Nog maar drie maanden geleden konden we op avontuur met de plastic variant van Indiana Jones. Inmiddels is het de beurt aan Batman, in wat zonder meer de beste LEGO-game tot nu toe is.

De Engelse ontwikkelaar Traveller’s Tales verraste in 2005 jong en oud met het bijzonder laagdrempelige en verslavende LEGO Star Wars. Na een tweede deel gebaseerd op de nieuwe trilogie van het ruimte-epos, verscheen in juni Indiana Jones in een soortgelijke game. Waar deze toch wat licht was qua content en lang niet zoveel leuke personages bood als de Star Wars-delen, haalt men met LEGO Batman alles uit de kast.

Wie een beetje bekend is met het Batman-universum, ofwel Gotham City, weet dat dat zeer rijk gevuld is. De game is dan ook voor het eerst in de LEGO-reeks niet gebaseerd op één of meerdere films, maar op de volledige franchise en dus alles wat ooit onder de naam Batman verschenen is. Het grote voordeel hiervan is dat men de vrijheid had om een compleet nieuw verhaal te schrijven en dat alle bekende en minder bekende personages hun opwachting maken.

Helden en schurken

Allereerst zijn er natuurlijk de helden Batman en Robin, met wie je telkens startend vanuit de Batcave de drie episodes lange verhaallijn speelt. Elke episode bestaat uit vijf levels, waarmee je zou denken dat het totaal op vijftien komt. Het is echter zelfs het dubbele, want zodra je een episode volledig afgerond hebt met de helden, krijg je de mogelijkheid om deze opnieuw te spelen. Maar dan in de rol van de schurken die je in dat deel verslagen hebt. Was het bijvoorbeeld als Batman de bedoeling om commissaris Gordon te redden uit de handen van The Joker, dan mag je hem in de schurken-episode juist ontvoeren.

Doordat ieder personage eigen unieke mogelijkheden heeft, bereik je zo ook delen van het level waar je eerder niet kon komen. Zo kan Mr. Freeze water bevriezen en kan Penguin over een afgrond zweven met zijn onafscheidelijke paraplu. Batman en Robin kunnen bovendien verschillende pakken vinden, zoals het sonic suit waarmee Batman glas kan breken of het magnetic suit dat Robin tegen metalen oppervlaktes omhoog laat lopen.

Batarang

Ook voor gevechten hebben personages naast hun vuisten en voeten elk hun eigen speciale aanval. Poison Ivy hult vijanden in een gifwolk en The Riddler kan tegenstanders zijn wil opleggen om ze voor hem te laten vechten of een anders onbereikbare schakelaar laten omzetten. Maar één van de coolste vernieuwingen is voorbehouden aan de helden en dat is de Batarang, een boomerang waarmee ze tot vijf vijanden of andere doelen tegelijk kunnen raken.

Zoals gebruikelijk loop je altijd als duo rond en is de game dus uitstekend te spelen in co-op multiplayer. Dit kan wederom helaas niet online, maar met een tweede controller kan ten alle tijden iemand naast je komen zitten om de game samen te doorlopen of even een moeilijke eindbaas te verslaan. Ben je daarna weer alleen, dan neemt de kunstmatige intelligentie de rol van sidekick naadloos over. Hier blijkt bovendien aan gesleuteld sinds Indy’s avontuur, want het komt in LEGO Batman een stuk minder vaak voor dat je hulpje vast komt te zitten of de weg kwijt raakt.

En dat is maar goed ook, want duo’s hebben elkaar hard nodig voor de vele puzzels die je tijdens het avontuur tegenkomt. Hoewel de nadruk met het superheldenthema meer op de actie ligt, moet je regelmatig bijvoorbeeld als Robin een robotje bedienen om een deur te openen waar Batman vervolgens doorheen kan. Bereik je zo het eind van een level, dan mag je het opnemen tegen de schurk in wiens thema dat level ook steeds is opgebouwd.

Batmobile

De besturing van de game is ondanks de vele mogelijkheden erg simpel. Met slechts een paar knoppen kun je de LEGO-poppetjes al hun bewegingen en acties laten uitvoeren, waardoor de game als vanouds voor een groot publiek geschikt is. Wat niet helemaal lekker werkt, zijn de levels waarin je plaats neemt in voertuigen als de Batmobile. De besturing is hier ineens erg direct, waardoor je meer het idee hebt over ijs te rijden dan door de straten van Gotham City. Kleine voertuigen die je soms kunt bouwen, zoals een kart, hebben dat probleem minder en zorgen voor een leuke afwisseling.

Andere kleine ergernissen zijn de af en toe eindeloos spawnende vijanden, waar je enkel aan ontkomt door verder te lopen en de camera die er nog altijd voor zorgt dat je soms een letterlijk onvoorziene dood tegemoet gaat. Door de verbeterde graphics en meer detail in de wereld, is daarentegen wel makkelijker te zien waar je wel en niet heen kunt lopen of springen.

Met LEGO Batman heeft men de inmiddels vertrouwde gameplay verder weten te verbeteren. Doordat de ontwikkelaar niet gebonden was aan een bestaand verhaal en de Batman-franchise over een uitgebreide collectie toffe personages beschikt, is dit de meest complete en afwisselende LEGO-game tot nu toe geworden. Door de film The Dark Knight is de superheld weer helemaal hot en dat blijkt hij ook in plastic vorm. (81%)

Platform: PS2, PS3, PSP, Wii, DS, Xbox 360, pc | Release: 08/10/2008