Far Cry sloeg een paar jaar geleden in als een bom, niet in de laatste plaats door de originele jungle-setting. Met de opvolger probeert Ubisoft dat opnieuw, in een al even vernieuwende omgeving.

Afrika, een wereld op zich. Een wereld vol prachtige natuur in vele vormen, van broeierige jungles tot uitgestrekte woestijnen. Maar ook een wereld waar ellende, armoede en geweld aan de orde van de dag zijn. De perfecte locatie voor een louche wapenhandelaar om er zijn eigen koninkrijk op te bouwen, gebaseerd op het in stand houden van een wankele balans in macht tussen twee strijdende partijen. Dat is het reële achtergrondverhaal van Far Cry 2, waarbij het jouw missie is om het regime van de wapenhandelaar genaamd The Jackal, te beëindigen.

Zo ver is het echter nog lang niet. Het is eerst zaak om te kiezen uit één van negen mannen waarmee je het avontuur aangaat. Allen zijn nu actief als huursoldaat en hebben na een militair of semi-crimineel verleden, dus de nodige kennis van wapens en explosieven. De overige acht personages die je niet kiest, zie je vroeg of laat in de game terug als mogelijke buddies die je soms op verrassende momenten of manieren bijstaan, maar daarover zometeen meer.

Intro

De intro van Far Cry 2 doet denken aan die van de eerste Half-life, want ook hier kom je in zekere zin net aan op ‘je werk’. Een taxi brengt je van het vliegveld naar een dorpje waar je verdere instructies zal krijgen. Omdat je vrij rond kunt kijken, krijg je meteen een sterke indruk van het land.

Prachtige bossen worden afgewisseld met door droogte in brand gevlogen akkers, arme boeren lopen langs de weg en gewapende mannen kijken je bij controle-posten vol argwaan aan. Nog voor je jouw bestemming bereikt hebt, wordt het je echter eerst groen en vervolgens zwart voor de ogen. Je blijkt malaria opgelopen te hebben, een ziekte waar je niet zomaar met een nachtje rust vanaf bent.

Interessante plottwists

Wat er vervolgens gebeurt, mag je zelf meemaken als de game in oktober uit is. Laat ik het er voor nu op houden dat het verhaal in ieder geval voorzien is van de nodige interessante plottwists. Afrika is een wereld van ons-kent-ons en waar je in het begin nog gewoon de zoveelste nobody met een wapen bent, kun je jouw reputatie snel opbouwen. Door bij het ene personage in een goed boekje te komen, introduceert hij of zij je bij iemand anders die je aan interessante informatie of bijvoorbeeld betere wapens of uitrusting kan helpen.

Zo bouw je gaandeweg een netwerk van contacten op, wat je naast de hoofdmissies die het verhaal voortstuwen van tientallen submissies voorziet. Het is nog net geen GTA in Afrika, maar met een open gebied van 50 vierkante kilometer waarin je vrij bent om te doen en laten wat je wil, komt het aardig in de buurt.

Wapendealers

Voor de meeste opdrachten die je aanpakt, verdien je bovendien diamanten, het minst aan inflatie onderhevige en dus meest gewilde betaalmiddel. Hiermee kun je bij wapendealers niet alleen betere wapens kopen, maar ze ook upgraden en bijvoorbeeld van een grotere clip of scope voorzien.

Het grote voordeel van gekocht materiaal is dat het altijd in perfecte conditie is, waar wapens die je op vijanden buit maakt vaak oud en versleten zijn. Ze zien er dan ook echt verroest en bekrast uit en hebben bovendien de neiging om te blokkeren. Door het wapen herhaaldelijk proberen te herladen kun je dit opheffen, maar je kunt zelf bedenken dat zoiets midden in een gevecht natuurlijk erg slecht uitkomt.

Een soort verzekeringspolis tegen een vroegtijdig einde aan je Afrikaanse avontuur zijn de eerder genoemde buddies. Hoewel ze in principe niet zomaar met je mee een basis bestormen, staan ze je bij op manieren waar je eigenlijk ook veel meer aan hebt.

Mobiele telefoon

Ten eerste is dat met informatie. Doordat je beschikt over een mobiele telefoon, zullen ze je af en toe bellen, bijvoorbeeld om een alternatieve manier te bieden om een missie uit te voeren. Zo was ik op een gegeven moment op weg om een of andere dealer op te ruimen. Kort daarvoor had ik Paul ontmoet, die me nu belde dat ik waarschijnlijk in een hinderlaag zou lopen en voorstelde de missie ’s nachts uit te voeren.

De dynamische dag- en nacht-cyclus is dan ook van groot belang in Far Cry 2. In het donker heb je makkelijker het verrassingselement aan je zijde en is er wellicht minder bewaking in een basis. Je hoeft daarbij niet uren rond te lopen tot het een keer donker is, maar kunt naar één van je safe houses gaan en daar het alarm op je horloge instellen op een tijdstip naar keuze. Je gaat vervolgens gewoon slapen, terwijl je in een adembenemde animatie de tijd versneld voorbij ziet gaan. Op de consoles fungeert dit overigens meteen als save-functie, in de pc-versie zul je ten alle tijden kunnen opslaan.


Buddies

De tweede manier waarop buddies hun waarde kunnen bewijzen is ook de belangrijkste. Toen ik wakker werd in het safe house bleek dat Paul, de buddie waarmee ik op dat moment de beste band had, ook daar was aangekomen. Nadat hij me had toevertrouwd er voor me te zijn, ging ik op weg naar het kamp van de dealer, nog altijd het doelwit.

Een kwartier en een regen van kogels en explosies later, liet ik midden in het brandende kamp zelf de geest. Tenminste, zo leek het, want in plaats van een ‘game over’-scherm, was het Paul die me weer op mijn benen hielp. Met een spuit adrenaline en een herladen AK-47 stopten we niet veel later samen alsnog de dealer onder het hoge Savanne-gras.

Het was meteen een mooi voorbeeld van de vele karakteranimaties in de game. Stap je in een auto of boot, doe je een deur open of ga je op een bed liggen, altijd zie je je armen en benen realistisch bewegen. Ironisch genoeg is men wel vergeten je ook benen te geven als je gewoon rondloopt. Het lijkt een schoonheidsfoutje, want de wereld van Far Cry 2 zit werkelijk vol met detail. Kabbelende rivieren, drijvende wolken en ombuigende bladeren of gras als je er overheen loopt of rijdt. Met je machete kun je jezelF bovendien een weg banen door al te dikke begroeïng.

Grafisch sfeervol

Grafisch ziet de game er dan ook heel mooi en vooral sfeervol uit. Een game als Crysis is nog net iets strakker, maar de schaal van het gebied is enorm en heeft bovendien geen enkel laadscherm. Gevallen tegenstanders blijven ook liggen en aangerichte schade zoals een platgebrande plantage blijft zichtbaar zolang je niet te ver weg gaat.

Kom je een tijd later op zo’n plek terug dan is alles wel weer hersteld, maar dat is een logische keuze om de game vloeiend draaiend te houden en er meteen voor te zorgen dat je niet heel Afrika in een gigantische asbak verandert. Wel was er tijdens een wilde rit in een jeep door de jungle wat pop-up te zien, maar laten we hopen dat dat in de uiteindelijke versie verdwenen is.

Er komen dit najaar weer een aantal grote shooters uit en het moet wel heel vreemd lopen wil Far Cry 2 daar niet met opgeheven hoofd tussen staan. De setting in Afrika is even sfeervol als vernieuwend en bovenal een levende wereld vol personages met ieder zijn of haar eigen agenda. Gecombineerd met een sterke kunstmatige intelligentie van mede- en tegenstanders maakt het van de game een explosieve safari die je niet mag missen.


Platform: Xbox 360, PS3, PC | Release: 24/10/2008