Degene die Gears op de Xbox 360 gespeeld hebben, maar nooit de pc-versie aangeraakt hebben, voelen zich nog steeds flink genomen door Epic. Maar de ontwikkelaar gaat het goedmaken!

Xbox 360-gamers mochten het niet opnemen tegen een Brumak in hun versie van Gears of War. Velen voelden zich opgelicht, zeker omdat deze levels nooit als downloadbare content werden aangeboden. Epic weet dat en daarom wordt Gears of War 2 zeker een Xbox 360 exclusive . Deze keer zal de game echt nooit naar de pc komen (toch kan ik me herinneren dat zulke uitspaken ook bij de eerste Gears of War gedaan werden), maar naast dit soort beweringen worden we zeker verwend met meer dan alleen een Brumak deze keer. Epic heeft tenslotte wat goed te maken

Wat krijgen we nu dan voorgeschoteld? Laten we beginnen met de engine die helemaal verbeterd is om de game nog mooier op je beeld te tonen. Zo zul je meer detail kunnen zien. Dit komt niet alleen door de betere modellen, maar ook mede doordat de belichting van de omgevingen en de personages een stuk verbeterd is. Zodoende kun je heel goed zien dat er stukken vlees van je vijanden afvliegen als je ze goed raakt. Zo had ik een moment waarop ik met een mortier op een dak zat en er een Brumak uit een tunnel op me af kwam stormen.

Raak

Het eerste schot met de mortier was raak, waardoor de grote klomp vlees even moest uitzoeken waar hij ook alweer was. De klap had hem niet alleen gedesoriënteerd en kwaad gemaakt, je kon ook duidelijk zien dat hij een explosie had overleefd. Stukken huid vlogen namelijk nog in het rond en er waren duidelijk grote gaten in het lichaam van het monster te zien. Het verwonde beest overleefde de volgende treffer dan ook niet.

En dat was nog maar één Brumak. Even voor de 1-op-1 confrontatie met het beest stond ik op een Derrick waarmee we door bossen, of eigenlijk beter gezegd over bossen reden. We werden verrast door een aanval van de Locust. Deze kwamen met Corpsers, Brumaks, Reavers en een heel groot aantal Drones aanzetten. Het mooie hiervan was dat het allemaal vrijwel gelijk in beeld werd weergegeven. Iets wat we niet hebben gezien in deel 1. Er zijn nu dus ook echt grote veldslagen, maar gelukkig zijn er ook nog de kleinschaligere gevechten die je in gebouwen meemaakt.

Van stuitje tot kruin

Door al dat overweldigende visuele geweld was ik alweer vergeten hoe leuk het is om Locust in tweeën te zagen. Toen ik in Gears of War 2 de eerste keer mijn zaag pakte, zaagde ik voor de verandering niet van zijn nek tot zijn ribben, maar zaagde ik van zijn stuitje tot zijn kruin. Het voelde weer even goed als toen ik voor het eerst zaagde in de originele game. Er stond dan ook weer een grijns van oor tot oor op mijn gezicht. En die kwam weer terug bij de curb stomp. De dodelijke trap is nu nog gruwelijker. Niet meer op het achterhoofd, maar gewoon in het gezicht. Overigens heb je nu de keuze uit drie finishers. Dit is gedaan omdat je gewoon geraakt kunt worden tijden deze actie.

In de eerste Gears of War was je even God en kon je de vijand doodtrappen zonder dat kogels je pijn deden. In Gears of War 2 is dat verleden tijd. Kogels doen je gewoon pijn als je iemand staat te schoppen. Het kan dus zijn dat je voor het eindigen van je finisher het loodje legt.

Daarom heb je nu de keuze uit drie verschillende versies. Deze zijn anders in snelheid en coolheid. De snelste is natuurlijk lang niet zo vet als de langzaamste. Snel is simpel een klap verkopen met je geweer en de langzaamste is bijvoorbeeld de gast omtrappen om hem vervolgens een paar flinke klappen te verkopen in zijn gezicht. Je bent nu dus echt stoer als je een vette finisher durft te maken.

Opvallen

Er zijn heel wat aanpassingen aan de gameplay gedaan. Cliff vertelde dat er bijvoorbeeld al meer dan 400 tweaks aan het cover-systeem alleen zijn gedaan om de game vloeiender te laten verlopen. En eerlijk gezegd merk je er niet veel van tot je er op gaat letten. Als je het origineel met het aankomende deel gaat vergelijken, zal het je pas opvallen.

Dit komt doordat je dingen nu kunt doen waarvan je eigenlijk verwacht dat ze heel normaal zijn. Denk aan het onderbreken van een swat turn of het uit cover kunnen springen om iets te ontwijken. Het lijken hele normale dingen, maar ze konden niet in de eerste Gears of War. Gelukkig zijn er ook nog dingen die wel opvallen, zoals het kunnen skippen van de stukken waarbij Marcus met zijn vinger aan zijn oor loopt te praten. Die stukken verhaal hoef je dus niet meer te horen.

En dat vond ik vreemd. Zeker omdat Cliff zo erg benadrukte dat ze met Gears of War 2 nog veel meer aan de verhaallijn doen. Ze hebben zelfs comic book-schrijver en journalist Joshua Ortega aangenomen om het verhaal te schrijven. Toen ik hem vroeg waarom ze het verhaal volledig skipbaar maakte, antwoordde hij dat hij niet vond dat je verplicht moet zijn om een verhaal te volgen. Als je daar geen zin in hebt en je wilt gewoon een beetje knallen, dan moet dat ook kunnen.

Met vier extra spelers

En geloof me, met dat verhaal komt het wel goed. In de korte sessie die ik gespeeld heb, merkte ik al dat er meer verhaal en vooral een beter verhaal in zat dan in deel 1. Maar iets waar helemaal geen verhaal voor nodig is, kan ook heel leuk zijn. Het enige dat je wel nodig hebt is vier andere spelers. Dan kun je met vijf man beginnen aan Horde. Een co-op spelsoort waarbij je simpelweg zo lang mogelijk in leven moet blijven tegenover steeds sterker wordende golven van aanvallende Locust.

Als een echte co-op speler was ik erg benieuwd naar deze mode. Maar tijdens het event zaten we met vijf man naast elkaar en begon iedereen als een eenling. Hulp had je niet nodig, je ging voor de meeste kills. En dit ging prima tot level 14. Daarna werden de Locust al snel te groot en te sterk om alleen aan te pakken. We moesten als een team gaan werken en dat maakte de ervaring alleen maar beter. Daardoor evolueerde de mode zich tot een van de leukste, maar vooral uitdagendste co-op modes die ik tot nu toe heb gespeeld.

Epic heeft heel goed gekeken naar deel 1 en daarop heel veel aanpassingen gedaan. En niet alleen dat, ze hebben er ook nog eens heel veel aan toegevoegd. Brumaks kom je op elke straathoek tegen en je kunt er ook een gaan berijden, als we Cliff mogen geloven. Het ziet er beter uit, het speelt soepeler, je hebt meer wapens om in te zetten tegen de grotere hoeveelheid en grotere diversiteit aan vijanden. De game duurt langer, heeft een beter verhaal en heeft meer multiplayer-modes die je met meer mensen kunt spelen. Dat noem ik nog eens een goedmaker.


Platform: Xbox 360 | Release: 07/11/2008