Een onderzoek van Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) heeft uitgewezen dat achievements en trophies weldegelijk effect hebben op de verkoopcijfers van games.

Veel achievements in een slechte game zal de verkoop niet zo sterk beïnvloeden, maar een game met uitdagende achievements heeft meestal hogere verkoopcijfers. Niet alleen de moeilijkheidsgraad van de achievements heeft effect, ook de hoeveelheid achievements in een game is erg belangrijk volgens het onderzoek.

Ontwikkelaars hebben dit volgens het onderzoek ook door. Bij de release van de Xbox 360 had meer dan de helft van de games minder dan dertig achievements. Momenteel is dat nog veertig procent. Volgens de manager van EEDAR moet nu echter niet meteen gedacht worden dat de verkoopcijfers zwaar afhankelijk zijn van de achievements.

Geen drijfveer

“De achievements zijn niet de drijfveer voor de verkoop. De ontwikkelaars steken meer werk in het maken van een betere ervaring voor de gamer en dat heeft vaak effect op de verdere ontwikkeling van de game”, aldus Shane Hebard-Massey, manager bij EEDAR.

Sony zal minder effect hebben met zijn trophies dan Microsoft heeft met de achievements. Dat is omdat niet iedere PlayStation 3-game trophies bezit, waardoor Sony zowel een deel van de core gamers als de casual gamers misloopt.