Golfspellen zijn er in vele soorten en maten. Golf: Tee It Up! valt onder de categorie luchtige golfgames, maar heeft het spel wel genoeg inhoud? Je leest het in deze review.

Golf, volgens tegenstanders een elitesport voor de ergste snobs, terwijl liefhebbers juist lyrisch zijn over een discipline waarvoor techniek en concentratie vereist zijn. De sport is de basis voor meer dan genoeg verschillende golfspellen. Naast het serieuze werk zoals Tiger Woods, zijn er echter ook meer dan genoeg arcade golfspellen. Vaak met een meer cartoony look en deze games kiezen voor een luchtigere en meer toegankelijke stijl van golf. Games als We Love Golf, Everybody's Golf 2, Super Swing Golf en Mario Golf zijn daar goede voorbeelden van.

Nu komt Activision dus met de Xbox Live-arcadetitel Golf: Tee it Up!. Het spel ziet er vrolijk en kleurrijk uit met personages die zo in een tekenfilm zouden passen. Er is weinig gedoe en je kan direct aan een luchtig rondje golf beginnen. Eenmaal bij de Tee aangekomen, merk je dat Golf: Tee it Up! voor de klassieke aanpak heeft gekozen als het op de besturing aankomt. Het spel kiest automatisch de beste club, houdt vervolgens rekening met de wind en je bent klaar om je virtuele golfbal een flinke klap te verkopen.

Simpel slaan

Dat gaat volgens het oeroude principe met een power-balk, waarbij je drie keer moet klikken. Eén keer om de swing te beginnen, vervolgens geef je aan hoe hard je wilt slaan, terwijl de laatste druk op de knop bepaalt hoe nauwkeurig de bal wordt weggeslagen. Mocht je wat problemen hebben qua timing (het gaat allemaal redelijk snel), dan is het fijn om te weten dat de game geen enorme afzwaaiers produceert.

Je kan overigens de koers van de bal tijdens de vlucht nog enigszins aanpassen (een beetje zoals in Tiger Woods). Toch ben ik niet helemaal te spreken over de besturing. Ondanks de simpele opzet, werken niet alle zaken ideaal. Zo is het gedrag van de bal na het landen zeer onvoorspelbaar. De ene keer blijft hij meteen liggen, terwijl hij na het volgende schot waanzinnig doorschiet of juist op en neer stuitert.

Waar gaat die bal heen?

Een goede approach is door dit gedrag erg lastig op de banen van Golf: Tee It Up!. De game telt slechts twee parkoersen, die er weliswaar goed uitzien, maar qua moeilijkheidsgraad weinig van elkaar verschillen. Ook zijn niet alle holes even leuk om te spelen, omdat keiharde wind en vervelend geplaatste bomen zelfs de meest geoefende gamer weten te frustreren.

Zonde, aangezien de spelmakers van Golf: Tee it Up! wel goed hebben nagedacht over de multiplayer. Die is qua mogelijkheden misschien niet erg uitgebreid, maar heeft door het gelijk afslaan wel een heerlijk snel tempo.

Golf: Tee It Up! is een wel aardig toegankelijk golfspel geworden, vooral geschikt voor mensen die snel een niet gecompliceerd potje golf willen spelen voor weinig geld. Met twee golfbanen van achttien holes, die qua design soms wat steekjes laten, en een onvoorspelbare golfbal, is Golf: Tee It Up zeker niet de beste golfgame, maar wel de goedkoopste. Al moet ik zeggen dat de multiplayer-opties wel goed zijn uitgewerkt. Voor niet kritische budgetgamers dus.(60%)

Platform: Xbox 360 (Xbox Live Arcade), | Release: reeds beschikbaar