Lord of the Rings Online is een van die weinige MMO's die zich staande weet te houden waar veel andere MMO's ten onder gaan. De originele content begint echter te verouderen en daarom komt Turbine met een uitbreiding genaamd The Mines of Moria.

Zoals je uit de naam kan afleiden, zal Mines of Moria zich vooral afspelen in het diepe, mysterieuze mijnenstelsel Moria die eeuwen geleden door de dwergen zijn uitgehouwen. Waar de eerste episode (Shadows of Angmar) zich vooral afspeelde in Eriador kunnen de spelers nu verder in de voetsporen treden van Frodo en zijn gevolg. Hier had ik in eerste instantie een beetje mijn twijfels bij. De mijnen die in de films en boeken worden beschreven zijn namelijk erg duister en leken mij erg beperkt.

Het zal voor de fans echter geen geheim zijn dat Tolkien erg bedreven was in het creëren en uitdiepen van Midden-Aarde en dus hebben ook de mijnen van Khazad-Dûm, zoals de dwergen het noemen, een rijke geschiedenis en topografie. In de boeken trekt het Genootschap in een rechte lijn door de mijnen heen, maar daar omheen zijn vele extra hectaren rots uitgehakt om zo een hele wereld onder de grond te creëren. In de presentatie kreeg ik zelfs ruimtes zo groot als tien voetbalvelden te zien die vol stonden met kunstmatige, uit rots gehouwen bomen die tot het vijftig meter hoge plafond reikten.

Ook zullen spelers aan het andere einde de mijnen weer uit kunnen lopen om de bossen van Lothlórien te verkennen. Hoewel de bedrukkende en duistere sfeer prima is neergezet, kunnen dus ook claustrofoben zoals ik gewoon de uitbreiding spelen zonder het in hun broek te doen.

Nieuwe classes

Om Moria te betreden moet je echter wel level 50 hebben bereikt, wat op dit moment het maximum is. Het nieuwe maximale level zal dan ook met tien levels worden verhoogd naar 60. Mocht je echter nog niet bij het maximum level gearriveerd zijn, dan is het toch de moeite waard de uitbreiding aan te schaffen, want er zullen ook twee nieuwe classes worden toegevoegd.

De eerste is de Warden, een medium armor tank die gebruik gaat maken van het nieuwe Gambit-systeem. Dit systeem doet een beetje denken aan Aion: Tower of Eternity. De ene skill, gecombineerd met een andere skill, maakt het namelijk mogelijk om een derde skill te gebruiken. Of zoals de ontwikkelaar het zelf zegt: 1 + 2 = 3.


Runekeeper

De tweede nieuwe class, de Runekeeper, is tegen eerdere beweringen van de ontwikkelaar in een magiër. De ontwikkelaars gaven bij de release van het eerste deel aan dat Gandalf en Saruman de enige echte magiërs waren in Midden-Aarde, maar blijkbaar zijn ze hier op terug gekomen. De Runekeeper zal dus wel echt met vuurballen kunnen gooien, waar de Loremaster het met gloeiende kooltjes moest doen.

Ook de Runekeeper gaat met een nieuw combat-systeem werken. In dit geval raakt de speler meer in overeenstemming met het soort spells dat hij gebruikt. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een metertje dat de voortgang laat zien. Als een speler veel schade toericht aan zijn vijanden, dan zal het metertje zich naar links bewegen en zullen aanvallen steeds krachtiger worden. Als hij zijn medespelers healt, dan zal het metertje echter naar rechts gaan en zullen zijn heals steeds sterker worden.

Legendarische wapens

Daarbij zal Mines of Moria zogenaamde Legendary wapens kennen. De ontwikkelaar geeft aan dat je wapen met je mee zal groeien en je zou deze zelfs bepaalde eigenschappen en vaardigheden kunnen aanleren naarmate je hem meer gebruikt. Op deze manier zou een wapen dus meer iets van jezelf zijn in plaats van een voorwerp waarmee je wat Orcs voor hun lelijke smoelwerk slaat en vervolgens vervangt voor een zwaard met betere statistieken. Hoe dit precies gaat werken werd mij echter niet gelijk duidelijk en ik kreeg het idee dat dit onderdeel zich nog in de testfase bevindt.

De makers waren ook erg enthousiast over het feit dat ze in deze episode hun fantasie meer op de vrije loop konden laten gaan. Waar ze in Shadows of Angmar erg vast zaten aan de 'beperkingen' van Eriador kunnen ze in Moria veel meer fantasie in de monsters stoppen. Dit resulteert volgens de makers in meer variatie, zodat je minder vaak het idee hebt dat je tegen dezelfde monsters vecht.

Lord of the Rings Online: Mines of Moria is natuurlijk verplichte kost voor de vaste schare fans die de game het afgelopen anderhalf jaar heeft opgebouwd. Of de game echter nieuwe spelers zal aantrekken betwijfel ik want de nieuwe gebieden en nieuwe classes zijn eigenlijk alleen leuk als je al bent uitgekeken op de bestaande content. Ook wordt er niks gedaan aan de beperkte PvP mogelijkheden die het spel biedt. Voor de huidige spelers is er echter genoeg om naar uit te kijken.


Platform: PC | Release: vierde kwartaal 2008