Het lijk alsof het apocalyptische toekomstbeeld weer helemaal terug is. Films als I Am Legend, Doomsday en The Happening handelen allemaal op hun eigen manier over het einde der tijden en hoe de mens hier mee om gaat en ook de game-industrie lijkt de trend niet te zijn ontgaan. Fallout 3, S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky en Borderlands spelen zich allemaal af in een vernietigde wereld. Zo ook Rage.

Het is alweer een tijdje geleden dat id Software een game in eigen beheer maakte. De laatste game die gemaakt werd, was Doom 3 die vier jaar geleden uitkwam. Games als Quake 4 en Enemy Territory: Quake Wars werden door andere studio’s gemaakt onder het toeziend oog van id, maar bij de pioniers van de first person shooter bleef het angstvallig stil totdat hoofd programmeur John Carmack vorig jaar plotseling het podium werd opgetrommeld op het WWDC door niemand minder dan Steve Jobs om zijn nieuwste creatie te tonen.

Toen nog geen game, maar puur een demo van zijn nieuwste engine, de Tech 5-engine. Geen schietende mannen zoals je gewend bent van de ontwikkelaar, maar buggy’s die door een sfeervolle valei heen scheurden, sierden de beelden van de engine die id Software zijn status op het gebied van game-engine’s zou moeten terug pakken van partijen als Epic en CryTek.

Nieuwe franchise

Een paar maanden later bleek dat deze beelden afkomstig waren van id Software’s nieuwste game genaamd Rage. Een nieuwe franchise voor de ontwikkelaar die de laatste jaren vooral bezig is geweest met het uitbouwen van bestaande engines. Rage moet anders gaan worden dan we gewend zijn van de Amerikaanse shooter-studio. Kleurrijker, innovatiever, levendiger en veel meer leunend op een verhaal dan we gewend zijn van id Software waar de gemiddelde game over het algemeen niet meer behelst dan: 'schiet iedereen dood die je tegenkomt en open de deur naar het volgende level'.

Iets wat volledig in lijn is met Carmack’s uitspraak dat een verhaal in een game net zo zinnig is als een verhaal in een pornofilm. Het is leuk als het er in zit, maar niemand die het mist als het er niet in zit. Shooters als Half-Life en Bioshock hebben de goede man inmiddels het tegendeel bewezen.

Komeet

Het verhaal van Rage draait om een komeet waarvan we weten dat hij de aarde zal gaan raken. Mensen, waaronder de nog naamloze hoofdrolspeler, duiken onder in bunkers om de ramp te overleven om hierna de aarde weer op te bouwen. De komeet slaat in en laat een verwoest en hopeloos landschap achter. De inslag van de ruimtekiezel heeft echter niet alles en iedereen van deze aardkloot vernietigd.

De zandvlaktes die de wereld ontsieren tot één grote woestenij bieden onderdak aan verschillende groepen, waaronder door de straling van de komeet gemuteerde mensen. Deze zijn alles behalve vriendelijk tegen mensen die de ramp veilig in een comfortabele bunker hebben uitgezeten. Dan zijn er nog diverse fracties in ‘steden’ waarin overlevenden samenkomen. Sommige zijn vriendelijk, maar 'gelukkig' zijn velen dit niet. Het is tenslotte een game van de makers van Wolfenstein, Doom en Quake en dus moeten we wel kunnen knallen.

Buggy's

Volgens id’s creative director Tim Willits bestaat de game voor zestig procent uit schieten en voor veertig procent uit racen in buggy’s. Deze buggy’s kun je in garages upgraden met nieuwe wapens, pantser en natuurlijk een zwaardere motor. In de races die je zult rijden in Rage hoeft het niet perse het doel te zijn om als eerste over de finishlijn te scheuren, maar kun je ook opdrachten krijgen als 'schiet de nummer drie van de baan' of 'overleef de race zonder te grote schade'.

De buggy gebruik je overigens niet alleen om te racen, maar ook om van nederzetting naar nederzetting te rijden. Willits wil wel duidelijk stellen dat Rage niet de vrijheid van Grand Theft Auto zal gaan bieden. De speler kan wel keuzen maken over waar hij naar toe wil of op welke manier hij een missie volbrengt, maar verder wordt de game bepaald door het verhaal.


Capaciteitsproblemen

Het is echter niet allemaal rozengeur bij deze nieuwe id-titel. De game die gepland staat voor zowel de pc, PS3 als de Xbox 360 zal er zoals het er nu uitziet slechter uitzien op de laatste console vanwege capaciteitsproblemen met de dual layer DVD. Carmack legt uit dat wanneer id gedwongen zal worden Rage op slechts twee DVD’s te drukken dit ten koste gaat van de kwaliteit van de game.

Waarom dan niet gewoon een derde dvd erbij doen, vraagt ieder logisch denkend mens zich dan af. Omdat de studio voor iedere disc die het bij de game stopt royalty fees aan Microsoft moet betalen en een derde disc maakt de game niet meer rendabel voor zowel id Software als uitgever Electronic Arts. PS3-bezitters krijgen voorlopig dus de meer gedetailleerde versie, zolang Microsoft niet wenst mee te werken om de royalty fees te verlagen, zo stelt Carmack.

Rage lijkt zich meer te richten op de 'Mad Max–feel’ dan die van de in het intro aangehaalde films. Meer actie-gericht dan onderzoekend. Toch belooft id Software een game te maken met een grote diversiteit aan gameplay en eindelijk een keer een diep uitgewerkt verhaal. Wanneer de game uitkomt is nog een raadsel, want Carmack en de zijnen gebruiken nu eenmaal altijd dezelfde zin als het gaat om releasedata: 'When it is done!'


Platform: PC, PS3, Xbox 360 | Release: nog niet bepaald