De preview die we eerder over Red Faction: Guerrilla plaatsten, sloot af met een korte vooruitblik op de multiplayer. Inmiddels hebben we deze kant van de game wat uitgebreider kunnen testen in de multiplayer beta.

Red Faction was in 2001 één van de eerste first person shooters waarbij het vernietigen van de omgeving een integraal onderdeel van de gameplay was. Tenminste, in theorie was dat zo, want in de praktijk was de game nog altijd dermate lineair dat je het nooit echt nodig had. Met Red Faction: Guerrilla doet ontwikkelaar Volition een poging om dat om te draaien. De open sandbox-wereld in de singleplayer is daarvoor alvast een belangrijke stap, maar het is natuurlijk het leukst om tegenstanders van vlees en bloed onder een laag puin te bedelven.

En dus begon ik vol verwachting aan de multiplayer beta, waaraan onder andere een aantal medewerkers van Volition zelf enthousiast meededen. Twee modes waren beschikbaar, te weten Team Anarchy en Damage Control. De eerste is eigenlijk niets meer dan Team Deathmatch voor maximaal 12 spelers. Persoonlijk heb ik altijd liever een of ander doel in een game. Ook in multiplayer, zoals bijvoorbeeld Capture the Flag of Domination. Bij de laatste komt de tweede mode, Damage Control, aardig in de buurt.

Schade en vernietiging

Zoals de naam al doet vermoeden, staat schade en vernietiging centraal bij deze multiplayer-variant. Het doel is het veroveren en bezet houden van drie kleine bouwwerken (bijvoorbeeld een radartoren), waarbij je team een punt krijgt voor elke twee seconden dat een doel in bezit is. Verdedig je ze alle drie tegelijk, dan tellen de punten dubbel en uiteraard wint het team dat na een bepaalde tijd de meeste punten heeft.

Wat Damage Control bijzonder maakt, is de manier waarop je door het vijandige team gecontroleerde doelen verovert. Namelijk door ze te vernietigen en zelf weer op te bouwen met de Reconstructor, een soort plasma-straal die zo lijkt te zijn weggelopen uit Ghostbusters.

Explosieven en backpacks

Om de omgeving te vernietigen en tegenstanders naar het virtuele leven te staan, heb je een reeks wapens die voornamelijk gebaseerd zijn op gereedschap, zoals een zware moker die tot je standaard uitrusting behoort. Hiermee sla je steeds stukjes uit een muur of een vloer, maar interessanter wordt het met het gebruik van explosieven of één van de backpacks die je op kunt pakken. In de beta waren vijf verschillende backpacks aanwezig, die elk een eigen power-up aan de speler geven.

Allereerst is er de Firepower-backpack, die je enkele seconden ongelimiteerde munitie geeft en afgevuurde kogels meer schade laat aanrichten. Na een korte oplaadtijd, wat overigens bij alle backpacks voorkomt, is de power-up te hergebruiken. De Fleetfoot-backpack verdubbelt je snelheid en de derde, Concussion, genereert een schokgolf die nabije tegenstanders omver blaast, zodat ze even een makkelijk doelwit vormen voor je wapen. Of voor je moker als je gaat voor de extra impact, letterlijk en figuurlijk dan.


De interessantste twee backpacks hebben we dan nog niet gehad en dat zijn de Rhino en de Jetpack. De laatste zal voor zich spreken, al voegt het gebruik ervan een extra dimensie toe aan de gameplay omdat je ook van bovenaf gevaarlijk kunt worden. Heeft een tegenstander zich verscholen in een bunker, dan kun je met het Jetpack het dak op vliegen, er een gat in slaan en hem van bovenaf verrassen.

De reeds genoemde Rhino-backpack tenslotte, is de meest destructieve van het stel en de naam is dan ook erg toepasselijk. Als een ware neushoorn ram je ermee door meters dikke muren, want waarom zou je omlopen als je ook rechtdoor kan? In de loop van een match zie je dan ook overal zelfgemaakte deuren en ramen.

Opblazen van muren

Maar zoals ik al zei is het leukste het laten instorten van gebouwen op tegenstanders. En doordat alle scructuren in Red Faction: Guerrilla een realistisch geraamte hebben, leidt het slopen of opblazen van dragende muren of pilaren al snel tot het gewenste effect. Een sniper die in een toren kill na kill maakt, is nu op een originele manier te stoppen door simpelweg de toren waarin hij zich verschanst om te laten vallen. Vuur en explosies zien er ook erg mooi uit, waardoor ik soms meer met vernietiging bezig was dan met de gevechten zelf.

Daarin ligt dan ook wel het gevaar van de multiplayer, want hoe lang blijft het leuk? Als alles plat ligt of als spelers veelal door de omgeving rennen en geen gebruik maken van de gebouwen, verliezen backpacks als Concussion en de Rhino al snel hun meerwaarde. In dat geval wordt met name de Team Anarchy-mode wat standaard en zal een gevecht zich concentreren rondom de plaats waar de Jetpack- of Firepower-backpack te halen is.

Echter, ondanks de kritische noot aan het eind, is ontwikkelaar Volition goed op weg om de beloftes van een volledig vernietigbare omgeving waar te maken. De game staat pas gepland voor ergens in de loop van volgend jaar, maar de multiplayer-modes die al te spelen waren, waren stabiel en nagenoeg bugvrij. De backpacks vormen een leuke toevoeging en als men met nog enkele boeiende andere modes komt, kan Red Faction: Guerrilla een spectaculaire multiplayer-ervaring gaan opleveren.


Platform: Xbox 360, PS3, PC | Release: januari 2009