Een van de exclusieve actiegames voor de Xbox 360 is Too Human. Maakt dit eerste deel van deze trilogie meteen een spectaculaire indruk? Je leest het in deze review.

Er is al veel te doen geweest rond Too Human. Ontwikkelaar Silicon Knights liep al jaren rond met het idee, maar kreeg pas op de Xbox 360 de kans om Too Human te realiseren. Combineer Noorse mythologie met een snufje Terminator, Matrix en dit alles in een third-person actiegame en je hebt de formule voor Too Human. Genoeg potentie dus, maar is het een echte exclusieve topper?

Begin is goed

De game start veelbelovend. Je kiest het soort personage wat je wil zijn (elk met zijn eigen voor- en nadelen). Er is goed nagedacht over de verschillende klassen, ook met oog op het spelen in co-op. Na een korte introductie kan je als Baldur aan de slag en voor je het weet neem je het op tegen hordes futuristisch tuig, die het gemunt hebben op menselijk bloed. Dat laat je als god natuurlijk niet gebeuren.

Qua besturing werkt Too Human behoorlijk anders dan soortgelijke actiegames. De analoge sticks gebruik je om je doelwit te selecteren en tevens om rake klappen uit te delen. Neem je liever je tegenstander van een afstandje onder vuur dan gebruik je hiervoor de bekende rechter- en linkertrigger.

Anders maar eenvoudig

Hoewel ik in het begin zeker moest wennen, werkt het zeker wel. De besturing is op deze manier toegankelijker dan in veel andere actiegames. Vooral het combineren van close combat-aanvallen en afstandswapens gaat lekker. Het vechten zelf levert leuke gameplay op, maar is niet enorm verslavend. Wat wel erg goed werkt is het verzamelen van je uitrusting en upgraden van je personage. Er valt enorm veel vrij te spelen, alleen of met z’n tweeën.

Dat kan goed werken, maar de personages moeten wel ongeveer een gelijk level hebben. Anders gaat het serieus mis. De computer neemt namelijk het hoogste ervaringsniveau als basis. Het resultaat is dat de sterkste speler compleet wordt overspoeld door sterke tegenstanders terwijl de tweede persoon kansloos wordt afgemaakt. Het helpt niet dat doodgaan in Too Human niet echt een pretje is. Het duurt vooral erg lang voordat je weer verder kan. Voordat je opgepikt bent door een Noorse Engel ben je echt weer een paar minuten verder.

Frustrerend

En dat is helaas niet het enige frustratiepunt in Too Human. De actie wordt regelmatig doorbroken. Je reist dan af naar een soort alternatieve cyber space waar je meer krachten kan vinden en je langzaam meer te weten komt over het grote kwaad. Op zich is daar niks mis mee, maar deze stukken zijn langzaam en vooral onduidelijk. De gedachte ‘wat moet ik hier nu doen?’ is regelmatig bij me opgekomen tijdens het spelen van Too Human.

Dat geldt niet alleen voor de bezoekjes aan cyber space, maar ook als je terugkeert naar je thuisbasis Aesir. Normaal gesproken een goed moment voor wat plotwendingen om daarna weer lekker verder te gaan. Grafisch ziet het er redelijk goed (net als de rest van de game) uit, maar verder loop je vooral doelloos rond.

Eindeloos doodgaan

Wie toch het geduld heeft om door te spelen, zal behoorlijk volhardend moeten zijn. De hordes aan tegenstanders worden steeds lastiger. Dat is logisch, alleen heb je al snel een chronisch gebrek aan middelen om je gezondheid op te peppen. Wie niet met een BioEngineer speelt is afhankelijk van de zaken die door tegenstanders gedropt worden. Dat is echt niet voldoende om lang in leven te blijven. Je wordt als het ware gedwongen om samen te spelen, maar dat is uiteraard niet voor iedereen weggelegd.

Too Human barst van de potentie, maar de uitwerking laat serieus te wensen over. De basis voor een lekkere actie-RPG is er, met een toegankelijke besturing en enorme hoeveelheid uitrusting en skills die je kan vrijspelen. Helaas wordt het intrigerende verhaal onvoldoende benut. Er zijn genoeg leuke actiemomenten, maar die worden verstoord door saaie en vooral onduidelijke passages. Combineer dit met de slechte balans tijdens de latere missies (en tijdens co-op) en je hebt een game die de plank te vaak misslaat. (60%)

Platform: Xbox 360 | Release: 29/08/2008