Volgens Xbox 360-product manager Boris Schneider-Johne worden exclusieve titels steeds minder belangrijk voor Microsoft. Dit ligt voornamelijk aan de hoge productiekosten die teveel risico met zich mee zouden brengen.

Schneider-Johne zegt dat de invloed van exclusieve titels al enige tijd aan het dalen is en dat de kosten van de ontwikkeling van dergelijke titels er vaak voor zorgen dat uitgevers en ontwikkelaars afzien van een exclusieve deal. “Daarnaast gaat de verkoop van een multi-platformgame vaak gelijk op tussen de verschillende consoles, en is nooit echt duidelijk wie er nou meer heeft verkocht. Dit is vooral bij de PlayStation 3 en Xbox 360 het geval”, aldus Scheinder-Johne.

Jaren tachtig en negentig

“In de jaren tachtig en negentig was het nog een belangrijk onderwerp. Ik herinner me nog goed alle Mario vs. Sonic discussies”, zegt de Duitse product manager. “Vandaag de dag wordt de invloed van exclusieve titels in de verkooplijsten echter steeds kleiner.”

“Op dit moment maakt Sony eigen games voor de PlayStation 3, en wij maken onze eigen titels voor de Xbox 360. Deze games zijn exclusief om zo het beste uit de console te kunnen halen, maar daartegenover staan partijen als Electronic Arts of Activision en zij kunnen wel eens een businessmodel gebruiken waarbij slechts incidenteel een exclusieve titel wordt geproduceerd. Daardoor worden deze exclusieve titels steeds minder belangrijk”, aldus Schneider-Johne.