Ondanks het feit dat Yakuza best een hit-game was (met name in Japan), heb ik deze nog nimmer gespeeld. Deel 2 is twee jaar na release in Japan dan eindelijk in Europa uitgekomen en geeft mij de kans om voor het eerst kennis te maken met deze game.

Het verhaal plaatst je in de schoenen van Kiryu Kazuma. Deze ex-Yakuza (Japanse maffia) heeft, een jaar nadat hij Haruka (de dame die hij redde in deel 1) een nieuw leven opgebouwd. En in deze eerste zin staan al twee lastige namen, die ergens kennis van zaken vereisen.

Oftewel, kennis van deel 1. Want het hele verhaal zinspeelt regelmatig terug naar datgene zich in deel 1 afspeelde. Gelukkig hebben de makers zich gerealiseerd dat niet iedereen dit gespeeld heeft en er bestaat dan ook een (begraaf)plaats waar je middels filmpjes informatie uit deel 1 kunt terugkijken. Deze worden strak neergezet en let dan ook op, want voor je het weet zit je een behoorlijke tijd oude koeien uit de sloot te halen.

Terug naar het verhaal

Maar goed, terug naar het verhaal. Kazuma is op een bepaald moment getuige van de moord op een Yakuza, die in zijn (ex-)organisatie actief is. En in no time staat hij weer op het actieve rooster om de andere families in de districten Osaka en Tokyo te bestrijden.

Deze steden worden voor PS2-begrippen bijzonder strak weergegeven. Je kunt duidelijk zien dat ontwikkelaars de laatste pixels uit de PS2 weten te persen. Maar deze grafische schoonheid zorgt er echter wel voor dat andere onderdelen moeten inleveren. Zo loopt Kazuma traag door de steden en heeft de camera zeer regelmatig problemen om de actie te kunnen volgen. Niet vervelend tijdens een wandeling, maar in gevechten een bijzonder hinderlijk gegeven.

GTA

De verhaallijn speelt zich af in hoofdstukken en hierin krijg je opdrachten om het een en ander uit te voeren. En zo loop je stap voor stap door het verhaal heen. Critici zullen mogelijk een vergelijk trekken met GTA, maar dit is niet op zijn plaats. De game heeft namelijk een aantal elementen die het spel tot een ander genre laten behoren.

Zo verdien je tijdens je gevechten experience-punten en deze kun je gebruiken voor het verbeteren van je personage. Dit kan door het aantal moves van Kazuma uit te breiden of zijn kracht te vergroten. En met name de toevoeging van moves is aardig. Vecht je steeds in hetzelfde stramien, dan krijg je naarmate je verder komt, minder experience-punten. Gebruik je echter steeds weer nieuwe moves, dan is de waardering ook groter.

Je roest dus minder snel vast in telkens weer hetzelfde riedeltje. De gevechten vinden plaats tijdens missies, maar ze worden ook random uitgevochten wanneer je over straat loopt. Je wordt dan verplaatst naar een arena en kunt naar harte er op los beuken. De elementen experience en random gevechten maken vervolgens dan ook dat dit, tot een al eerder vermeld, apart genre leidt. Het benadert immers zo langzamerhand de vorm van een vecht-RPG.

Japanse taal

Yakuza 2 kent nog een punt dat mij bijzonder aanspreekt en dat is de taal. Je kunt het geheel namelijk spelen in de originele Japanse taal. Hierbij maak je dan wel gebruik van de (goede) Engelse ondertiteling natuurlijk. Dit geeft de game net wat extra en maakt het wat mij betreft af. Stel je de taal in op Engels, dan mis je gewoon iets van de sfeer die de makers aan de game weten mee te geven.

Tijdens het spelen kun je allerlei items kopen om je Kazuma te ondersteunen of om bijvoorbeeld het hart van en vrouw voor je te winnen. Ook kun je deel nemen aan mini-games zoals bowlen, golf of arcadespelen. Deze toevoegingen van items dan wel mini-games zijn aardig, maat niet bijster bijzonder.

Yakuza 2 is een goede game, die laat zien dat de PS2 (op dit moment) nog niet gestorven is. Het aanbod wordt snel lager voor deze console en het is dan ook goed om te zien dat er nog uitgevers aandacht hebben voor deze console. Het verhaal is intrigerend, grafisch gezien wordt alles mooi weergegeven en de Japanse taal maakt het lekker af. De plank wordt echter flink misgeslagen door het gebruik van de camera en de zo nu en dan slow motion-bewegingen van Kazuma door de steden heen. Neemt niet weg dat je voor de lekkere lage prijs van €29,99 een leuke game in huis haalt, die je PS2 weer net een iets langer leven gaat geven. (75%)

Platform: PS2 | Release: reed beschikbaar