Wordt het ruige werk van Guitar Hero of Rock Band je iets te veel en ben je op zoek naar een toegankelijke muziekgame waarbij het enkel om de ‘fun’ draait? Dan is Wii Music zeker een titel om in de gaten te houden.

Met de keuze uit maar liefst vijftig instrumenten, de zeer eenvoudige besturing en het ontbreken van verplichtingen in de vorm van opdrachten of scores is het vrijwel onmogelijk dat je moeite zal hebben met Wii Music. Zelfs al heb je nog nooit een muziekinstrument bespeeld of een WiiMote aangeraakt, in deze game brei je de ene zuivere noot na de andere moeiteloos aan elkaar. Wij kregen van Nintendo al even de mogelijkheid om met een demoversie van deze muziekgame aan de slag te gaan.

Belangrijk basisingrediënt

'Uitdaging' is een belangrijk basisingrediënt van vrijwel iedere game, zo niet bij Wii Music. Nintendo zegt met opzet niet te kiezen voor een game waarin er gestreden moet worden voor de hoogste score of waarbij de speler verschillende opdrachten moet uivoeren. Naar eigen zeggen wil de ontwikkelaar met deze titel een andere kant op dan bijvoorbeeld het Guitar Hero van Activision en het toverwoord bij Wii Music is dan ook ‘fun’.

En dat is ook wel het eerste wat opvalt als je aan Wii Music begint. Instinctief ga je als gamer natuurlijk meteen op zoek naar een doel in het spel, maar als je vervolgens alleen maar een beetje ‘fun’ hoeft te hebben, sta je toch wel even raar te kijken. Toch moet gezegd worden dat als je eenmaal aan het spelen bent de game ook best leuk is en uit alles blijkt ook dat Nintendo weer een goed werkende game in ontwikkeling heeft. Toch vraag ik me af hoe lang het doelloos spelen op de verschillende instrumenten daadwerkelijk leuk zal blijven.

Keuze uit vijftig songs

In de uiteindelijke versie van de game kunnen we kiezen uit vijftig verschillende songs. Tijdens de demo konden we slechts aan de slag met vijf van deze nummer, maar deze gaven al wel een duidelijk beeld hoe de besturing van Wii Music precies in elkaar zit. Het komt er namelijk op neer dat je in het ritme van de muziek bepaalde knoppen indrukt of de WiiMote beweegt (afhankelijk van het gekozen instrument).

Het is dus niet nodig dat je daadwerkelijk de juiste noten aanslaat zoals dat bijvoorbeeld bij Guitar Hero het geval is met de gekleurde knoppen. Sterker nog, de noten zullen automatisch op de juist toonhoogte worden ingezet die op dat moment in het nummer passend is.

Kamp je dus met een chronisch tekort aan muzikaal inzicht en heb je alles behalve een behoorlijk gevoel voor ritme? Geen nood, want een beetje met de WiiMote zwaaien en wat knoppen indrukken is meer dan voldoende om succesvol meer te spelen met de band. En een beetje maf zwaaien met de WiiMote is natuurlijk het leukste met een aantal vrienden om je heen. Gelukkig is het in Wii Music dan ook mogelijk om met maximaal vier spelers aan het jammen te gaan in een band.

Totale concentratie

Dat wordt een ander verhaal zodra je plaats neemt achter het drumstel. Deze drum-modus is een apart onderdeel van Wii Music en vereist in tegenstelling tot de main-mode een totale concentratie. En na het spelen van de zeer eenvoudige instrumenten in de multiplayer is dat echt een hele verademing. In deze modus worden de WiiMote en Nunchuck gebruikt als drum sticks en is het Balance Board vereist om de hi-hat en de bas te kunnen bedienen. En dat werkt allemaal erg goed, waardoor je daadwerkelijk het gevoel krijgt dat je achter een drumstel zit.

Toch is de manier waarop je de verschillende trommels selecteert echt even wennen. Hiervoor moet je namelijk een aantal knoppencombinaties onthouden die je moet indrukken om ervoor te zorgen dat de drum sticks naar een andere trommel verplaatsen. Dat kan vooral in het begin nog wel eens voor wat verwarring zorgen als je bijvoorbeeld eindelijk een fatsoenlijk ritme te pakken hebt en voor de afwisseling even lekker op een andere trommel wilt roffelen.

Vrijwel alles in deze demoversie van Wii Music werkt prima en doet precies wat het moet doen. Toch is na het spelen van enkele nummers de nieuwigheid er wel een beetje af en heb je behoefte aan iets meer, een uitdaging bijvoorbeeld. Volgens Nintendo komen er nog twee onbekende spelmodi in de uiteindelijke versie, dus laten we hopen dat er hierdoor toch nog een competitief element zal worden toegevoegd. Anders ben ik bang dat deze game niet lang boeiend zal blijven voor mensen die op zoek zijn naar een muzikale game op de Wii.

Door het ontbreken van een duidelijk doel in de game verlang je na het spelen van enkele nummers al snel naar meer. De meeste instrumenten in Wii Music zijn te bespelen door simpelweg een beetje met de WiiMote te zwaaien of wat knoppen in te drukken en dat weet gewoon niet zo verschikkelijk lang te boeien. Maar gelukkig is er nog de drum-modus die voor wat variatie wist te zorgen in de demo-versie. Toch hoop ik dat de nog niet bekende spelmodi ervoor kunnen zorgen dat de uiteindelijke versie van Wii Music iets meer uitdaging zal bevatten.