Tijdens de E3-presentatie van Sony werd deze PlayStation Network-titel aangekondigd. Iedere Ratchet & Clank-fan wist uiteraard al langer dat de titel er aan zat te komen. De geruchtenmolen was namelijk ruim twee maanden ervoor al volop aan het draaien.

Ratchet & Clank: Quest for Booty is een vervolg op Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction. Clank is ontvoerd door de Zoni. Dit zijn speciale robotachtige wezens die Clank in Tools of Destruction hielpen. Ratchet heeft als enige leidraad de voorganger van Captain Slag. Deze gemene piraat had ook contact met de Zoni en had zelfs een speciaal apparaat waardoor hij altijd met hen kon communiceren.

waar is Clank?

Jammer genoeg is Blackwater al een tijdje dood, dankzij Slag, maar een map helpt Ratchet verder op zijn weg. In de game zijn er twee grote verschillen met de voorgaande delen. Ten eerste mis je Clank. 'So What?' zou je zeggen, maar de kleine robot heeft behoorlijk wat high-tech stuff in zijn lichaam zitten waar je nu dus geen gebruik van kan maken. Niet meer rondvliegen, hoge sprongen maken of zweven.

Het tweede grote verschil is dat je dit keer echt lang op één planeet verblijft. Ratchet heeft al behoorlijk wat afgereisd, maar in dit deel verblijf je lange tijd op Merdegrew, een exotische planeet die doet denken aan Ardolis. Het verhaal heeft veel weg van een echt piratenverhaal en dat is ook aan alles te merken. De intromuziek gaf me het gevoel dat ik Pirates of the Carribean: The Game te spelen en de setting versterkte dit gevoel alleen maar.


Multifunctionele moersleutel

De game speelt erg vertrouwd. Er zijn geen nieuwe wapens geïntroduceerd. Je zal het dus moeten doen met alle wapens die je ook in Tools of Destruction tegenkwam. Je moersleutel heeft wel een stevige upgrade gekregen. Je kan er tegenwoordig niet alleen een stevige tik mee uitdelen, maar deze is ook magnetisch geladen. Hierdoor kun je bruggen opentrekken en platformen draaien en verplaatsen. De eerste keren komt dit nogal onwennig over, maar na een tijdje loopt dit erg vlot.

Moeilijkheidsgraad

De makers hebben nu ook een moeilijkheidsgraad toegevoegd. Eén van mijn grotere kritieken op Tools of Destruction was dat de moeilijkheidsgraad een beetje zoek was. Je denderde door de game zonder echt een keer vast te zitten. Quest for Booty heeft nu wel een in te stellen moeilijkheidsgraad, waardoor de game voor hardcore fans van de franchise meer uitdaging biedt. Sowieso is Quest for Booty hier en daar een stuk pittiger dan zijn voorganger, zelfs op de normale moeilijkheidsgraad.

Zo was ik op een bepaald moment een beetje aan het ronddolen en had ik een heel stuk ondergronds gezwommen. Toen ik boven water kwam, was ik heel mijn wapenarsenaal kwijt door een vloek én kon ik ook niet verder, want ik hoorde daar blijkbaar simpelweg niet te zijn. Aangezien ik nergens een verkooppunt vond om nog extra wapens te kopen, heb ik geruime tijd enkel met mijn moersleutel staan meppen, wat wel weer een uitdaging was.

Quest for Booty maakt voorlopig veel meer indruk dan ik had verwacht. Ik heb niet het gevoel dat dit een snel product is en de 'uitbreiding' voelt goed aan, ziet er erg mooi uit en is op het eerste gezicht bugloos. Verder krijg je genoeg uitdaging en kun je erg veel verkennen wat je wel een tijdje zoet houdt. Het is nu wachten tot het 21 augustus is. Dan is de game namelijk beschikbaar en kunnen we weer los gaan met Ratchet.


Platform:PS3 (PSN) | Release: 21 augustus 2008