Scheuren en stunten staat centraal in de nieuwe offroad-racer Pure. Kan de game zijn concurrenten voorbij crossen? GameZ duikt in de virtuele modder voor het antwoord.

Offroad Racing is helemaal in. Games als Flat-Out 2, MotorStorm, Colin McRae Dirt en MX vs ATV Untamed hebben perfect laten zien hoe leuk het is om over modder, zand en ijs te scheuren. Nu is er dus Pure, de nieuwste game van Disney. Niet een naam die je snel associeert met stoere games. Disney heeft echter het voormalige Climax opgekocht (bekend van MotoGP en diverse ATV-racegames) en die aan het werk gezet om Pure te maken.

Pure draait om het scheuren met quads, afgekort ATV. De term All Terrain Vehicle is zeker van toepassing, omdat de parkoersen in Pure zowel zeer divers zijn als lekker over de top. Voor je echter mag deelnemen aan het kampioenschap, krijgt de speler een korte tutorial voor zijn kiezen waarin alle basics (springen, stunten) worden uitgelegd.

Lokalisatie

Wie de tutorial speelt (zit ook in de demo) merkt meteen dat Pure is gelokaliseerd. Zelfs de gesproken teksten zijn in het Nederlands. Het is nog niet zo tenenkrommend slecht als de Nederlandse versie van Burnout Revenge (lakschade ruilbeurs, spiegeltje krak) van een aantal jaar terug, maar het scheelt niet veel.

Fijn voor de jongere spelers die het Engels nog niet machtig zijn. Wie het spel echter ‘gewoon’ in het Engels wilt spelen, zal in de systeeminstellingen van de PS3 of Xbox 360 moeten duiken en tijdelijk op Engeland moeten zetten om toch een ‘normale’ game te krijgen. Ik snap dat een uitgever als Disney het belangrijk vindt dat iedereen de game kan begrijpen, maar geef de speler gewoon standaard een taalkeuze zonder gedoe, zoals we dat ook bij films zien.

Na alle taalperikelen is het tijd om te doen waar het om gaat in Pure, namelijk scheuren en stunten. Voor het zover is, mag je echter nog eerst je eigen quad in elkaar schroeven. Dat klinkt als veel werk, maar de quad-editor werkt echt super eenvoudig. Wie puur gericht is op de specifieke prestaties van zijn quad, geeft zelf het type aan (stunt, race) en is klaar. Gamers die meer aandacht willen besteden aan hun racemonster, kunnen alle onderdelen zelf uitkiezen.

Cosmetisch

Dat is grotendeels cosmetisch, maar er zijn ook genoeg zaken die ervoor zorgen dat bepaalde eigenschappen beter worden. Hoe meer races je wint, hoe groter het aanbod van onderdelen wordt. Hoewel je eindeloos door kan tweaken, stellen sommige races wel een maximum. Bij de beginnersraces mag het niveau van je quad maximaal D zijn, dit stijgt naarmate er meer lastige races en kampioenschappen beschikbaar komen.

De gameplay van Pure is een combinatie van racen en het uitvoeren van waanzinnige stunts. De events zijn onderverdeeld in drie verschillende racesoorten, namelijk Race, Sprint en uiteraard Freestyle. Het knappe aan Pure is dat elk van deze disciplines goed is uitgewerkt. Dat is met name te danken aan de combinatie van directe besturing en de indeling van de verschillende circuits. De parkoersen in Pure zien er namelijk niet alleen indrukwekkend uit, maar vergen ook behoorlijk veel van je bestuurderskunsten.

Het racen is absoluut niet lastig onder de knie te krijgen. Je rijdt zo een rondje, maar je merkt al gauw dat bepaalde routes beter werken en je met slimme sprongen een stuk harder gaat (of waanzinnig kan stunten). Uiteraard een vereiste bij de Freestyle-events, waarbij je zoveel mogelijk tricks uit moet voeren om een monsterscore neer te zetten. Deze stunts zijn heerlijk over de top, zonder dat er te veel gedoe aan te pas komt qua besturing.

Wanneer je door de lucht zweeft bij de grote jumps, heb je even de tijd om van je omgeving te genieten. Die ziet er echt zeer gelikt uit en er is duidelijk veel moeite in gestoken. Ik durf zelfs te stellen dat Pure qua graphics zijn concurrenten voorbij is gecrosst. Ook qua diversiteit van de tracks scoort de game goed. De ene keer scheur je door de woestijn, de volgende keer langs een bergmeer, vervolgens heb je ruines en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Winnen van de computer is leuk, maar winnen van je vrienden uiteraard nog leuker. Helaas ontbreekt de mogelijkheid om in split screen te racen dus je bent aangewezen op online play via Xbox Live of PSN tot 16 spelers. Zijn er niet genoeg spelers dan wordt de rest automatisch aangevuld door computergestuurde coureurs. Het online racen werkt erg goed, alleen het is wel jammer dat je alleen enkele races kan doen en geen kampioenschap.

Pure is een game die me absoluut wist te verrassen. De snelheid, lekkere gameplay, over de top stunts en prachtige beelden leveren een toegankelijke arcaderacer op, waarbij je toch flink wat moeite moet doen om die overwinning binnen te halen (soms zelfs iets te veel moeite). Het aantal verschillende racevormen is niet zo heel hoog, maar het rijdt allemaal zo lekker dat je dit minpuntje wel over het hoofd ziet. Alleen jammer dat je het spel niet in split screen kan rijden en de online multiplayer beperkt blijft tot enkele races. Laat je overigens niet op het verkeerde been zetten door het gesproken Nederlands, wat je met wat gedoe gewoon kan uitzetten. Hierdoor blijft Pure een coole (en geen koele) dirtracer.
(84%)

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: reeds verschenen