Will Wright heeft gereageerd op de tegenvallende kritieken die zijn nieuwste creatie Spore krijgt. De game-ontwikkelaar zegt het grotendeels eens te zijn met de gepubliceerde reviews en dat de game hoe dan ook goed zal verkopen.

“Boven alles hebben we ons gericht op het maken van een game voor de casual gamers en daarbij heeft Spore meer diepgang dan bijvoorbeeld The Sims”, zegt Wright. “We hebben gekeken naar de scores van Metacritics voor The Sims 2, die lag gemiddeld rond 90%, en iets als Half-Life, dat lag rond de 97%. Toen hebben we besloten dat we liever de Metacritics-score en de verkoopcijfers van The Sims 2 hebben dan de Metacritics en de verkoopcijfers van Half-Life.”

Will Wright zegt dat de gemengde reacties die de game krijgt vooral te wijten is aan het feit dat Spore een groot aantal verschillende invloeden kent. Hierdoor zouden gamers naast een favoriet level ook spelelementen tegen komen die ze juist helemaal niet leuk vinden.

“Veel reviews die ik heb gelezen, zeggen dat de Space Stage veruit het beste level is en dat ze teleurgesteld waren in de makkelijke eerste levels”, zegt hij. “Anderen zeggen juist weer dat de Creature Stage het beste is omdat de Space Stage te moeilijk is. We zien dat gewoon erg veel terug en er is gewoon geen samenhang tussen de verschillende reviews."