Phil Harrison, de president van Atari, heeft in een keynote bij de Unite 08 conference aangegeven dat de ontwikkelprocedure van games veranderd moet worden als men het minder risicovol wil maken.

Volgens Harrison is de weg van concept naar product het grootste probleem. Om die weg te volgen, moet er aan een aantal procedures voldaan worden. Vaak is dat in de praktijk niet het geval en daarom falen projecten volgens Harrison.

“Je weet niet wat je maakt, je weet niet hoe je het gaat maken, je weet niet voor wie je het maakt, maar je hebt zestig mensen die er aan werken en verschillende richtingen oplopen. Zo falen de meeste games”, aldus Harrison.

Risico’s wegnemen

Harrison wil die risico’s wegnemen en hij ziet het Unity middleware platform als een oplossing. “Het helpt je vroeg te experimenteren, vaker te falen, maar wel op een goedkopere manier.” Verder vindt hij dat het een beter idee is om de consument meer te betrekken bij het ontwikkelproces, ook in een vroegere fase.

Het Unity middleware platform is een technologie die browser-based is en 3D-omgevingen van hoge kwaliteit rendert voor een aantal pc- en Mac-specificaties. Ditzelfde wordt gedaan bij de Wii en de iPhone.