Ontwikkelaar CrunchTime Games doet er met Shred Nebula alles aan om anders te zijn dan de succesvolle retro space-shooter Geometry Wars. Maar gezien het resultaat was het kopiëren van een goed concept misschien niet eens zo’n slecht idee geweest.

Op het eerste oog lijkt Shred Nebula je dezelfde ervaring te gaan bieden als Xbox Live-titels Geometry Wars en Robotron. Ontwikkelaar CrunchTime Games is echter met haar sci-fi space-shooter duidelijk een nieuwe weg ingeslagen door met name de besturing eens grondig onder handen te nemen.

Hoewel het natuurlijk te prijzen valt dat een ontwikkelaar niet de makkelijke weg kiest, maar voor een originele gameplay-ervaring wil zorgen, heeft CrunchTime helaas niet alleen de vertrouwde besturing overboord gegooid, maar ook praktisch alles wat het inmiddels bejaarde game-genre nou juist zo goed maakt.

Grootste manco

De ontwikkelaar had een voorbeeld kunnen nemen aan een van de vele andere sci-fi space-shooters die er op Xbox Live te vinden zijn, maar in plaats daarvan zijn ze met een besturing op de proppen gekomen die toch wel gezien kan worden als het grootste manco van deze download-titel.

Je bestuurt het schip (de RIP Rocket) uiteraard met de analoge stick vanuit een top-view, maar hierbij moet je vreemd genoeg gas geven met de linker trigger. Daarnaast heb je de beschikking over een knop om achteruit te vliegen (de linker bumper), kun je een schild activeren, primaire en secundaire wapens afvuren en is er een knop voor de speed boost.

Combineer deze vreemde indeling van de controls met het technische gebrabbel dat voor een tutorial moet doorgaan en je kunt begrijpen dat je echt even wat tijd kwijt bent voordat je door krijgt hoe je de RIP Rocket enigszins succesvol vooruit kunt bewegen.

Een flinke berg vijanden

De opbouw van de levels is daarentegen een stuk beter verzorgd. Tijdens je reis kom je namelijk niet alleen een flinke berg vijanden tegen, ook vliegen er verschillenden asteroïden rond, moet je oppassen voor dodelijke gassen en kun je de vele rondzwevende brokstukken in je voordeel gebruiken tijdens de battles.

Door hier en daar wat items op te pakken krijg je de vertrouwde wapen-upgrades en vult ook je levensmeter weer langzaam bij. Terwijl je jezelf op die manier in leven probeert te houden (en met de uitdagende besturing is dat nog een hele klus) is het de bedoeling dat je in ieder level een Beacon vindt welke je vervolgens enkele seconden moet scannen voor de coördinaten van het volgende level.

Hoezo Game Over

In Shred Nebula krijg je in totaal drie levens waarmee je in ieder level de Beacon moet zien te vinden. Loopt je levensmeter leeg dan verlies je één van je levens en als dit drie keer is gebeurd dan zal tenslotte het pijnlijke bericht ‘Game Over’ op het scherm verschijnen. Waarom ik dit voor de hand liggende spelverloop nog uitleg in een review? Omdat ontwikkelaar CrunchTime Games met een geheel nieuwe betekenis van deze aloude game-term is gekomen...

Als jij vloekend de controller in de hoek hebt gegooid omdat je vlak voor het vertrek naar een nieuw level al je levens bent verloren, blijkt namelijk dat je gewoon verder kunt spelen vanaf het moment dat je bent gestorven! Met drie verse levens mag je vervolgens het level verder spelen alsof er niets is gebeurd en dit ritueel kun je zo vaak verhalen als je wilt. Tot zover dus de uitdaging van de singleplayer.

Daarom voor de heren van CrunchTime Games nog eenmaal de cruciale definitie van ‘Game Over’ volgens het VideoGame woordenboek: “Game Over is een traditioneel bericht in video games dat het einde van het spel aangeeft. Werd als eerst gebruik bij flipperkasten, maar kwam later ook terug in arcade games. De laatste jaren wordt Game Over ook wel vervangen door termen als You Died, You Are Dead of Wasted.”

Extra uurtjes gameplay

Door de vreemde besturing en de idiote manier waarom je gewoon niet kunt sterven, heb je in Shred Nebula te maken met een ronduit saaie singleplayer. Gelukkig is er dan nog de multiplayer waarin je online met acht spelers kunt knallen en je met een vriend de offline co-op kunt spelen. Vooral de online deathmatch geeft Shred Nebula die paar extra uurtjes gameplay die het zo hard nodig heeft. Leuke bijkomstigheid van deze modus is ook dat iedere speler een ander wapen op zijn schip heeft zitten waardoor je dus echt een eigen tactiek zal moeten toepassen om met je schip als winnaar uit de bus te komen.

In een poging op ieder punt anders te zijn dan andere sci-fi shooters weet Shred Nebula helaas op geen enkel van deze punten echt te overtuigen. Vooral de korte duur van de singleplayer, de zeer vreemde controls en de manier waarop het nooit daadwerkelijk Game Over is, maken hiervan een game-ervaring die we snel weer zullen vergeten. De online mogelijkheden maken de teleurstellende singleplayer nog enigszins goed maar door je Microsoft Points uit te geven aan bijvoorbeeld Geometry Wars zal je meer en vooral betere gameplay krijgen dan dit zoethoudertje voor de zondagmiddag. (60%)

Platform: Xbox 360 (Xbox Live Arcade), | Release: reeds beschikbaar