Nadat Dennis eerder kennis mocht maken met de singleplayer van Rockstars aankomende racekraker Midnight Club: Los Angeles, kreeg Sjef de gelegenheid om in Duitsland de multiplayer te checken. En hij zag dat het vet was.

Volgens Dennis wordt de nieuwe Midnight Club snel, uitdagend en stikt de game van de vette auto’s. Je verwacht niet anders van Rockstar, maar ook van de multiplayer kunnen we hetzelfde zeggen. En meer. Want van de multiplayer kunnen we ook zeggen dat ’ie bruut wordt, afwisselend en barstensvol actie.

Leipzig, eind augustus. Ik werd een zaaltje binnengeloodst waar alvast zeven medejournalisten waren neergezet op stoeltjes. Stoel acht was voor ondergetekende. Ieder had zijn eigen 32 inch HD-scherm voor de neus, een Xbox 360-controller en headset. Na enkele minuten rondslingeren, slippen, botsen en gaspedaaltje martelen, waren we gewend aan de besturing van Midnight Club, die een beetje het midden houdt tussen die van Burnout en Need for Speed. Het echte werk kon beginnen.

Makkelijker gedaan dan gezegd

Dat bleek makkelijker gedaan dan gezegd. We bleken namelijk al in het onderdeel ‘Cruise’ te zitten, waar iedere speler een beetje rondcrosst, wachtend op wat komen gaat. Met een druk op de knop zit je opeens in de lobby en nog een druk verder sleurt de camera je auto mee naar de startlijn en is het aftellen begonnen. Een online wedstrijd opstarten is een kwestie van seconden, zo blijkt.

Maar dat neemt niet weg dat je met gemak uren online blijft rondhangen in de virtuele straten van LA. We beginnen met een eenvoudig potje ‘Ordered’ racen van A naar B. Dat gaat op de bekende Midnight Club-manier. Via allerhande checkpoints, die worden aangegeven door flinke rookpluimen die boven de straat uitwalmen.

E3-stad

Wagens racen met een noodvaart door de grauwe straten van de Amerikaanse E3-stad, zeker als je een boost in de strijd gooit. Iedere speler begint met twee ‘gratis’ boosts en na gebruik zijn ze weer op te laden door onderweg even bij tankstations langs te gaan.

Naast deze Ordered Races zijn er ook de Circuit Races en Unordered Races (ook van A naar B, maar je mag de checkpoints in willekeurige volgorde passeren), de Landmark Races (stippel zelf een race uit, dwars door de stad, naar een bepaalde toeristische spot) en Capture the Flag.

Deze laatste mode lijkt alvast voorbestemd om de grote favoriet te worden onder gamers. Het principe is hetzelfde als bij FPS-games. Er is een vlag en die moet je zien te pakken, om hem vervolgens naar een bepaalde plek te brengen, zonder dat je tegenstanders hem af pakken. Dat kan volgens het ieder-voor-zich-principe, maar ook in teams. Anders dan in shooters is een simpele aanraking tussen een wagen en de vlaggendrager al genoeg om de vlag kwijt te raken. Bovendien rijdt de vlaggendrager net een tikkeltje trager dan de andere wagens, waardoor hij makkelijker bij te houden is.

Bizarre taferelen

Alsof dat nog niet spannend genoeg is, zit LA in deze mode ook nog eens vol met allerlei power-ups. Deze items zorgen voor bizarre taferelen, zoals een vlaggendrager die opeens onzichtbaar wordt of een carrosserie die in staal verandert. Handig zijn vooral de aanvallende specials, waarmee je bijvoorbeeld een tegenstander even in een ijsblok kunt parkeren, of de stuurinrichting kunt ontregelen. En zit eentje je echt in de weg, dan trakteer je hem toch lekker op een elektromagnetische puls?

Je kunt natuurlijk lekker in je eentje door de straten van Los Angeles willen toeren, maar de echte lol breekt pas los zodra je de multiplayer start. Het opzetten van online races werkt uiterst soepel, wat uitnodigt om tot in het holst van de nacht door te blijven scheuren. Dus zet de koffie maar vast klaar, want of je nou kickt op de razendsnelle races of op de chaotische Capture the Flag mode, Midnight Club Los Angeles belooft ook online een geweldige arcaderacer te worden.


Platform: PS3, Xbox 360 | Release: 24/10/2008