Een spelwereld waarin ontzettend veel mogelijk is en je helemaal zelf kan bepalen of je goede of slechte daden verricht. De natte droom van iedere RPG’er, maar we praten natuurlijk wel over een game van Peter Molyneux.

En de goede man heeft natuurlijk wel eens vaker interessante features beloofd voor zijn titels, die in de praktijk toch niet helemaal uit de verf kwamen. Fable II geven we echter het voordeel van de twijfel en wat blijkt, de brede mogelijkheden in de RPG pakken goed uit en je kunt de game dan ook echt spelen zoals jij dat wilt.

In Fable II begin je als een jongen of een meisje die in armoede op straat leeft in een fantasy-dorpje. Je zult een kort gedeelte van je jeugd doorlopen en direct krijg je een paar simpele klusjes voorgeschoteld die je uit moet voeren. Bij elke klus krijg je een duidelijke keuze tussen goed en kwaad. Het lijken onschuldige keuzes, maar ze hebben wel degelijk impact op Albion, de wereld van Fable II.

Hoe jij het wilt

Ik zal niks verklappen over het verhaal, maar kan wel melden dat je niet al te veel diepgang hoeft te verwachten. Het draait vooral om jou en jouw keuzes. Alles wat je doet heeft invloed op jouw personage, de spelwereld en de personages binnen deze wereld. Op dat gebied blinkt Fable II dan ook uit, aangezien je de game werkelijk kan spelen hoe jij dat wilt.

De invloed van jouw acties op de spelwereld merk je al snel. Steel je bijvoorbeeld een heel stadje leeg en doe je niks aan de verdere criminaliteit, dan zal het slecht gaan met de economie. Dan zullen de huisprijzen ook omlaag gaan, waar jij weer slim gebruik van kan maken. De spelwereld van Fable II is makkelijk te manipuleren, maar dit heeft natuurlijk invloed op je eigen personage. Slechte daden zorgen er namelijk voor dat je er anders uit gaat zien en daarbij kijken mensen je dan met de nek aan.

Grijze gebieden

Alhoewel het vaak redelijk voor de hand ligt of een daad goed of slecht is, kent Fable II een hoop grijze gebieden. Daarbij denk je soms iets goeds te doen, maar blijkt dit uiteindelijk voor een ander personage heel slecht uit te pakken. Je wordt in dat geval flink afgestraft, wat nog wel eens vervelend kan zijn als je een goede reputatie op wilt bouwen. Persoonlijk vind ik dat de charme van Fable II, aangezien dingen niet altijd gaan zoals je zou verwachten.

Het combat-systeem van Fable II lijkt in eerste instantie niet bepaald gevarieerd, maar eenmaal verder in de game, neemt die variatie vanzelf toe. Zo bouw je combo’s op, worden je magische spreuken steeds krachtiger en unlock je zelfs meer moves. Je kunt een bepaalde weg kiezen, maar ook de verschillende disciplines met elkaar combineren. Het toffe daaraan is dat je zelf invloed kan uitoefenen wat voor strijder je zult zijn.

Je kunt je namelijk specialiseren in een bepaalde stijl. Ga je voor close combat, dan is het zaak om zo snel mogelijk een krachtig wapen te vinden om daar de tegenstanders mee te lijf te gaan. Je kunt je echter ook richten op magische spreuken of voor afstandswapens gaan. Hoe vaker je één van deze disciplines gebruikt, hoe makkelijker het is om deze discipline te upgraden.

Invloed

Tijdens de gevechten kun je namelijk gloeiende bollen verzamelen die vrijkomen als je rake klappen uitdeelt of tegenstanders verslaat. Deze bollen zijn er in verschillende kleuren, afhankelijk van de aanvallen die je hebt uitgevoerd. Zo heb je algemene bollen waarmee je alle disciplines kunt upgraden, maar ook specifieke kleuren, die je enkel kan spenderen aan een bepaalde discipline. Daarbij is het zo dat je grotere bollen verzamelt als je interessante aanvalstechnieken uitvoert. Wat je doet op het strijdveld, heeft dan ook duidelijk invloed op de ontwikkeling van je personage.

Alhoewel het combat-systeem genoeg diepgang kent, blijkt de camera nog wel eens de spelbreker. Soms komt er een object voor de actie te zitten, waardoor je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Op zich kom je redelijk ver met blind om je heen slaan, maar het blijft onhandig, vooral als je combo’s wilt uitvoeren. Leg je een keer het loodje, dan is dat verder geen groot probleem. Je kunt direct doorgaan met het gevecht, maar zult simpelweg wat ervaringspunten verliezen. Daarbij verkrijg je littekens als je te vaak dood gaat, waardoor je minder aantrekkelijk bent, maar ook dit is geen grote ramp.

Onbetrouwbare hond

Niet alleen de camera tijdens de gevechten blijkt soms kuren te hebben, ook je hond is niet zo betrouwbaar als je in eerste instantie zou denken. Deze zal gedurende bijna de hele game je volgen, je waarschuwen voor aankomend gevaar, je zelfs bijstaan tijdens je gevechten en schatkisten en items die zich onder de grond bevinden voor je zoeken. Vreemd genoeg kan deze hond soms van meters afstand een schatkist opsporen, terwijl hij een andere keer pas begint te blaffen als je het kistje opent.

Toch is je hond een zeer welkome toevoeging in Fable II en net zoals in de rest van de game, zijn de mogelijkheden weer breed. Betreed je bijvoorbeeld een enge grot, dan zou je hond zomaar eens bang kunnen worden en kun je hem gerust stellen. Je kunt je hond echter ook vals maken door hem constant op zijn flikker te geven, zelfs als hij niks verkeerd doet. Tevens zul je jouw hond moeten onderhouden (je kunt hem ook verwaarlozen). Na een zwaar gevecht zul je hem dan ook moeten helen en als je nog een beetje met hem speelt, is hij in opperbeste stemming.

Leidraad

De mainquest van Fable II is niet al te lang, maar gelukkig barst de RPG van de subquests. Het is dan ook aan te raden deze uit te voeren, zodat je nog meer je eigen personage kan vormen. Als je nooit de weg kwijt wilt raken, kun je een geel spoor aan laten staan, dat je naar het volgende doel zal leiden. Het maakt je quests wellicht net iets te eenvoudig, maar het is wel een goede leidraad om door te game te komen. Jammer genoeg werkt het spoor niet altijd naar behoren en wordt je nog wel eens de verkeerde kant opgestuurd. Even stevig doorlopen lost dit probleem al snel op, maar toch is het slordig te noemen.

Fable II kent nogal een opmerkelijk communicatiesysteem. Via een rond keuzemenu kun je flink wat emoties uiten, om zo iets gedaan te krijgen bij andere personages. Je kunt bijvoorbeeld een grapje uithalen door een scheet te laten of een winkelier entertainen door een dansje te doen, om zo een korting te versieren. Vreemd genoeg gaat dit wel erg eenvoudig, waardoor je al snel mensen overtuigd hebt. Toch een beetje vreemd voor een RPG waarin je behoorlijk lang bezig bent om je personage op een bepaalde manier te vormen.

Geld verdienen

Fable II kent een ander principe om geld te verdienen dan we gewend zijn van RPG’s. Gevallen tegenstanders hebben namelijk geen geld bij zich en je zult dan ook op een andere manier aan geld moeten zien te komen. Je kunt bijvoorbeeld een baantje nemen als barman, houthakker of een wapensmid en zult dan telkens een zelfde soort minigame voorgeschoteld krijgen. Je moet simpelweg de A-knop op het juiste moment indrukken om de betreffende handeling uit te voeren en als je een goede reeks uitvoert, dan ontvang je per handeling meer geld. Vooral doordat de mini games erg veel op elkaar lijken en op zichzelf al weinig variatie bieden, voelt het een beetje aan als lopende band werk.

Je kunt echter ook bijvoorbeeld alle winkels en huizen in de steden kopen om vervolgens geld te innen. Je krijgt dan om de zoveel tijd geld binnen, ook als je de game niet speelt. Dat is apart, aangezien je op die manier heel makkelijk geld verdient, terwijl de mini games juist erg saai en tijdrovend zijn. De balans in Fable II lijkt op bepaalde punten dan ook zoek.

Gezinnetje stichten

Alsof alle genoemde features nog niet genoeg zijn, kun je zelfs trouwen en een gezinnetje stichten. Je zult dan een vrouw of man moeten versieren, deze vervolgens ten huwelijk vragen en een ring zien te scoren. Zorg er wel voor dat je een leuk huisje hebt om je huwelijkspartner tevreden te houden. Vervolgens kun je daadwerkelijk seks hebben om een kindje op de wereld te brengen.

Dan ben je echter nog niet klaar. Je moet je gezin financieel onderhouden en ze om de zoveel tijd opzoeken. Ze hebben dan vaak een cadeautje voor je, mits je goed voor ze zorgt. Het is dus een hele verantwoordelijkheid, maar het is geen must om een gezin te stichten. Wil jij die eenzame strijder zijn, dan is dat helemaal jouw zaak.

Slordigheden

Op grafisch gebied kent Fable II nogal wat slordigheden. Als je door de spelwereld loopt, zul je behoorlijk veel pop-up tegenkomen en dat is opmerkelijk, aangezien de gebieden niet naadloos in elkaar overlopen. Fable II kent zelfs behoorlijk wat laadtijden tussen de verschillende gebieden. Daarbij glijden de verschillende personages nog wel eens over het speelveld, als ze bijvoorbeeld weggeduwd worden. Het gaat hier niet om incidenten, maar om veelvoorkomende grafische foutjes. En dat is jammer, aangezien Fable II er voor de rest erg goed uitziet. De buiten levels zijn lekker kleurrijk, terwijl de dungeons sfeervol duister zijn. De RPG heeft echt een eigen stijl, die erg aantrekkelijk is.

Daarbij kent de game een co-op functie die zowel off- als online te spelen is. Eén speler zal als hulpje voor de ander fungeren en daarnaast kun je samen speciale aanvallen uitvoeren. Online kun je bij een andere speler direct inspringen, hem verder helpen en vervolgens jouw ervaringspunten naar je eigen game meenemen. Het is jammer genoeg wel zo dat de camera ook hier nog wel eens een onhandig standpunt inneemt, waardoor je weinig overzicht hebt. Desondaks is deze co-op een welkome toevoeging die ervoor zorgt dat je net wat even langer met de game bezig bent. Fable II kent sowieso een hoge replayability, aangezien elke game die je speelt anders zal zijn.

Fable II is zeker geen perfecte game, maar biedt RPG-liefhebbers wel een geweldige spelervaring zoals je die niet snel zal zien bij genre-genoten. De mogelijkheden zijn zo breed, dat je de game echt kan spelen hoe jij dat wilt. Daarbij hebben jouw keuzes daadwerkelijk invloed op alles binnen de spelwereld en dat is simpelweg erg tof. Jammer genoeg kent Fable II op bepaalde punten een aparte balans en behoorlijk wat slordigheden, waardoor je het gevoel krijgt een game te spelen die nog niet helemaal af is. Prik je hier echter doorheen, dan haal je met Fable II een topper in huis. (82%)

Platform: Xbox 360 | Release: reeds beschikbaar