Met het succes van Lost Planet en toppers als Street Fighter IV en Resident Evil 5 in de startblokken lijkt Capcom voorlopig nog genoeg bekende namen in huis te hebben om indruk te maken. Zal Dark Void in één adem met deze potentiele toppers genoemd gaan worden?

Uitgever Capcom zit niet stil. Niet alleen is het met wisselend succes druk bezig om klassiekers als Commando, 1942 en Bionic Commando af te stoffen, op te leuken en ter download aan te bieden, maar komt het ook met grote nieuwe games als een 3D-versie van (wederom) Bionic Commando, een prachtig uitziende Street Fighter IV en natuurlijk het langverwachte Resident Evil 5.

Maar er is meer, zoals Dark Void. Een game die in zijn korte bestaan al een roerige geschiedenis achter de rug heeft. Zo heeft ontwikkelaar Airtight Studios haar originele idee bij het grof vuil gezet na de eerste presentatie aan de uitgever Capcom. Reuzen robots, motoren en parachute springen werden allemaal verwijderd en hiervoor in de plaats werd een Gears of War georiënteerd cover-systeem geïntroduceerd met als grote verandering dat deze verticaal zou gaan werken.

Buitenaardse dimensie

Voordat ik meer uitleg geef over hoe dit cover-systeem precies in zijn werk zal gaan, lopen we eerst even door het verhaal heen. Dat is verre van indrukwekkend. Buitenaardse wezens zuigen jou, de held genaamd Will, op en plaatsen je in een buitenaardse ‘dimensie’ genaamd ‘Void’.

Daar zul je met een aantal andere ontvoerden je best moeten doen om te overleven en te ontsnappen aan de Watchers. Dit buitenaardse ras is, zoals je al kunt raden, niet echt het toonbeeld van vriendelijkheid en dus zit er niets anders op dan deze lui overhoop te schieten. En dat is natuurlijk waar het allemaal om draait in Dark Void.

Upgraden

Natuurlijk begin je de strijd niet direct met een helm op je harses en alle geweren in je arsenaal. Nee, je zult in Dark Void langzaam moeten upgraden naar de ultieme uitrusting. Soms heb je hier een keuze in en soms bepaalt de game wat je volgende upgrade zal zijn.

Zo begin je de game niet met een supersonisch jet-pack waarmee je super snel van A naar B kunt vliegen, maar zul je het aan het begin moeten stellen met een hover-functie waarmee je ook direct wordt geconfronteerd met het eerder genoemde verticale coversysteem.

Verticaal

Daar waar je in de meeste games altijd voorwaarts moet zien te komen om naar een volgend stuk te komen, doet Capcom’s nieuwste game dit verticaal. Denk hierbij aan jezelf omhoog vechten van een berg. Je duikt weg achter stukken rots, terwijl je de vijand onder vuur neemt. Ben je dichtbij, dan trek je ze van de rots af zodat ze de diepte in vallen.

De dreiging komt vanzelfsprekend niet alleen van boven, maar ook van je zijkanten wat deze gevechtssituaties bijzonder dynamisch moet gaan maken. Het is helemaal aan jou, en de mogelijkheden die je op dat moment hebt, hoe je de confrontatie aan wilt gaan. Capcom noemt de game trouwens geen sandbox-game, daarvoor is de vrijheid weer iets te beperkt.


Naast de leuke draai die men aan het cover-systeem heeft gegeven, hebben de mannen van Airtight Studios ook nog een grappige insteek gevonden om het autootje stelen van games als GTA en Saints Row in de game te verwerken. In het geval van Dark Void moet je echter iets meer moeite doen om een voertuig, zoals een vliegende schotel te bemachtigen.

Je vliegt naar de schotel toe, schakelt het krachtveld uit en mept de inzittenden uit de cockpit. Op deze manier heb je meer vuurkracht tegen de grotere tegenstanders die je tegen het lijf zult lopen. Is dit teveel moeite? Je kunt ook gewoon de schotel slopen zodat hij neerstort. Maar goed, dan heb je natuurlijk niet de lol om even in het buitenaardse ruimtevaartuig rond te vliegen.

Veel vlieg- en stuntwerk dus in deze game, iets waar de ontwikkelaar zeker ervaring meer heeft. Airtight Studios kent namelijk veel medewerkers die eerder werkten aan de titel Crimson Skies: High Road to Revenge, de zeer fantasievolle vliegtuigen-shooter. Het valt niet te ontkennen dat de ideeën die men aan het uitwerken is in deze game zeer tot de verbeelding spreken. Of de game zijn beloften waar maakt, moet zoals gewoonlijk bij een vooruitblik als deze nog blijken, maar de eerste indicaties zijn positief. Dark Void staat gepland om ergens rond het derde of vierde kwartaal van 2009 te verschijnen op zowel de pc, de PS3 als de Xbox 360.


Platform: PC, PS3, Xbox 360 | Release: 2009