Er is veel veranderd in de wereld van games, maar Pandemic had niet echt de behoefte om hieraan mee te doen. Ze hebben voor Mercenaries 2 vastgehouden aan hetzelfde concept van het origineel.

Als huurling heb je ongeveer één regel: iedereen betaalt. Gebeurt dat niet, dan kom je het geld halen. Schieten ze je daarbij ook nog in je kont, dan leg je een compleet land in de as om je geld te krijgen. Alles in Mercenaries 2 kan namelijk kapot. De game mag er dan misschien niet zo sterk uitzien als een GTA IV, maar je kunt ook niet verwachten dat alles stuk kan en dat daar niets op ingeleverd moet worden.

Gelukkig krijg je er dan ook wat voor terug. Elk bosje, elk gebouw en elk voertuig kan opgeblazen worden. De een heeft wat meer vuurkracht nodig dan de ander natuurlijk, maar die heb je ook tot je beschikking. Denk aan AK 47’s, RPG’s, tanks, helikopters, maar ook clusterbommen en kleine nukes. Alles is te koop tegen de juiste prijs.

We wisten uit het vorige deel al dat je alles kon bestellen wat je nodig zou hebben en dat kan nu weer. Heb je geen kogels meer voor je wapens, dan bestel je een supply drop. Komt er een colonne tanks aan, dan bestel je een clusterbom of gooi je het geheel gelijk plat met een kleine nuke. Het mag allemaal en gezien de gigantische map ben je ook wel even bezig met het platgooien van Venezuela.

Reputatie

Daarbij wordt de hulp van verschillende facties zeer op prijs gesteld. Iets wat we eigenlijk ook al kennen uit de eerste Mercs. Je hebt de altijd vijandige VZ Rebels en nog wat andere facties als Rasta-piraten, een groot olieconcern en het Chinese leger. Bij elk van deze partijen heb je een reputatie die je moet opbouwen door troep op te blazen bij hun vijanden.

Die vijanden kunnen jou ook van werk voorzien, maar als je hun spullen sloopt vinden ze je niet zo aardig meer en geven ze je geen werk. Om dit op te lossen, blaas je weer wat ongein op bij andere vijanden. Zo blijft je reputatie bij elke partij wat heen en weer schommelen, maar het wordt gelukkig nooit vervelend om de relaties goed te houden of goed te maken.

Standaard wraakverhaaltje

Je had het waarschijnlijk al wel verwacht, het verhaal is niet erg sterk. Het is weer het standaard wraakverhaaltje waarbij je weer vanaf nul moet beginnen om bij de grote baas te komen. Je eerste missie is er één voor de man die je uiteindelijk niet zal betalen en je in je reet zal schieten terwijl jij probeert weg te komen van een poging om je te vermoorden. Dat laat je natuurlijk niet zomaar over je kant gaan en dus zoek je wraak. Dat is het. Niet meer en niet minder.

Helaas wordt ook niet veel gedaan om het flinterdunne verhaal een beetje uit te dikken. De cut scenes zijn niet interessant, de voice acting is niet erg sterk en de teksten zijn sowieso vrij saai. Zeker omdat je alles zeker 400 keer zal moeten aanhoren als je de game speelt. Elke NPC schreeuwt wat naar je als hij je ziet, maar er zijn maar vijf verschillende teksten opgenomen door vijf verschillende acteurs. Hetzelfde geldt voor de gekozen huurling. De teksten die hij of zij zegt als er weer iemand het loodje legt, worden al snel saai.

Ik zeg gekozen omdat je de keuze hebt uit drie verschillende huurlingen, te weten Jennifer Mui, Mattias Nillson en Chris Jacobs. Elk van de drie heeft zijn eigen pluspunt, maar in de game zelf zal het niet heel veel uitmaken. Zo rent Jennifer wat sneller en geneest Mattias wat rapper. Beide zijn niet zo heel erg verschillend van elkaar en qua gameplay zul je dus ook niet veel merken op andere cutscenes na.

Heel veel plezier

Maar als je zoveel aan het opblazen bent, dan heb je natuurlijk ook geen verhaal nodig en dan maakt het ook niet uit met wie je zoveel opblaast. Je hebt gewoon heel veel plezier en daar draait Mercs 2 om. Daardoor neem ik de bar, maar dan ook barslechte kunstmatige intelligentie wel een beetje op de koop toe. De tegenstanders zijn net iets slimmer dan een stoelpoot. Ze kunnen een wapen vasthouden, dat kan een stoelpoot niet. Ze gerbruiken de wapens alleen niet altijd even goed.

Even een voorbeeld. Ik loop ergens en even verderop staat iemand met een RPG. Hij staat op een mooie afstand om een raketje in mijn oogkas te geven, maar in plaats daarvan wacht hij tot ik dichtbij ben, switcht hij naar zijn pistool en wordt nooit meer wakker door een breuk in zijn schedel omdat ik hem met mijn AK47 heb geslagen. Meer dan schreeuwen dat je eraan komt en wat scheef schieten hoef je niet van de vijand te verwachten.

Niet sterk genoeg

Ook zitten er nog wat andere kleine irritaties in de game. Zo kun je amper door lichte bosjes lopen, omdat je niet sterk genoeg bent om de takjes opzij te duwen. Daarbij is de besturing van voertuigen bij elk voertuig weer helemaal anders en zijn het gas en de rem niet op de triggers geplaatst, waardoor je niet makkelijk andere dingen kunt doen tijdens het rijden.

En dan heb je nog het bestelsysteem voor de bommen, auto’s en ander speelgoed. Dat werkt zo onhandig omdat je maar drie favorieten hebt die je dus telkens in het omslachtige menu aan het aanpassen bent. En als klapper: de GPS. Die werkt voor geen meter. Deze stuurt je soms volledig de verkeerde kant op. Kaartlezen is een betere optie.

Co-op

Gelukkig hoef je niet in je eentje te schelden op deze missers, dat kun je ook met een maat doen. De game heeft een volledige co-op mode. Een vriend kan meedoen en vertrekken wanneer hij maar wil. Er verandert niets aan de gameplay. Het wordt niet moeilijker, maar juist makkelijker omdat je nu niet met de stomme AI te maken hebt van de mannetjes die je normaal proberen te helpen. Nu kun je vertrouwen op iemand met een werkend brein. Helaas kun je niet te ver uit elkaar verwijderd zijn. Dat houdt in dat je maat niet ergens op zee olieplatformen aan het slopen kan zijn terwijl jij ergens in de stad een tank aan het overnemen bent.

Het uitgangspunt 'alles opblazen is leuk' wordt goed gebruikt in Mercenaries 2: World in Flames. Er zitten echter nogal wat foutjes in de game die eigenlijk wel weggepoetst hadden moeten worden na zo’n lange ontwikkelperiode. De kunstmatige intelligentie is barslecht, er had wel wat meer tekst in de game gekund en bosjes zijn niet ondoordringbaar in het echt. Ondanks deze tekortkomingen zorgt Mercenaries 2: World ervoor dat je met veel plezier en lekker ongecompliceerd de wereld in vuur en vlam kunt zetten. En dat doen we maar al te graag. (80%)

Platform: Xbox 360, PS3, PS2, pc | Release: 05/09/2008