Met een ijzersterke footie vorig jaar en een flink aantal beloofde vernieuwingen voor het nieuwe deel, kon het eigenlijk niet meer misgaan met FIFA 09. En inderdaad, EA zet de beste FIFA tot nu toe neer.

Je kan stellen dat alles op zijn plaats valt met het nieuwe deel. De ontwikkelaar liet met FIFA 07 een sterke next-gen engine zien, die nog de nodige foutjes en oneffenheden kende, FIFA 08 wist deze zo goed als geheel weg te poetsen en met FIFA 09 is EA vooral aan het uitbreiden geslagen. Dat resulteert in een voetbalgame die heerlijk speelt en aardig wat toffe extra’s kent.

Qua gameplay zijn er geen drastische veranderingen doorgevoerd, maar wel een aantal details die het spel verrijken. Wat vooral opvalt is dat voetballers nog meer strijd zullen leveren voor de bal. Dat zie je bijvoorbeeld als een bal uit dreigt te gaan bij een gevaarlijke situatie. Een speler zal dan met man en macht proberen de bal binnen te houden en zet zelfs een sliding in om zijn doel te bereiken.

Goede timing

Deze strijd zien we ook terug bij de duels, die feller zijn dan ooit. Dat betekent tevens dat je met veel meer rekening moet houden. Kon je in FIFA 08 bijvoorbeeld nog redelijk eenvoudig een kopduel winnen door de pass-knop veelvuldig in te drukken, nu zul je echt moeten kijken naar je positie en je actie goed moeten timen. Het kwam tijdens de eerste potjes dan ook veelvuldig voor dat ik te veel druk zette, waardoor de bal over mee heen vloog en een aanvaller van de tegenpartij vrij baan had om op te goal af te stormen.

Daarbij moet je tijdens de duels rekening houden welke voetballer op dat moment de bal probeert te veroveren of juist te behouden. Heb je bijvoorbeeld een sterke speler aan de bal, dan kun je redelijk eenvoudig de bal afschermen, totdat er een gaatje ontstaat. Een lichtere, snellere speler kan beter proberen met een schijnbeweging een verdediger te passeren, aangezien deze zomaar omgeduwd kan worden als hij het directe duel aangaat.

Iets makkelijker

Daarbij is de kunstmatige intelligentie wederom van een behoorlijk hoog niveau. Verdedigers houden de ruimtes klein en zetten druk wanneer dit nodig is. Daarbij zijn de aanvallers dit keer behoorlijk slim en gaan ze op de juiste momenten diep. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat FIFA 09 iets makkelijker is dan zijn voorganger. Aangezien dat deel door veel gamers als te pittig werd ervaren, is die aanpassing dan ook niet erg vreemd.

Wat in ieder geval in positief opzicht opvalt, is de snelheid van FIFA 09. Het baltempo is precies goed en je kunt op elk moment de bal doortikken. De game reageert uitstekend op jouw acties en als je eenmaal een paar potjes verder bent, dan pass je de bal in rap tempo vanaf je keeper via een aantal teamgenoten naar het strafschopgebied van je tegenstander. Normaal scheld ik wat af tijdens een potje FIFA, omdat de computer volgens mij dan niet doet wat ik heb aangegeven, maar bij FIFA 09 bleef het opvallend stil. Een goed teken.

Favoriete club

Zoals we gewend zijn, bevat ook FIFA 09 weer tal van modes, waarbij de Manager Mode centraal staat. Je kunt wederom met je favoriete club deelnemen aan de grote competities om uiteindelijk de grote prijzen in de wacht te slepen. Daarbij moet je als manager weer rekening houden met het budget, spelers kopen en verkopen en denken aan je reputatie.

Op dat gebied niks nieuws onder de zon, maar we zien wel de zogenaamde live seizoenen terug. Elke week zal FIFA 09 een update krijgen gebaseerd op de echte voetbalcompetities.
Voetballers krijgen een bepaalde waardering, die na de update kan zakken of juist stijgen, afhankelijk van de prestaties in de echte wedstrijden.

Gelukkig laat de game bij deze feature blessures en kaarten buiten beschouwing en daarbij is de service ook uit te schakelen. De feature zal in eerste instantie gelden voor de Barclay’s Premier League, La Liga BBVA, Ligue 1, Bundesliga, Serie A en de Mexican Primera Division. EA kijkt eerst even aan hoe het voor deze competities aanslaat en zal het vervolgens eventueel uitbreiden.

Be a Pro

Daarbij is de Be A Pro-mode uitgebreid. Je kunt in deze mode wederom in de huid kruipen van een enkele voetballer en zult dan niet de rest van je team kunnen besturen. Door telkens goed positie te houden, de bal juist te passen, geslaagde tackles uit te voeren en met een beetje geluk een bepalende goal of assist uit te voeren, krijg je een hoge waardering en wordt je belangrijker voor je team. Dit keer kunnen we vier volledige seizoenen spelen, waardoor deze mode net iets meer lading krijgt.

Daarbij kun je zelfs een eigen speler creëren en als een broekie beginnen om vervolgens één van de sterspelers te worden. De Be a Pro-mode biedt overigens niet totale vrijheid in spelwijze. De computer geeft aan waar je het beste heen kunt rennen en als je dat negeert, dan krijg je minpunten. Je kunt wel passes van medespelers forceren, maar ook hiervoor geldt dat je minpunten krijgt als je de ‘verkeerde’ keuzes maakt. Het is dan ook zaak om echt in dienst van het elftal te spelen, wat nog wel eens frustrerend kan zijn.

Ook online heeft EA niet stilgezeten. Vanzelfsprekend kun je weer online deelnemen aan een competitie of snel een potje spelen, maar ook met maar liefst tien tegen tien de strijd aangaan. Hoe dat gaat uitpakken, moeten we gaan zien als de game verkrijgbaar is voor het grote publiek, maar het is in ieder geval erg ambitieus. Het zal vooral zaak zijn een team aan betrouwbare gamers om je heen te verzamelen, die de nodige discipline kennen. Als dit goed wordt opgepakt, dan zou dit wel eens een hele toffe feature kunnen zijn.

En daarbij blinkt FIFA 09 weer uit qua verzorging. Speel de game op een HDTV en iemand die het beeld in een flits ziet, zou zweren dat het gaat om een echte voetbalwedstrijd. De spelers kennen weer behoorlijk veel detail, het commentaar voelt echt aan en het kabaal van het publiek maakt de sfeer compleet. Daarbij heeft EA weer nagenoeg alle licenties die van belang zijn in handen, waardoor er eigenlijk heel weinig af te dingen valt aan de titel.

Het is duidelijk, FIFA 09 is het beste deel in de reeks. De game heeft een heerlijk speltempo, reageert goed, kent een sterke kunstmatige intelligentie en ziet er grafisch wederom ontzettend goed uit. Daarbij maken de off- en online toevoegingen de game meer dan compleet. Om FIFA 09 als dé footie van 2008 uit te roepen, moeten we nog even wachten tot PES 2009 over twee weken in de winkels ligt. Konami moet in ieder geval van hele goede huizen komen om de titel dit jaar wederom op te eisen. (90%)

Platform: Xbox 360, PS3, pc, DS, PSP, Wii, PS2 | Release: 3/10/2008