Het is iets waar fans alweer jaren om schreeuwen. Sonic in 2D, maar dan wel met de huidige grafische mogelijkheden. Heeft SEGA eindelijk een keer geluisterd?

Deels. Sonic Unleashed wisselt namelijk third person-gedeeltes af met stukken binnen dezelfde levels die in 2D worden weergegeven. Deze stukken gaan naadloos in elkaar over gedurende zo’n level. Tijdens de E3 kreeg ik een demonstratie van de game voorgeschoteld, waarin voor mijn gevoel het wel heel duidelijk werd dat Sonic in 2D gewoon lekkerder werkt. Daarover later meer. Waar gaat de game eigenlijk over?

Vanzelfsprekend krijgt Sonic het weer zwaar te verduren van aartsrivaal Dr. Eggman. Dit keer heeft hij de wereld opgesplitst in verschillende delen en daarbij gebruikt Eggman een bijzondere straling, waardoor Sonic in een werehog verandert als het donker wordt.

En dat komt er op neer dat Sonic opeens misvormd zal zijn, een stuk trager loopt en zijn armen kan uitrekken. Sonic Unleashed zal voor de helft nacht- en voor de andere helft dag-levels kennen. Deze zullen sterk verschillen qua gameplay.

Sonic bij nacht

Tijdens de nacht-levels zal de gameplay meer neerkomen op het ontdekken van geheimen en pure actie. Deze levels bevatten zelfs een combo-meter, die aangeeft hoeveel hits je achter elkaar weet uit te voeren. Bij nacht krijgt Sonic plotseling flinke klauwen waarmee hij aardig wat schade aan kan richten en op bepaalde momenten zal je tijdens de gevechten een knoppencombinatie moeten indrukken, zoals we dat kennen uit God of War.

Daarbij kan Sonic als het donker is bijvoorbeeld grotere afstanden overbruggen, aangezien zijn armen langer zijn. Zoals gezegd is de gameplay gedurende de nacht-levels een stuk trager en het straalde totaal niet die typische Sonic-sfeer uit. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat het een welkome afwisseling is van de achtbaanrit die we kennen uit de voorgaande delen.

Persoonlijk verkies ik echter altijd de dag-levels. Sonic gaat weer als een razende tekeer en de levels zitten wederom barstensvol loopings, springveren en de welbekende ringen. Dit keer dienen deze ringen overigens niet alleen om Sonic levende te houden. Je vult er namelijk ook een meter mee en als deze vol is, dan kun je tijdelijk Sonic boosten, waardoor hij zo mogelijk nog sneller door de levels zal sprinten.

Irritatie

De gedeeltes in 2D zien er werkelijk geweldig uit, maar de stukken in third person deden mij weer denken aan de voorgaande Sonic-games. En die waren simpelweg niet goed. Toen de ontwikkelaar een gedeelte van een level liet zien waarin Sonic in third person via verschillende draaiende platformen, die ook nog een meerdere verdiepingen kenden, verder moest komen, voelde ik al snel een gevoel van irritatie opkomen. En dat terwijl ik de game niet eens speelde.


Wat mij betreft hadden ze de game dan ook volledig in 2D kunnen maken, zoals ook de laatste DS-delen. Deze lieten zien dat dit nog best kan in de huidige tijd. Daarbij laat een titel als LittleBigPlanet zien dat een platformgame met een 2D-concept nog steeds indruk kan maken. En ook de 2D-delen in Sonic Unleashed zien er werkelijk schitterend uit, wat de keuze om het perspectief af te wisselen een opmerkelijke (en misschien zelfs niet al te verstandige) is.

De Chinese muur

Ondanks mijn twijfels over het perspectief, ziet Sonic Unleashed er erg goed uit. Vooral de dag-levels, waarin het zonnetje lekker schijnt en de wereld behoorlijk kleurrijk is, maken wat mij betreft indruk. Alle levels zijn gebaseerd op landen of steden, wat erg goed uitpakt. Denk aan kenmerkende plekken als Griekenland, New York City en China, waarin je gedeeltes over de Chinese muur kan rennen. Is dat vet of niet!

Wie zich afvraagt hoe het zit met de multiplayer, moet ik toch even verzoeken af te wachten. De ontwikkelaar wil daar namelijk nog niet veel over loslaten, maar laat weten dat het voornamelijk gaat om het singleplayer-avontuur. Daarbij staat Sonic centraal en zijn andere bekende personages voornamelijk aanwezig in tussenfilmpjes en minigames. Onze geliefde snelle egel zal het dus nagenoeg in zijn eentje moeten oplossen.

Sonic Unleashed geeft mij vooralsnog een dubbel gevoel. De gedeeltes in 2D zien er werkelijk prachtig uit en weten die gewilde oude Sonic-sfeer te grijpen, maar de overgang naar third person (hoe naadloos die ook is) lijkt mij toch een stuk minder. De nacht-levels kunnen de nodige afwisseling brengen, maar hebben verder weinig met het Sonic-idee te maken. Ik heb dan ook duidelijk wat meer overtuiging nodig om warm te worden voor Sonic Unleashed.


Platform: Xbox 360, PS3, PS2, Wii | Release: kerst 2008