De lead AI programmeur van Bungie, Damian Isla, is erg onder de indruk van Call of Duty 4. Hij geeft dan ook aan dat Bungie erg veel kan leren van het product van Infinity Ward.

Halo 3 en Call of Duty 4 spelen al een tijdje haasje over in de Xbox Live-charts. Beide wisselen regelmatig van eerste plaats als meest gespeelde online game. Isla heeft dan ook zijn respect uitgesproken over Call of Duty 4 en zei dat hij een grote fan is van de game. Verder wil hij ook van de game leren.

“We hebben veel te leren van hun succes. Ze hebben een aantal erg innovatieve dingen gedaan die de mensen bezig hield en hun Experience Rating-systeem is iets waar we interesse in hebben.” Volgens Isla heeft Halo ook veel te leren van de speler-ervaring in Call of Duty 4. Hij vindt de singleplayer dan ook fantastisch.

Simulatie en scripting

Isla stelt dat Halo een game is die erg op simulatie leunt, terwijl Call of Duty 4 net iets meer scripted is. Hij zou graag hebben dat het scripting van Call of Duty 4 ook in Halo komt te zitten, maar dat zou erg moeilijk zijn en vooral voor de designers behoorlijk zwaar werk veroorzaken.

In het interview liet Isla ook weten dat Bungie erg blij is met de vrijheid die ze nu hebben. Bungie zit nu niet meer vast aan Microsoft en Isla laat dan ook weten dat de ontwikkelaar in de toekomst mogelijk ook voor andere platformen zal ontwikkelen.