Een recent Forbes artikel wijst uit dat de game-industrie momenteel steeds meer de focus legt op de casual gamer in plaats van de core gamer.

De verschuiving was volgens het artikel wel te verwachten. Core gamers zijn vaak erg enthousiast over een game, maar wanneer deze verschijnt wordt hij ook gemakkelijk de grond in getrapt. Met de komst van The Sims kwam de industrie er achter dat uitgevers niet altijd de goedkeuring van de core gamers nodig hebben om van de game een succes te maken.

Spore is daar het meest recente voorbeeld van. Dicht bij de release van de game verscheen op meerdere fora dat de game te simplistisch zou zijn. Inmiddels is de game al meer dan een miljoen keer verkocht en maker Will Wright zei dat de ontwikkelaar er bewust voor heeft gekozen om casual gamers als testpubliek te gebruiken.

Groter publiek

De verschuiving zorgt ervoor dat het publiek steeds groter wordt, maar heeft als gevolg dat de industrie niet meer omkijkt naar de wensen van de core gamers. Toch heeft het Forbes artikel nog positief nieuws voor de core gamers.

“De hardcore-groep is helemaal veilig. Ze zijn minder belangrijk voor de grote uitgevers, maar wel belangrijker voor de onafhankelijke ontwikkelaars”, aldus Warren Spector. Volgens het artikel zullen de indie-ontwikkelaars in de toekomst dus meer core gamers gaan aantrekken.