Niet alleen de Xbox 360-bezitters werden onlangs getrakteerd op een nieuwe Viva Pinata, ook DS-gamers kunnen nu aan de slag met een eigen deel van deze ecosysteem-sim. En dat is goed nieuws voor de Pinata-liefhebbers want Pocket Paradise staat daadwerkelijk garant voor een paradijs in je broekzak.

Het spelprincipe van Viva Pinata mag inmiddels toch wel bekend zijn. Door je groene vingers uit de mouwen te steken, bouw je een braakliggend stukje grond om tot een waar dierenparadijs, met als doel hier steeds nieuwe Pinata’s naartoe te lokken.

Deze papieren beesten moet je vervolgens in de watten leggen om ze tot vaste bewoners om te toveren en daarnaast moet je er ook nog eens voor zorgen dat ze in een romantische bui raken zodat er spoedig vele baby Pinata’s zullen rondkruipen. Zonder al te veel moeite heb je al snel een paar Whirlms als bewoners, maar wil je aanspraak maken op de grotere en exclusieve dieren van het eiland dan moet je toch echt creatief aan de slag gaan met jouw kleine volkstuintje.

Heb je eenmaal een drukbevolkte tuin opgebouwd met flink wat verschillende bewoners dan wordt het pas echt ploeteren. Het zal namelijk een hele klus zijn om alle dieren vrolijk en gelukkig te houden en ze daarnaast ook nog eens te beschermen tegen alle gevaren die er op de loer liggen in het dierenrijk. Gelukkig wordt hiervoor prima gebruik gemaakt van het tweede DS-scherm want hierop is precies te zien waar het de Pinata’s aan ontbreekt, wat ze nodig hebben voor ze kunnen paren en hoeveel geld een Pinata waard is.

In vergelijking met de Viva Pinata-games voor de Xbox 360 is het gebruik van dit tweede scherm echt een hele verbetering. Niet langer is het nodig dat je menu na menu doorspit om er eindelijk eens achter te komen dat je een paar Madeliefjes moet planten om die onrustige Bunnycomb tot vaste bewoner te maken. En de toevoeging van dit tweede scherm is overigens niet het enige dat deze DS-versie beter doet dan zijn grote broers, ook wat betreft de besturing is er flink wat vooruitgang geboekt.

Slechts een redelijke spin-off

De besturing met de stylus en het touchscreen werkt boven verwachting goed. Het maakt het spelen van Viva Pinata niet alleen een stuk makkelijker maar alles wat je doet gaat ook nog eens een stuk sneller waardoor de game gedurende een langere tijd leuk blijft om te spelen. Het navigeren door de verschillende menu’s en het uitvoeren van opdrachten in je tuin gaat zo simpel en snel dat het soms lijkt alsof Viva Pinata oorspronkelijk als DS-franchise bedoeld was en dat de Xbox 360-variant slechts een redelijke spin-off hiervan is.

Nieuwe features

Pocket Paradise is duidelijk op een jonger publiek gericht dan zijn voorgangers en dit heeft als resultaat dat er een aantal leuke nieuwe features in deze game zitten. Zo zal je vooraf eerst een viertal trainingen doorlopen zodat je precies weet hoe je het tuintje en de Pinata’s moet onderhouden voordat je daadwerkelijk in de main-game duikt en is daarnaast een doe-wat-je-wilt-modus toegevoegd in de vorm van Playground. Hierin kun je vrijuit experimenteren met alle opties die er in de game te vinden zijn. Deze functie bleek al snel erg praktisch te zijn want het voorkomt dat met name nieuwe Pinata-gamers na een uurtje spelen tot de conclusie komen een flink aantal beginnersfouten te hebben gemaakt.

Toch zorgt deze jongere doelgroep er ook voor dat Pocket Paradise een veel rustiger spelverloop kent. Iedereen die bekend is met de hectische Pinata-gameplay op de Xbox 360 zal dan ook meteen merken dat Pocket Paradise een stuk eenvoudiger te doorlopen is dan zijn voorgangers. Verwacht je dus dezelfde diepgang, multiplayer-gameplay en uitdagende chaos tegen te komen in deze handheld-versie dan zal dat wel eens kunnen uitpakken als een flinke tegenvaller.

Geen irritante voice-acting

De zestig Pinata’s die je op het eiland kunt vinden zien er grafisch zeer goed uit en deze papieren beestjes komen op een prachtige manier tot leven op het kleine scherm van de DS. Om ruimte te besparen op het beperkte geheugen dat de DS-card te bieden heeft, is er in Pocket Paradise blijkbaar voor gekozen de irritante voice-acting maar achterwege te laten en het slechts te laten bij Nederlandse schermteksten. En volgens mij mogen we daar best blij mee zijn aangezien deze stemacteurs voor veel onnodige ergernissen hebben gezorgd bij het spelen van de console-versies.

Hoewel de game minder diepgang kent dan het onlangs verschenen Trouble In Paradise op de Xbox 360, zorgt de besturing met de stylus en het slimme gebruik van het tweede scherm er voor dat Pocket Paradise simpelweg een stuk leuker is om te spelen. De game is duidelijk gericht op een jongere doelgroep en heb je dus de andere delen helemaal grijs gespeeld dan kan Pocket Paradise misschien wat simpel overkomen. Toch neemt dit niet weg dat Viva Pinata: Pocket Paradise gezien mag worden als een zeer geslaagde opvolger en het is dan ook veruit een van de beste sim-ervaringen die we momenteel op de DS kunnen vinden. (81%)

Platform: DS | Release: reed beschikbaar