Muziekgames zijn helemaal in. SEGA komt nu met Samba de Amigo voor de Wii. Is deze zomerse game een aanrader? GameZ.nl zoekt het al swingend voor je uit.

Donkey Konga, SingStar, Rock Band, Guitar Hero, Lips, het zijn een paar namen uit het groeiende segment muziekgames. Een genre dat vroeger vooral bekend was in Japan, maar inmiddels wereldwijd is doorgebroken. Reden voor SEGA om Samba de Amigo weer van stal te halen. Dit muzikale spel, waarin het schudden van Samba-ballen centraal staat, is overigens niet helemaal origineel, maar een Dreamcast-spel dat in een nieuw Wii-jasje is gestoken.

Bij het origineel werd een heuse Samba-bal-controller meegeleverd. Dat is bij deze editie niet het geval. Dat is qua sfeer wel wat minder, maar het scheelt weer een accessoire. Het schudden met de virtuele Samba-ballen gebeurt dus met de WiiMote en Nunchuck. Tijdens een eerdere speelsessie bleek de besturing nog niet ideaal. Ik was dan ook erg benieuwd naar de definitieve spelervaring.

Samba leren spelen

Om gamers wegwijs te maken met de controls heeft Samba de Amigo een drietal tutorials, waarna je lekker kan schudden met de Samba-ballen. Helaas zijn deze lesjes niet perfect, aangezien het geheel best een stukje duidelijker had kunnen zijn. Verder mikt SEGA kennelijk op het volwassen publiek, want het spel is geheel in het Engels. Voor de meeste gamers geen probleem, maar als familiespel voor jong en oud is het gebrek aan een taaloptie wel vreemd.

Samba de Amigo is namelijk echt een vrolijke game vol met bekende, zomerse muziek. In totaal zijn er veertig nummers te spelen. Die zijn overigens niet allemaal meteen beschikbaar. Er valt dan ook genoeg vrij te spelen in Samba de Amigo, inclusief twee extra moeilijkheidsgraden. Er zullen echter maar weinig gamers zijn die Samba de Amigo goed op de hoogste stand kunnen spelen.

Ik schud toch

De besturing met de WiiMote en Nunchuck is namelijk niet precies genoeg en niet alle bewegingen worden geregistreerd. Je kan dit gedeeltelijk oplossen door redelijk dicht bij de televisie te zitten, maar uiteindelijk werkt het niet goed genoeg, waardoor Samba de Amigo alleen lekker speelbaar is op de simpelere moeilijkheidsgraden. Zonde, aangezien de gameplay van Samba de Amigo nog steeds garant staat voor veel lol.

De spelduur wordt nog wel enigszins opgerekt door de aanwezigheid van een aantal leuke minigames, waarbij je minder wordt gehinderd door de onnauwkeurige besturing. Helaas zijn de multiplayer-mogelijkheden om die reden wel minder leuk. Je wilt immers winnen omdat je beter bent niet omdat het spel niet goed werkt.

Samba de Amigo is een leuke, kleurrijke game vol met zomerse muziek. De gameplay is leuk en het spel leent zich prima voor een middagje lol. Helaas laat de game op een essentieel onderdeel steekjes vallen. De besturing met Nunchuck en WiiMote is simpelweg te onnauwkeurig, waardoor Samba de Amigo alleen lekker speelt op lage en normale moeilijkheidsgraden. Hierdoor wordt de herspeelbaarheid flink lager en de multiplayer-mogelijkheden minder aantrekkelijk. Het gebrek aan lokalisatie maakt de game bovendien minder geschikt voor de jongste gamers. Een gemiste kans van SEGA. (60%)

Platform: Wii | Release: reed beschikbaar