NCSoft is een ontwikkelaar die zich voornamelijk bezig houdt met het maken van MMO's. Zo ook hun nieuwste kindje, Aion: Tower of Eternity. Wat gaat deze game ons bieden en wat maakt het anders dan de andere MMO's die van dezelfde makers komen?

Een beetje sceptisch liep ik de persruimte van NCSoft op de Leipzig Games Convention binnen. Alhoewel Aion op de beursvloer overkwam als de zoveelste dertien-in-een-dozijn MMO is dat het, als je er meer informatie over krijgt, absoluut niet.

Wat direct opviel tijdens de demonstratie is dat de graphics van Aion sfeervol en gedetailleerd zijn, maar erg veel verschil met Guild Wars of Age of Conan is er niet en op het eerste gezicht lijkt het allemaal niet zo heel bijzonder. Hoewel het er dus allemaal heel erg strak uitziet (de game draait op de Crytek-engine) zal deze game het vooral moeten hebben van vernieuwing in de gameplay en de setting van het verhaal en wat dat betreft zit het wel goed.

Atreia, de Daevas en de Balaur

Aion speelt zich af in het land Atreia. Deze wereld werd ooit gecreëerd door de god Aion die de wereld liet bevolken door het krachtige ras 'de Balaur.' Die verzette zich echter tegen hun schepper waarop Aion een nieuw ras creëerde, de Daevas. De Daevas werkte samen om de Balaur naar een andere dimensie te verbannen.

Toen ze daar in waren geslaagd, waren de meningen echter verdeeld over wat er nu moest gebeuren. De ene helft wilde proberen een band op te bouwen met de Balaur en een bondgenootschap sluiten, terwijl de andere helft ze helemaal uit de weg wilde ruimen. De Balaur stelde een vredesverdrag voor, maar deze werd verbroken door de aggressieve helft van de Daevas waarop de Balaur de Tower of Eternity aanvielen.

Grote gevolgen

Omdat dit de fysieke vorm van de god Aion was, had deze aanval grote gevolgen. Atreia werd in twee delen gesplitst met ieder een helft van de Tower of Eternity die naar elkaar toe reikten. Hierdoor kreeg de wereld nu de vorm van een klokhuis. De twee landen staan recht tegenover (boven en onder) elkaar met enkel twee torens in het midden die naar elkaar toe reiken, maar elkaar net niet raken. Hiertussen bevindt zich The Abbyss, waar de Balaur leven.

De onderste helft van de wereld wordt verlicht door de zon en hier leven de Elyos. De bovenste helft is gehuld in duisternis, waar de Asmodian wonen. De stammen zijn verwikkeld in een hevige strijd. Elke stam beschuldigt de andere ervan de splitsing veroorzaakt te hebben en alle drie willen zij de Tower of Eternity onder hun controle krijgen.

Goed en kwaad?

Als speler kies je de kant van de Elyos of de Asmodian. Heel zwart wit gezegd zijn de Elyos de 'good guys' en zijn de Amsodian hun tegenpolen en dus de 'bad guys.' Zoals ook het geval is in World of Warcraft hebben beide partijen hun eigen goede en slechte punten en is er eigenlijk geen verschil tussen goed en kwaad.

De Asmodian zien er echter, in tegenstelling tot de Elyos, wel een stuk kwaadaardiger uit. Omdat ze vooral in het duister leven, zien ze er net even wat monsterlijker uit dan de 'mooie' Elyos. Ook de omgevingen zien er heel anders uit. De Elyos leven in weelderige bossen en kunnen uren over mooie groene weides lopen, terwijl je als Asmodian altijd op je hoede moet zijn voor een vulkaanuitbarsting (die ook echt plaatsvinden en invloed hebben op de omgeving).


Acht subclasses

In Aion kan je kiezen tussen vier classes met elk hun eigen subclasses. Je zult een keuze moeten maken uit een Scout, Warrior, Mage of Priest. Deze kunnen zich, na de nodige 'praktijkervaring', verder specialiseren. Zo wordt je uiteindelijk Assassin (Scout), Ranger (Scout), Templar (Warrior), Gladiator (Warrior), Sorcerer (Mage), Spiritmaster (Mage), Chanter (Priest) of Cleric (Priest).

Het is echter niet zo dat je als Assassin geen vaardigheden van een Ranger kan gebruiken. Je kan zelfs vaardigheden van elke andere class gebruiken, hetzij niet onbeperkt. Je kan vijf verschillende 'Stigma's' aan je personages geven die vaardigheden van een andere class voorstellen. Dit zal in PvP voor onvoorziene en dynamische omstandigheden zorgen omdat je nooit weet hoe je tegenstander op een bepaalde situatie zal reageren.

Vechten en vliegen

Ook het combat-systeem verschilt van veel andere MMO's, maar doet wel een beetje denken aan het combo-systeem van Age of Conan. Als je de ene skill gebruikt, kan je daarna een andere skill gebruiken die voorheen nog niet beschikbaar was. De ene skill zal de andere ook weer krachtiger maken en zo kan je eindeloos veel combo's uitproberen die allemaal andere effecten hebben.

Ook zijn aanvallen vanuit de lucht mogelijk. Elke speler kan in een heel vroeg stadium van het spel namelijk al vliegen, maar wel voor een korte periode en enkel op bepaalde plaatsen. Als er genoeg 'Aether' in de lucht zit, kan je tijdelijk door de lucht suizen en vanaf daar je vijanden bestoken met aanvallen.

Weegschaal

Dit zal in The Abyss, waar het grootste gedeelte van de PvP-elementen zich zullen bevinden, veel gebruikt gaan worden volgens de ontwikkelaars. In de Abyss zullen de drie partijen, waarvan er één bestuurd wordt door de computer, strijden om de controle over kastelen en gebieden. De Balaur dienen ook als weegschaal tussen de twee strijdende rassen. Als de ene partij overduidelijk in het voordeel is, zal deze eerder ten prooi vallen aan de plotselingen aanvallen van de Balaur dan de andere, zwakkere partij.

Het komt niet vaak voor dat ik écht aangenaam verrast wordt door een game waar ik nog heel weinig vanaf wist. Aion: Tower of Eternity heeft echter de potentie een hele leuke en populaire MMO te worden. Hoewel het typische Japanse stijltje niet iedereen zal aanspreken, denk ik dat de vernieuwingen in de gameplay wel veel spelers zal aantrekken. Daar moeten de makers dan wel optimaal gebruik van gaan maken want op nog een Tabula Rasa of Fury, die ook hun eigen unieke punten hadden maar toch jammerlijk faalden, zit niemand te wachten.


Platform: PC | Release: 2009