Het was even schrikken toen opeens het gerucht verscheen dat de nieuwe Mortal Kombat geen fatalities zou bevatten. We hoeven ons geen zorgen te maken, aangezien deze gewoon aanwezig zullen zijn.

De nieuwe Mortal Kombat zal naast de bekende personages nu ook helden uit de DC-strips kennen. Aangezien deze niet zomaar onschuldige mensen mogen uitmoorden, zullen ze geen fatalities uitvoeren, maar brutalities. Ze schakelen met andere woorden tegenstanders bruut uit, maar de genadeklap is niet fataal.

De Mortal Kombat-personages zullen echter wel gewoon hun dodelijke fatalities uitvoeren. En dat is maar goed ook, want een Mortal Kombat-titel zonder fatalities, is gewoon een hele suffe fighter. Zelfs met allerlei nieuwe features zou de game het dan niet redden.

Nieuwe features

Aan nieuwe features zal het overigens niet ontbreken in Mortal Kombat vs. DC Universe. Je komt een heel eind met button bashen, maar het is zeker handig de nieuwe kneepjes te leren kennen. Zo kun je op elk moment een tegenstander proberen vast te grijpen en als dit lukt, dan zal de camera zich inzoomen op de bovenlichamen van de vechters.

De speler die de ander heeft vastgegrepen is op dat moment de aggresor en zal de eerste klappen uitdelen. Je vijand kan echter ook op het juiste moment een aanval aan zien komen, deze blocken, waarna de aggressor de meeste schade oploopt. Het is dus zeker niet altijd zo dat zo'n aanval goed uitpakt.

Initiatief behouden

Daarbij introduceert Mortal Kombat vs. DC Universe de zogenaamde free fall-feature. Levels kennen altijd een rand die met genoeg kracht gesloopt kan worden. Het gevecht zal zich dan tijdelijk tijdens een val plaatsvinden. Het doel is om in dit geval het initiatief te behouden door slim aanvallen te combineren en te timen. Doet je tegenstander dit beter, dan neemt deze het initiatief over en zul je tijdens de val de meeste schade oplopen.

Ditzelfde principe geldt als je door een muur heenbeukt en tijdelijk in sneltreinvaart door verschillende gebouwen zal vliegen. Door snel op willekeurige knoppen te drukken, kan je flink veel schade aanrichten bij je tegenstander. Ik moet toegeven dat ik mijn twijfels heb over deze feature, aangezien dit behoorlijk veel invloed kan hebben op een gevecht, terwijl een fighter toch vooral moet draaien om tactiek.

Flash, Superman en Batman

De nieuwe features zijn natuurlijk leuk, maar het draait uiteindelijk om de nieuwe personages in de titel. Het zal meer dan genoeg gamers aanspreken om met Mortal Kombat-personages het op te nemen tegen overbekende striphelden zoals Flash, Superman en Batman (zeker gezien de huidige populariteit van The Dark Knight). Daarnaast is het natuurlijk maar wat vet om in de huid te kruipen van een van deze helden.


Tijdens mijn speelsessie had ik de beschikking over maar zes personages, die netjes waren onderverdeeld in Mortal Kombat- en DC-personages. En dan zul je net zien dat je het tegen een vervelende Duitser op moet nemen die niks anders doet dan blockt. Al snel kwam ik er achter dat de DC-helden vooralsnog behoorlijk krachtig zijn op afstand, vanwege hun superkrachten.

Balans bijstellen

Vooral Superman leek nog te sterk te zijn tegenover de andere personages. Hij kan met zijn stalen longen tegenstanders naar zich toe zuigen, ze bevriezen of ze met zijn heat vision bestralen. En als je dan net een speler tegenover je hebt die zichzelf indamt alsof hij de meest ingewikkelde strategie-game speelt, dan wordt je niet vrolijk. Daarbij kan een actieheld als Batman zijn cape gebruiken om aanvallen van een afstand af te weren. Het zal dan ook een uitdaging zijn om de DC-helden in verhouding niet te veel kracht mee te geven.

Ontwikkelaar Ed Boon kon me echter verzekeren dat ze flink aan het testen zijn om de balans goed te krijgen. Ze kunnen zich wat mij betreft bijna volledig op dit punt focussen, aangezien de game al behoorlijk lekker speelt. Alles gaat heerlijk snel en soepel, de besturing reageert goed en de genoemde nieuwe features doen ook prima hun werk.

Next-gen

En dat is knap, aangezien we praten over de eerste Mortal Kombat-titel die op de next-gen consoles verschijnt. Met de Unreal Engine 3 onder de motorkap, weet de ontwikkelaar een prachtige fighter neer te zetten. Het is naar mijn idee af en toe iets te veel gepolijst, maar de ontwikkelaar heeft nog even de tijd om de graphics iets ruwer te maken.

Qua personages zit het op dat gebied in ieder geval al goed. Naarmate het gevecht vordert, zullen de vechters beschadigingen oplopen en er helemaal verrot uitzien als ze bijna verslagen zijn. Het is misschien een detail, maar het is in ieder geval een toffe toevoeging.

De nieuwe Mortal Kombat maakt vooralsnog indruk, alhoewel ik mijn twijfels heb over de nieuwe features en de balans binnen de game. De fighter speelt echter heerlijk en ziet er erg goed uit. En dat lijken me toch belangrijke elementen binnen een Mortal Kombat-game. De toevoeging van de DC-helden zal veel gamers aanspreken en als de ontwikkelaar de puntjes op de i weet te zetten, dan wordt Mortal Kombat vs. DC Universe een regelrechte topper.


Platform: Xbox 360, PS3 | Release: najaar 2008