Dat Doom 4 er aan komt wisten we al eventjes, maar ontwikkelaar id software heeft nu bekend gemaakt dat ze niet van plan zijn om er een vier jaren project van te maken.

Daarnaast is ook bekend gemaakt voor welke platformen de game uitkomt. Naast de traditionele pc-versie mogen we ook een PlayStation 3- en Xbox 360-versie verwachten. De game zal in de eerste plaats een goede singleplayer krijgen, maar ook een degelijke multiplayer die waarschijnlijk gebruik gaat maken van de Quake Live infrastructuur.

John Carmack heeft aangegeven dat de game een gebalanceerde singleplayer zal kennen die de gamer niet gefrustreerd maakt. Dit houdt met andere woorden in dat Doom 4 niet te moeilijk gaat worden. "Slechts een klein aantal gamers kopen een game voor de uitdaging", aldus Carmack. Dat mag volgens hem niet de reden zijn om de game frustrerend te maken voor de andere, grotere, groep gamers.

Leaderboards en friends lists

De multiplayer wordt dan misschien niet de focus voor id Software, maar dat houdt niet in dat ze half werk af gaan leveren. Carmack hoopt dat ze wat infrastructuur van Quake Live kunnen inbouwen. Dit houdt in dat Doom 4 waarschijnlijk friends lists, stat tracking en leaderboards zal krijgen.

Verder zal Doom 4 vooral draaien rond het winnen in de game en is de focus minder gericht op de survival horror-elementen uit de vorige delen. Dit betekent niet dat er geen schrikmomenten in de game zitten, maar volgens Carmack ben jij de held. Jij moet dus winnen en ieder wezen uit de hel terugschieten naar waar het vandaan kwam.