Eigenlijk is de naam van de nieuwste Guitar Hero niet helemaal terecht. In dit nieuwste deel van de mateloos populaire game-serie ben je namelijk ook een drumheld, zangheld of basheld.

De meeste lezers zullen het inmiddels wel weten; in Guitar Hero World Tour kan je niet alleen met een plastic gitaar uit je plaat gaan. Dit nieuwste deel wordt dé ultieme partygame, want je vrienden kunnen nu plaatsnemen achter een drumstel, een microfoon in de hand nemen of met de bekende (bas)gitaar tokkelen. Maar, kennen we dat niet al allemaal? Rock Band biedt spelers namelijk precies dezelfde mogelijkheden, is al maandenlang in Amerika te verkrijgen en is onlangs in Nederland verschenen.

Nieuw drumstel

De mannen bij ontwikkelaar Neversoft realiseerde zich dat gelukkig ook en komen daarom met een hele berg nieuwe features. Als eerste het drumstel. Die ziet er gelijk heel anders uit. Waar het Rock Band-drumstel over vier drums en een baspedaal beschikte, heeft Guitar Hero IV één van die drums ingewisseld voor twee hoger gelegen bekkens.

Daarnaast is het drumstel drukgevoelig. Als je hard slaat, hoor je een harde toon terwijl je ook een zachte roffel uit het apparaat kan toveren. Dit komt erg goed van pas in de grootste nieuwe feature van Guitar Hero: World Tour, waar ik het straks over ga hebben.

Customization

Eén van de toverwoorden voor game-ontwikkelaars is tegenwoordig 'customization'. Ook bij Neversoft stond dit hoog op het lijstje, want je kan het zo gek niet bedenken of het is aan te passen. In vorige delen kon je kiezen uit enkele rockers die gemaakt waren door de ontwikkelaars en deze kon je enkel uitrusten met andere kleding of een andere gitaar.

In Guitar Hero: World Tour is werkelijk alles aan te passen en kan je alles zelf maken. In de 'Create A Rocker'-modus kies je een ras, huidskleur, leeftijd en kan je vervolgens alles customizen. Dit gaat via sliders zoals we die kennen van onder andere Oblivion. Je selecteert de mond en verhoogt, verlaagt, verbreedt of versmalt deze en gaat door met een ander lichaamsdeel.

Eindeloos

Volgens de ontwikkelaar zijn de mogelijkheden eindeloos. Wil jij een band bestaande uit bejaarde rockers met een blauwe huidskleur en een rode feestneus? Ga vooral je gang. Ook kan je een eigen logo ontwerpen. Dit werkt met verschillende lagen, zoals je misschien wel van Photoshop gewend bent.

Op de eerste laag kies je bijvoorbeeld een kleur en een simpele achtergrond en op de laag erboven plak je een icoon. Vervolgens maak je een derde laag met extra versieringen en die leg je weer over de tweede laag heen. Het logo wat je hiermee maakt komt overal terug. Ze staan op de drums afgebeeld, je kan een tatoeage laten zetten met dat logo en uiteindelijk verschijnt het ook op de cover van je eigen album.

Music Studio

Nu vraag je je misschien af wat ik daarmee bedoel. In Guitar Hero speelde je namelijk voorheen met nummers van andere artiesten en kon je helemaal geen eigen nummers maken, laat staan een heel album. In Guitar Hero: World Tour kan dat echter wel. In de Music Studio kan je met je bandleden eigen nummers opnemen. Je laat de drummer een lekker ritme slaan, de rhythm guitar slaat wat akkoorden aan, terwijl de bassist en de lead guitar lekker staan te tokkelen. Het enige wat hierbij ontbreekt is de zang.


Heb je eenmaal een lekker nummertje gemaakt, dan druk je op de record-knop en kan je alles nog eens naar wens aanpassen. Toen ik hier voor het eerst van hoorde had ik sterke twijfels. De gitaren hebben immers maar vijf knoppen, dus daar kan je niet echt hele spectaculaire solo's mee maken.

GHTunes

Daar hebben de makers gelukkig aan gedacht. Je kan in een speciaal menu aan elke knop een andere noot verbinden of in één keer de hele toonladder omhoog of omlaag verschuiven. Op die manier is elke toon aan te slaan op de gitaar, al moet je tijdens het opnemen natuurlijk wel elke keer in het menu je toonladder aanpassen. Heb je het nummer eenmaal opgenomen, dan kan je het opslaan en verspreiden via het nieuwe GHTunes (Guitar Hero Tunes). Dit is een programma dat, zoals de naam al doet vermoeden, doet denken aan iTunes van Apple.

Het nummer dat je opneemt is de uiteindelijke 'expert'-versie. Komt er een vriend langs die minder geoefend is in het spel, dan kan hij natuurlijk wel een lagere moeilijkheidsgraad kiezen. Het spel haalt er dan automatisch een paar noten tussenuit zodat je niet voor elk nummer aparte moeilijkheidsgraden hoeft in te stellen.

Geen zang

Ik zei het al eerder, maar zang wordt hierbij niet ondersteund. Volgens de ontwikkelaars was dit nog te moeilijk. De techniek is nog niet zo goed dat het gezongen woorden individueel kan onderscheiden en daarbij zouden de bestanden op GHTunes daarmee veel te groot worden.

De ontwikkelaar heeft hier echter wel iets op gevonden, aangezien de gitaar multifunctioneel is. Niet alleen kan je drummen door op de knoppen van je gitaar te drukken, je kan er ook keyboard op spelen. Deze keyboardlijn wordt dan de melodie van de zang en als je vervolgens mee neuriet met die melodie wordt dit ook goedgekeurd. Het meesturen van de lyrics lijkt mij dan niet zo'n probleem, maar het is nog onduidelijk of dit ook zo wordt gedaan.

Een onderwerp waar veel over gepraat wordt zijn de patenten op bekende nummers. Hoe voorkom je dat spelers hun favoriete nummer van Dragonforce of Metallica namaken en op GHTunes gaan zetten? De ontwikkelaar vergelijkt het met YouTube. Voorkomen is onmogelijk dus daarom wordt er achteraf gehandeld. Maar, alleen als de rechtmatige eigenaar van het nummer bezwaar maakt.

Guitar Hero: World Tour wordt, zoals het er nu naar uitziet, de meest complete muziekgame ooit. Ik voorzie dat GHTunes de herspeelbaarheid van het spel tot in het oneindige omhoog schroeft en dat we de meest uiteenlopende muziekstijlen kunnen verwachten. Het is dan ook de vraag waar Rock Band 2 mee gaat komen om hier tegenop te kunnen boksen. Tot voorheen was Guitar Hero III het spel wat achterbleef op het vernieuwende Rock Band, maar de serie is terug en sterker dan ooit. De enige drempel zal voor veel mensen de hoge prijs zijn. De gehele set zal waarschijnlijk in dezelfde prijscategorie komen te liggen als Rock Band en dit is voor veel spelers behoorlijk prijzig.


Platform: Xbox 360, PS3, Wii, PS2, pc | Release: 7 november 2008