Sins of a Solar Empire is sinds de release eind juni een half miljoen keer verkocht. Dit succes is volgens Brad Wardell, CEO van uitgever Stardock te danken aan de lage systeemeisen van deze pc-game.

Opvallend aan de verkoopcijfers is dat van de 500.000 verkochte games er maar liefst 100.000 via digitale distributie zijn afgeleverd. Dit geeft volgens Brad Wardell aan dat de digitale distributie sterk in de lift zit en dat pc-gaming alles behalve dood is.

Grafische concessies

Een groot deel van het succes van Sins of a Solar Empire is volgens Wardell het gevolg van de lage systeemeisen van de game. Doordat deze op een groot aantal verschillende systemen moest kunnen draaien zijn er bij de ontwikkeling een aantal grafische concessies gedaan.

Zo is het in de game bijvoorbeeld niet mogelijk dat ruimteschepen onafhankelijk van elkaar bewegen. “Natuurlijk hadden we dat wel kunnen doen”, zegt Wardell. “Maar dat zou dus high-end hardware vereisen en daarnaast valt het veel mensen niet eens op.”

“Door dit soort beslissingen te nemen, vergroot je het aantal mensen dat de game kan spelen enorm. Je verliest dan wel de super-mega effecten maar je krijgt er wel goede verkoopcijfers voor terug”, aldus de CEO.