Hoe omschrijf je een game waarbij het allemaal draait om user generated content, waarin jij als speler kiest hoe een level eruit gaat zien, die de schijn heeft van een klassieke side scroller en waarin werkelijk alles gedeeld kan worden via het PlayStation Netwerk? Laten we het er maar op houden dat LittleBigPlanet een game gaat worden zoals we die nog niet eerder hebben gezien.

Vanaf het moment dat de titel ruim een jaar geleden werd aangekondigd door Sony was het meteen duidelijk. LittleBigPlanet wordt een game om naar uit te kijken voor iedere PlayStation 3-bezitter. De hoofdrol voor de door gamers ontworpen content, het prachtige grafische stijltje en de mix van co-op en competitieve gameplay lijken de PS3 eindelijk te geven wat de console zo hard nodig heeft. Een unieke exclusieve titel waar werkelijk iedere gamer wel van moét watertanden.

Als je voor het eerst tegen de beelden van deze game aanloopt, lijkt LittleBigPlanet eigenlijk niets meer te zijn dan een klassieke side scroller waarbij je speelt met een schattig poppetje dat gemaakt is uit een jutezak. Wie echter de moeite neemt zich verder in deze PS3-titel te verdiepen, zal er snel achter komen dat we hier van doen hebben met veel meer dan dat.

Zo zal LittleBigPlanet het bijvoorbeeld mogelijk maken om samen met drie vrienden gelijktijdig nieuwe levels te bouwen, kun je jouw mooiste creaties online met anderen delen en is het mogelijk om tot in de kleinste details werkelijk alles in de game aan te passen. Van complete levels tot personages en van de soundtrack tot de verschillende geluidseffecten van bepaalde acties, het zijn slechts enkele voorbeelden van de zee aan mogelijkheden en content die LittleBigPlanet ons straks gaat bieden.

Vrienden uitdagen

Het resultaat wordt volgens Sony een game die constant in ontwikkeling zal zijn en waar iedere gamer een wereld kan creëren waarin ze graag eens zouden willen spelen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt en dus ook een verschrikkelijk moeilijk level in elkaar zetten om bijvoorbeeld je vrienden eens uit te dagen zich hier aan te wagen. Je kunt zo tegen elkaar strijden om een beste tijd, het hoogste aantal punten, of welke andere voorwaarde jij ook aan je level hebt toegekend.

Geen zin om al die moeite te doen voordat je eindelijk lekker kunt gaan gamen of beschik je gewoonweg niet over de creativiteit om zelf aan het bouwen te gaan? Geen nood. Ontwikkelaar Media Molecule voorziet ons namelijk van maar liefst zestig kant-en-klare levels in de game als deze eind oktober in de winkel ligt.

Deze levels zullen voorbijkomen in de story mode van LittleBigPlanet en terwijl je hiermee bezig bent, zal je steeds nieuwe items en gereedschap vinden die je kunt gebruiken om je eigen spelomgeving te creëren. Het is mogelijk om alle levels in je eentje te doorlopen, maar vooral bij de verschillende puzzels (die optioneel schijnen te zijn) kan het nodig zijn om in co-op met anderen te moeten spelen. Dit kan zelfs oplopen tot een samenwerking van vier vrienden!

Creatieve breinen

Het is nog even afwachten hoe breed de mogelijkheden werkelijk zijn en hoe makkelijk het wordt om een geheel side scrolling- of platformlevel in elkaar te prutsen, maar het lijkt een game te worden die vooral voor de creatieve breinen onder ons voor ontzettend veel uitdaging zal gaan zorgen.

Om het overzicht te bewaren, zal de game volgens Media Molecule zeer overzichtelijk van opzet zijn. Zo wordt namelijk alle content opgesplitst in drie verschillende ‘planeten’. Zo kun je op de ene planeet terecht voor een overzicht van jouw statistieken als creatieve ontwerper (Info World), op de tweede planeet voor alle ontworpen levels en bijvoorbeeld het commentaar hierop van jouw PlayStation Network-vrienden (LittleBigPlanet) en op de laatste planeet kun je terecht voor alles wat te maken heeft met de LittleBigPlanet-community (My Moon).

In LittleBigPlanet kun je overigens niet alleen aan de slag met de zestig meegeleverde levels en de door andere gamers in elkaar gezette werelden, ook andere Sony-ontwikkelaars gaan straks voor een constante stroom aan content zorgen. Zo is inmiddels bekend dat Killzone-ontwikkelaar Guerrilla met eigen content op de proppen gaat komen en dat ook Fumito Ueda, die we kennen van Shadow of the Colossus, met een level voor LittleBigPlanet bezig is.

Oncontroleerbare chaos

Doordat we straks te maken krijgen met een game die zich constant aan het ontwikkelen is en oneindige uitbreidingsmogelijkheden lijkt te kennen, bestaat er natuurlijk de mogelijkheid dat de game op den duur een oncontroleerbare chaos wordt. Het is dan ook te hopen dat Sony hierop voorbereid is en dat de hele levenscyclus van de game in goede banen wordt geleid.


Wij (gamers) als aankomend onderdeel van de LittleBigPlanet-community krijgen van Sony in ieder geval al een duidelijke taak opgedragen, want van ons wordt verwacht dat we wangedrag van de altijd aanwezige idioten in de vorm van bijvoorbeeld politiek incorrecte uitingen of het produceren van pornografisch materiaal, aangeven door er een foto van te maken en deze door te sturen naar Sony headquarters.

Alles wijst er op dat LittleBigPlanet een extreem uitgebreide en prachtig afgewerkte titel gaat worden voor de PS3. De schitterende manier waarop alles in de game wordt gepresenteerd en de extreem uiteenlopende mogelijkheden maken het niet alleen waard om deze game straks aan te schaffen, het zou wel eens de reden kunnen zijn om een PlayStation 3 in huis te halen. De complete vrijheid die jij als speler krijgt en de manier waarop er gebruik gemaakt wordt van user generated content belooft namelijk voor een unieke spelervaring te gaan zorgen als LittleBigPlanet eind oktober dan eindelijk verschijnt.


Platform: PS3 | Release: 31 oktober 2008