Howard Stringer van Sony heeft in een interview laten weten zich geen enkele zorgen te maken over het succes van Nintendo. “Het succes van de Wii gaat zeker niet ten koste van ons. Consumenten kopen onze PlayStation 3 sneller dan we ze kunnen produceren”, aldus de chief executive officer.

“We hebben ons een tijd lang op dezelfde doelgroep als Nintendo gericht met de SingStar karaoke-game, maar we hebben het nagelaten die weg verder te volgen”, zegt Stringer. “De Wii is een goed gemaakt apparaat dat een nieuwe doelgroep heeft gevonden. Maar het is een geheel andere ervaring.”

“Playstation-games zijn nou eenmaal meer ontworpen voor diegene die veel gamen. Hoewel het een andere strategie is, halen wij er zeker voordeel uit. We hebben momenteel namelijk een bottle neck in de productie van PlayStation 3”, aldus Stringer.

Drie miljard dollar

Sony heeft voor de productie van de PlayStation 3 maar liefst drie miljard dollar uitgetrokken en deze investering zal het bedrijf volgens Stringer niet snel terugverdienen. “In ieder geval niet zolang ik leef! Dat gaat zeker een heleboel tijd kosten. Het traditionele bedrijfsmodel voor de PlayStation houdt echter rekening met een verlies op de hardware in de beginjaren. Tot het moment dat de productiekosten omlaag kunnen en het voor ons mogelijk wordt om break-even te spelen.”

Verkoop van games

In de tijd dat de console met verlies wordt verkocht zegt de Sony topman dat er geld moet binnen komen via de verkoop van games. “We krijgen op dit moment meer geld binnen via de verkoop van games dan dat we verlies maken met de PlayStation 3. Het grote verschil met Nintendo is dan ook dat zij geld verdienen met de verkoop van hardware.”