Nintendo heeft Mario, Sega heeft Sonic, Sony heeft Ratchet & Clank. Iedere (voormalige) consolefabrikant heeft zijn eigen platformgameheld, behalve Microsoft. Althans, dat was zo. Want nu is daar Banjo.

In november krijgt Microsofts nieuwe mascotte zijn eerste Xbox-only soloavontuur. Deze Xbox 360-game wordt echter niet zomaar een platformspelletje, zoals de eerste Banjo-Kazooies. Nuts & Bolts wordt een mix van platformen, puzzelen, bouwen, racen en knokken, en dat alles overgoten met kleurrijke en haarscherpe graphics. Waarschijnlijk mikt Microsoft hiermee in eerste instantie op de jongere gamers, maar tijdens mijn eerste persoonlijke kennismaking met de game, op de Leipzig Games Convention, kreeg ik al snel zin om het spel zelf uit te proberen.

Gammele boedelbak

Nu kwam het helaas niet zover dat ik zelf de controller vast mocht houden, maar Neil Harrison van Rare was wel bereid om het een en ander te tonen. Op een grote tv konden we toekijken, terwijl Banjo door een fleurig stadje hobbelde op een gammele boedelbak, die iets weg had van een bakfiets. Hij reed langs marktkramen, van trappen af, door nauwe straatjes en over ruime pleinen.

De bakfiets (of boedelbak, of wat het ook moest voorstellen) bleek een ludieke voorbode van wat nog komen ging. Want deze nieuwe Banjo-game gaat alles te maken hebben met wagentjes, karretjes, vliegmachientjes - als het maar beweegt. Het leukste is echter dat deze voertuigen niet standaard even ergens vrij te spelen zijn of te koop zijn bij de virtuele vierwielerdealer. Je mag ze zelf in elkaar zetten.

Zelfgebouwde vehikels

Wat hier de lol van is, werd al snel duidelijk. De game stikt van de uitdagingen, waarvoor je jouw zelfgebouwde vehikel moet gebruiken. Iedere uitdaging vergt weer een andere aanpak en dus is het verstandig om steeds weer aan je wagen te sleutelen, puur om deze zo goed mogelijk af te stemmen op een bepaalde missie.

Harrison was zo vriendelijk een aantal van deze uitdagingen voor te spelen. Hij begon bij een enorme schans, waarbij je met Banjo zover mogelijk moet springen, met je eigen wagentje natuurlijk. De ontwikkelaar begon met een simpele kar die hij even inlaadde uit Mambo’s Garage. Hiermee wist Banjo een verdienstelijke afstand te overbruggen. Maar het kon beter, vond Harrison.

Klooien met componenten

En dus ging hij nog eens naar het garagemenu en bouwde de wagen binnen enkele tellen om. Het voertuig kreeg nu een ton op de voorkant, waarop Banjo plaats moest nemen. Harrison sloeg de aanpassingen op, keerde terug naar het spelscherm en probeerde de uitdaging opnieuw. Dit keer sprong de nieuwe wagen van de schans, landde ongeveer even ver als zijn voorganger, maar toen schoot de ton met Banjo erop los, om vervolgens nog tientallen meters door te rollen. Deze kleine aanpassing leverde uiteindelijk duizenden punten meer op en een hoop extra ‘Jiggy’s’, die je nodig hebt om andere levels te ontsluiten.

Aangezien we de game nog niet zelf hebben mogen uitproberen, is het lastig te zeggen of het garageonderdeel simpel genoeg werkt. Wat Harrison even vingervlug in elkaar flanste, zag er echter niet al te lastig uit. En dat is maar goed ook, want dit element, door lekker met componenten te klooien proberen de ideale wagen te maken voor een bepaalde opdracht, lijkt mij bij uitstek hét element dat Nuts & Bolts zo interessant maakt.

Domino

Dat je als gamer een flinke dosis creativiteit nodig hebt om de beste scores te behalen, bleek wel uit de tweede uitdaging die Harrison toonde. Hierin is er weer sprake van een soort schans, maar dit keer land je op een plateau met allerlei dominostenen. De bedoeling is natuurlijk om zoveel mogelijk (liefst alle) dominostenen omgelegd te krijgen. Dit blijkt nog niet zo makkelijk. Eerst kregen we weer een poging te zien met een vrij standaard wagentje, dat inderdaad niet zo heel veel stenen ondersteboven wist te stoten.


Terwijl Harrison uitlegde dat Microsofts testteam dagen achtereen bezig was geweest met het bedenken van een manier om in dit level de ultieme score te behalen, laadde hij een ‘vliegmobiel’ die door één van de bewuste testers was uitgevonden. Dit voertuig had vier straalmotoren, die allemaal een bepaalde kant uit konden worden gedraaid, om het geval in een richting te stuwen.

Wervelwind

Hiermee kon de ontwikkelaar loodrecht opstijgen, naar het dominoplateau vliegen en vervolgens loodrecht dalen, om precies op een open plek in het midden van het plateau te landen. Vervolgens werden de straalmotoren zo gedraaid, dat het vehikel als een tol begon te draaien zodra hij gas gaf, waardoor een soort wervelwind ontstond die alle dominostenen omblies.

Ik waag te betwijfelen of iedere gamer in staat zal zijn om dit soort geniale wagentjes te fabriceren. Gelukkig is er ook een online mode, waarin je niet alleen geinige minigames kunt spelen, maar ook ‘foto’s’ kunt maken van de wagentjes die anderen hebben samengesteld. Door dit te doen, kopieer je de wagen naar je eigen garage. Op die manier wil Rare het makkelijk maken om knappe ideeën te delen. Overigens kan de ontwerper van een wagen deze functie gelukkig ook altijd uitschakelen, als hij juist niet wil dat anderen er met zijn bolide vandoor gaan.

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts kan best eens dé (aangename) verrassing van dit najaar worden. Rare lijkt er een verfrissende game van te maken, die in weinig opzichten lijkt op zijn voorgangers. Voor die-hard fans van Banjo-Kazooie zal het even slikken zijn. Maar liefhebbers van geinige games die je creativiteit aanspreken, mogen deze titel alvast op hun verlanglijstje zetten.


Platform: Xbox 360 | Release: kerst 2008