Dit najaar komt Nvidia met de nieuwe Stereoscopic 3D-technologie die gamers een daadwerkelijke 3D-ervaring moet gaan bieden. Mark Rein van Epic Games heeft na een presentatie van de videokaart-ontwikkelaar zijn licht laten schijnen over deze nieuwe technologie.

“Nvidia lijkt een zeer goed concept in ontwikkeling te hebben dat een belangrijke en unieke applicatie zou kunnen worden voor pc-gaming. De huidige consoles beschikken niet over de paardenkracht om tegelijkertijd twee frames van een high-end game te renderen, maar het is niet langer onbetaalbaar om een pc te bouwen die dat wel makkelijk kan”, zegt Rein.

“Neem bijvoorbeeld Unreal Tournament III, een zeer gedetailleerde game met veel actie op het scherm. Deze game loopt op een resolutie van 1280x720 met 30 frames per seconde op de consoles. Dit zou door het toepassen van S-3D omlaag gaan naar 15 frames per seconde en wordt er dus niet leuker op. Op een degelijke pc zal het echter makkelijk op een hogere frame-rate kunnen lopen en dus een zeer goede S-3D ervaring geven.”

Jaren ’80 brilletjes

Stereoscopic 3D is een technologie die erg veel lijkt op de jaren ’80 3D-brilletjes met het rode en blauwe glas. Met de nieuwe manier waarop Nvidia hier invulling aan geeft, kan de gamer zelf bepalen hoeveel extra diepte hij in de game wil zien.

Doordat de drivers van Nvidia straks zullen werken met veel reeds verschenen games, zal de technologie naar schatting een positief effect hebben op zo’n 350 pc-titels die in de afgelopen twee tot drie jaar zijn verschenen.

In het verleden had het gebruik van een dergelijke 3D-bril vaak een trillend beeld en hoofdpijn tot gevolg, maar doordat de beeldverversing van tv’s en monitors steeds sneller wordt, staan deze problemen volgens Nvidia niet langer in de weg van een echte 3D-ervaring.