Met de introductie van Pokémon Diamond & Pearl voor de Nintendo DS, heeft de Pokémon-franchise weer een nieuwe impuls gekregen. Hierdoor is het aantal spin-off-titels rondom de vechtlustige wezens ook weer toegenomen.

Eén van deze spin-off-titels is het vervolg op de gelijktijdig uitgebrachte Pokémon Mystery Dungeon: Blue Team en Pokémon Mystery Dungeon: Red Team. Het gaat om Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Time, dat gelijktijdig wordt uitgebracht met Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Darkness.

De trend is duidelijk, een game onder de Pokémon-vlag wordt het liefst niet als een alleenstaande titel uitgegeven. Maar waar de ‘echte’ Pokémon games Diamond & Pearl volgens de traditie in de verschillende versies veel meerwaarde hadden voor de obsessieve Pokémon verzamelaars, is dat bij de Mystery Dungeon games veel minder het geval: Beide titels zijn vrijwel identiek. Maar laat ik niet te ver op de zaken vooruit lopen.

Dungeon Crawler

Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Time (en Darkness) is een echte dungeon crawler van een RPG, met willekeurig gegenereerde levels vol vallen en te bevechten monsters. Denk hierbij aan een genre-klassieker als Nethack of het meer recente Shiren the Wanderer (van dezelfde ontwikkelaars, Chunsoft). Nadruk op een verhaal hoef je in deze titels niet te verwachten. Obstakels overwinnen, schatten verzamelen en ervaringspunten verdienen, daar gaat het om.

Grappig is dat anders dan in de standaard Pokémon-games, of zelfs Pokémon Rangers, je in de Mystery Dungeon-games geen menselijke Pokémon-vanger bestuurt, maar de bizarre wezen(tje)s zelf, ook al geeft het achtergrondverhaal aan dat je een mens bent in Pokémon-gedaante.

Persoonlijkheid

Aan het begin zul je een aantal vragen gesteld krijgen en aan de hand van de antwoorden die je geeft, krijg je een Pokémon-avatar toegewezen die het meest bij jouw persoonlijkheid past. Al snel loop, kruip, zwem of vlieg je een Pokémon-kameraadje tegen het lijf, die je met evenveel zorg moet behandelen als je eigen avatar.

Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Time (en Darkness) wordt gespeeld in beurten, waarin je kan bewegen, aanvallen, een item gebruiken of je beestje gewoon even uit kan laten rusten. Je zou gemakshalve kunnen aannemen dat je dus lekker de tijd hebt om bedachtzaam een level door te werken, maar niets is minder waar.

Een goede voeding

Het aantal beurten dat je hebt voor een level wordt bepaald door hoe goed gevuld de buiken van je monstertjes zijn. Je moet dus ook genoeg etenswaren voorradig hebben. Tijdens je zoektocht door de verschillende ‘dungeons’ heb je verder ook nog de mogelijkheid om verslagen Pokémon aan je team toe te voegen, op een wijze die vergelijkbaar is met de andere Pokémon-games.

Voor wie, gezien de afkomst van de games, verwacht dat Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Time (en Darkness) gewoon meer Shiren the Wanderer in een Pokémon jasje zijn, je komt gedeeltelijk bedrogen uit. Als je in Shiren het leven liet was je alles kwijt, inclusief ervaringspunten, en kon je weer overnieuw beginnen.

Dit meedogenloze moeilijkheidsniveau wordt in de Mystery Dungeon games niet gehandhaafd. Je begint weliswaar weer bij het eerste level en verliest al je goud, maar je behoudt je ervaringspunten. De game is dus iets vergevingsgezinder dan zijn spirituele voorganger.

Al met al is Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Time prima tijdverdrijf. De levels mogen er dan niet al te spannend uitzien en de game is qua graphics meer GBA dan DS, maar het gegeven dat de levels willekeurig gegenereerd worden houdt alles lekker fris en geeft de titel een theoretische levensduur die de wat eentonige spelmechaniek overstijgt. Het niveau van Diamond & Pearl wordt in de meeste opzichten niet gehaald, maar als Pokémon-fan kan je slechter treffen dan deze game, al zou ik er niet meer dan één uit de serie aanschaffen. (70%)


Platform: DS | Release: reeds verschenen