Altijd al b-boy ambities gehad, maar kwamen de moves nooit echt goed uit de verf als je eenmaal op de dansvloer stond? Red Bull BC One geeft je nu de kans om op de Nintendo DS deel te nemen aan het grootste breakdancetoernooi ter wereld en wel door gekleurde figuurtjes te tekenen op het touchscreen.

In BC One zal je het als stoere b-boy opnemen tegen de grootste dansers van de wereld in het bekende Red Bull BC One breakdance-toernooi. Tijdens dit evenement zal je de ene na de andere b-boy klop moeten geven door snel en precies figuurtjes te tekenen op het touchscreen. Hoe meer punten je hiermee verdient, hoe zwaarder de tegenstander zich vernederd zal voelen.

En bij een dergelijke b-boy-game mag de stoere slang talk natuurlijk niet ontbreken. Helaas is er zo hard geprobeerd de game hiermee een urban vibe te geven dat de ontwikkelaar compleet is doorgeslagen in het verzinnen van onzinnige dialogen tussen de verschillende dansers. Bij de eerste 'yo, I’ll send you back to yo mamma!' kan je de humor er nog wel van inzien maar na de zoveelste 'see my style and cry' of 'yo, the way you dress is a nightmare', gaat dit je toch snel de keel uithangen.

Waar ontwikkelaar Smackdown gelukkig beter in is geslaagd is het stijlvolle ontwerp van de game. En dan met name de personages zien er lekker rauw en simpel uit. En hoewel ze compleet gezichtsloos zijn en de 3D-achtergronden weinig voorstellen, voegt dit in positieve zin iets toe aan het undergroud-sfeertje dat de ontwikkelaar overduidelijk met deze game wil neerzetten.

Aanpassen en stylen

Een leuk onderdeel van de game is de mogelijkheid om je b-boy compleet aan te passen en te stylen zoals jij dat wilt waarbij je gebruik kunt maken van de meest extreme kleuren en kledingstukken. Tijdens het spelen verdien je door een goede prestatie neer te zetten nieuwe items en logo’s om je personage vervolgens verder mee op te pimpen voor de volgende show down.

Dansen zonder muziek

Heb je eenmaal een personage in elkaar geknutseld en ben je klaar om de dans-arena te betreden? Dan kun je jezelf opmaken voor een zeer vreemde ervaring. In deze game ontbreekt het namelijk compleet aan een link tussen de muziek en het breakdancen! De aanwezige hip-hop beats zijn best goed en je kunt dan wel 70 verschillende moves met je personage maken, een connectie tussen de twee elementen is ver te zoeken.

In Red Bull BC One maakt het namelijk niet uit of je netjes in de maat van de muziek je figuurtjes maakt, want je mag willekeurig de gekleurde stipjes met elkaar gaan verbinden, zo snel of zo langzaam als je zelf wilt. En hoewel de game je aanraadt met een koptelefoon te spelen voor een betere spelervaring kun je het geluid net zo goed uitzetten. Ik drukte de koptelefoon dan ook al snel terug in m’n iPod en luisterde naar een paar écht vette beats tijdens het breakdancen. Een ritme-element had BC One dan ook echt een stuk leuker gemaakt, want nu is het gewoon zinloos puntjes met elkaar verbinden zonder je betrokken te voelen bij de beats en het dansen.

Stipjes verbinden

Hoe complexer de figuurtjes zijn die je op het touch screen tekent, hoe meer punten je hiervoor krijgt en hoe sterker jouw reputatie als b-boy dus wordt. Hierbij mag je dezelfde puntjes ook steeds weer opnieuw gebruiken om andere moves te maken. Raak je echter een stipje van een andere kleur of heb je nog geen figuur kunnen maken voordat de tijd om is dan verlies je een van je drie levens. En ben je ze alle drie kwijt, precies…

Tijdens de breakdance-showdown ben je gelukkig niet alleen maar figuurtjes aan te trekken. Af en toe moet je ook even een minigame spelen om zo wat extra punten binnen te harken. Zo moet je bijvoorbeeld een figuurtje inkleuren met een spuitbus of een LP zo snel mogelijk ronddraaien. Alle games die je tijdens de Career Mode hebt gespeeld zijn vervolgens ook afzonderlijk te spelen in de Minigame Mode.

Naast een aparte minigame-modus is er ook nog een multiplayer toegevoegd waarin je tegen een andere aspirant b-boy kunt strijden. Helaas is deze modus alleen speelbaar als beide gamers over een BC One-cartridge beschikken. En laten we eerlijk zijn, de kans dat zowel jij als een vriend deze Red Bull BC One hebt gekocht is wel heel erg klein.

Red Bull BC One is een zeer matige puzzlegame geworden en stelt op meer punten teleur dan dat het weet te overtuigen. De gameplay werkt prima en de muziek is bij vlagen zelfs goed te noemen maar aan de andere kant krijg je te maken met de slechtste dialogen in de geschiedenis van de game-industrie en ontbreekt het om de een of ander reden aan een link tussen het dansen en de muziek. Voor mij was het stylen van m’n b-boy personage dan ook het leukste onderdeel van de game en dat zegt toch eigenlijk wel genoeg. Red Bull BC One is dan ook zeker niet voor iedereen weggelegd, maar droom je sinds de komst van de DS al van een breakdancegame waarin je gekleurde stipjes met elkaar moet verbinden? Dan zou je deze titel misschien een kans kunnen geven. (54%)

Platform: DS | Release: reed beschikbaar