bij de ontwikkeling van Fable games meer richt op het drama aspect van gevechten dan de bruutheid ervan. “Maar laten we eerlijk zijn over het soort media waar onze kinderen aan worden bloodgesteld”, zegt Molyneux. “Als je het echt over geweld wilt hebben moet je maar eens naar de Power Rangers kijken. Mijn zoon kijkt dat en het zit werkelijk vol met geweld. Het is gericht op kinderen maar er zit meer geweld in dan je in welke game dan ook zal vinden.”

Ratings

David Jaffe juicht de ratingprocedure in Amerika toe, maar vindt wel dat deze nog verre van perfect is. Hij stelt dat er nog te gemakkelijk naar games wordt gekeken alsof het speelgoed is en dat de ratings daardoor soms erg hoog zijn. Hij stelt dan ook dat games veel meer in hetzelfde straatje vallen als tv-series en films en dat ze ook zo beoordeeld moeten worden.

"Ik heb er geen problemen mee dat iemand die jonger is dan zeventien of achttien God of War speelt. Ik denk dat het realistischer is dat jongeren vanaf veertien de game mogen spelen. Toen ik veertien was keek ik naar Conan en The Sword and the Sorcerer en die hadden dezelfde hoeveelheid aan seks en geweld", aldus Jaffe. Volgens hem moeten ook ouders actief meehelpen met wat mag en wat niet mag. "Als acht-jarige kinderen zestig dollar kunnen bemachtigen en je hebt niet door wat ze ermee doen, dan heb je grotere problemen dan dat je kind God of War speelt. Je bent dan een slechte ouder."

Design

“Tijdens het design proces zijn we niet specifiek uit op een bepaalde rating”, zegt Cliff Bleszinski. “Aan het begin van een project zitten we bij elkaar en vragen we ons af wat nou echt cool zou zijn. Games moeten namelijk hetzelfde oproepen als wanneer we bijvoorbeeld een actiefilm gaan kijken voor de grote explosies.”

David Jaffe zegt zich wel aan te kunnen sluiten bij het verhaal van Bleszinski. “Het is niet zoals bij films dat een PG 13-rating je ook meteen een betere kans op de markt geeft. Wij vragen onzelf af wat we willen met een nieuw product en daar valt de rating meestal buiten.”

Ook Greg Zeschuk van Bioware zegt zich totaal niet bezig te houden met een design voor een bepaalde rating. “Bij Mass Effect hadden we echt niet een M-rating voor ogen om vervolgens helemaal los te gaan. Bij het ontwerpen van een game willen we alleen dat het passend is binnen de context van de game”, aldus Zeschuk. “De middelen die we ter beschikking hebben om jullie emoties te manipuleren zijn vooralsnog erg primitief”, zegt Molyneux. “Er zijn namelijk nog veel meer zaken die we kunnen manipuleren en vermaken dan wat we in het verleden hebben laten zien.” Fable II laat in de ogen van Molyneux dan ook meer van deze emotionele manipulatie zien dan het eerste deel.