Na het matige commerciële succes van het eerste deel en een ondermaatse spin-off in de vorm van Party Animals komt Rare nu met Viva Piñata: Paniek in het Paradijs. Weet deze nieuwe game rond de kleurrijke beestjes van papier-maché nog voor verrassingen te zorgen of blijkt het toch meer van hetzelfde te zijn?

Viva Piñata was in 2006 de eerste Rare-titel in lange tijd die eindelijk weer eens wist uit te blinken in kwaliteit. Maar nadat gamers eerst het matige Kameo: Elements of Power en Perfect Dark: Zero van dezelfde ontwikkelaar hebben moeten doorstaan, lieten ze deze kleurrijke Xbox 360-game destijds massaal links liggen.

Toch heeft dit de ontwikkelaar alles behalve doen afschrikken, want Rare komt nu met Viva Piñata: Paniek in het Paradijs. Een nieuwe Piñata-game met meer Piñata’s, een co-op multiplayer, Xbox Live multiplayer-mogelijkheden en natuurlijk weer ontelbare opties om je tuintje is optimale staat te houden.

In Paniek in het Paradijs keer je terug naar het vertrouwde Piñata Eiland, alleen is hier wel het een en ander veranderd in de twee jaar dat we afwezig waren. Professor Pester en zijn Ruffians hebben namelijk een bezoek gebracht aan de eens zo vredige wereld en hebben alle data van de centrale Piñata-computer gewist. Het is nu aan ons om deze Piñata-database opnieuw aan te vullen met de nodige info over de dieren op het eiland, want als dit niet gebeurt, kan dat wel eens het einde betekenen van kinderfeestjes over de hele wereld.

Hoe we dit moeten doen? Door zoveel mogelijk Piñata’s vol te stoppen met snoepgoed en ze afgeladen met zoetigheid naar verschillende feestjes te sturen over de hele wereld. Dus pak die schep, koop een voorraad zaadjes en aan de bak dan maar!

Bekend spelprincipe

Het spelprincipe van Viva Piñata mag inmiddels wel bekend zijn. Je lokt nog steeds de Piñata’s naar je tuin, maakt ze gelukkig door ze goed te verzorgen en hoopt vervolgens dat ze aan het paren slaan. Een nieuwe toevoeging hierbij is de Candiosity-meter. Dit metertje geeft aan hoe goed de Piñata inmiddels met snoepgoed is gevuld en als dit beestje eenmaal vol zit, is hij klaar om richting de feestelijke bestemming te worden geschoten met een handig kanon-achtig apparaat dat op het eiland aanwezig is.

Het eerste dat opvalt, is dat de game op grafisch gebied geen grote stappen voorwaarts heeft gemaakt. De Piñata’s zien er dan misschien net iets gedetailleerder uit en de omgeving leeft wat meer, uiteindelijk lijkt de spelwereld gewoon wel erg veel op die uit het eerste deel. En hoewel Piñata Eiland er in de online-modus vrijwel even gedetailleerd uitziet had ik met name in de singleplayer-modus toch wel wat meer vooruitgang verwacht.

Direct aan de bak

Kon je in de eerste Viva Piñata nog rustig je tijd nemen om een startkapitaaltje op te bouwen en je tuin Piñata-klaar te maken, in Paniek in het Paradijs zal je direct met een kant-en-klaar stekkie aan de slag kunnen. En dat is ook wel nodig want meteen vanaf het begin zullen vele Piñata’s zich aangetrokken voelen tot jouw tuin en dus is het zaak zo snel mogelijk je zaadjes te planten, huisjes te bouwen en je Piñata’s aan het paren zetten. Om hier direct mee te kunnen starten is het gelukkig een stuk eenvoudiger geworden om geld te verdienen en dus hoeven we niet meer ieder dubbeltje om te draaien om de tuin in financieel gezond vaarwater te houden.

Beginnende Piñata-spelers kunnen misschien een beetje overdonderd worden door de sneltreinvaart waarin de game van start gaat. Met het grote aantal verschillende menu’s en de zee aan mogelijkheden kan het dan ook best even duren voordat je precies door hebt hoe de game precies werkt en is wanorde en chaos in je tuin eigenlijk onvermijdelijk. Een welkome toevoeging is dan ook de nieuwe Just for Fun-modus waarin spelers rustig kennis kunnen maken met de Viva Piñata-gameplay. Dit is dan ook ten strengste aanbevolen voor startende Piñata-spelers.

Nieuwe toevoegingen

Een van de nieuwe gameplay-elementen is de mogelijkheid om buiten de grenzen van de eigen tuin op zoek te gaan naar nieuwe Piñata’s. Was je voorheen namelijk nog aangewezen op die paar vierkante meter tuin waarbinnen je de ruimte kreeg om de Piñata’s te lokken, nu is het mogelijk om naar andere delen van het eiland te reizen om hier bijzondere exotische Piñata’s te vangen. Uiteraard moet je er wel eerst even bij stilstaan wat deze potentieel toekomstige bewoner allemaal nodig heeft om zich thuis te voelen in zijn nieuwe leefomgeving. Zo zal je bijvoorbeeld voor Piñata’s uit de Woestijn voor voldoende zand moeten zorgen en zien beesten van de Pinarctic graag een pak sneeuw terug in hun nieuwe onderkomen.

Een andere toffe toevoeging is de co-op multiplayer. Want door de toevoeging van deze drop-in co-op mogelijkheid kan een tweede speler gewoon een controller oppakken om vervolgens zo bij jou in je tuintje te vallen. Deze tweede speler heeft dan wel beperkte opties, maar hij kan vrijuit helpen bij het onderhouden van je tuin, het verzamelen van zaadjes en het verzorgen van de Piñata’s. Een erg leuke toevoeging en dit zorgt voor een aanzienlijke verlenging van de gameplay.

Daarnaast is het ook nog mogelijk om via Xbox Live met vier gamers tegelijk aan het tuinieren te gaan, maar een echte uitdaging blijkt dit niet te zijn. Het is een leuke manier om de Piñata-gameplay onder de knie te krijgen, maar al snel zal je terugkeren naar de singleplayer of de offline co-op omdat het prutsen met vier personen in een klein tuintje toch snel gaat vervelen. Vooral als je in de tuin van iemand anders aan het werk bent, geeft dit minder voldoening dan wanneer je deze kostbare tijd en energie in je eigen stekkie zou hebben gestoken.

Kijkje tussen de lakens

Uiteraard is het hoogtepunt van de game als je twee Piñata’s zover hebt gekregen dat ze zich willen voortplanten. En was je altijd al nieuwsgierig wat er nou eigenlijk precies gebeurde als twee Piñata’s deze ‘romantische dans’ gingen uitvoeren? Bij Paniek in het Paradijs wordt dit ritueel niet langer aan de fantasie van de gamer overgelaten, nu krijgen we namelijk zowaar een kijkje tussen de lakens als deze twee schattige beestjes zich terugtrekken in hun huisje om vervolgens eens goed met elkaar… Nou ja, bekijk het zelf maar een keer.

Viva Piñata: Paniek in het Paradijs kan gezien worden als een zeer vermakelijk vervolg op het eerste deel. De unieke Piñata-spelelementen zijn bewaard gebleven en hier zijn nieuwe mogelijkheden als de co-op modus en een Xbox Live multiplayer-optie aan toegevoegd. Wel is duidelijk dat ontwikkelaar Rare voor een veilige en behouden aanpak heeft gekozen. Hierdoor zijn de grote veranderingen ver te zoeken en zullen Piñata-veteranen weinig uitdaging kunnen vinden in dit nieuwe deel. Heb je echter nog nooit een Piñata-game gespeeld, dan is Paniek in het Paradijs zonder twijfel de meest complete versie dit je in huis kunt halen. (80%)

Platform: Xbox 360 | Release: reeds beschikbaar