Als er in 2008 één trend opvalt, dan is het wel de terugkeer van grote titels van vroeger in de vorm van vervolgen of remakes. Zo ook de turn based RPG King’s Bounty.

Heel vreemd is het niet als je nog nooit van deze titel gehoord hebt, want het origineel stamt alweer uit 1990. Bij de naam Heroes of Might & Magic zal wellicht sneller een belletje rinkelen. Beide games kwamen destijds uit het brein van de mensen van New World Computing en King’s Bounty wordt dan ook gezien als de voorloper van de langlopende Heroes-serie.

Tot zover de geschiedenisles, want anno 2008 is de King’s Bounty-licentie terecht gekomen in Rusland, waar gewerkt wordt aan de vertaling van King’s Bounty: The Legend. Je leest het goed, de vertaling, want de game verscheen afgelopen april al op de Russische markt, waar hij bijzonder goed ontvangen werd.

Dat men er nog volop mee bezig is, bleek al snel na het opstarten van onze previewversie. De tekst tijdens de intro was in het Engels geschreven, maar nog Russisch gesproken. Bovendien kwam het regelmatig voor dat ik na een laadscherm spontaan weer naar Kirby zat te kijken, ofwel mijn veel te vrolijke desktop. Beide zijn echter zaken die in een previewcode voor kunnen komen, dus wat kunnen we van de uiteindelijke versie van de game verwachten?

In de eerste plaats turn based gameplay en hoewel je daarvan moet houden, is het in deze titel goed uitgewerkt. Qua gameplay is de game een combinatie van Diablo en het al genoemde Heroes of Might & Magic, terwijl er ook een aantal nieuwe elementen toegevoegd worden.

Je beweegt je vrij en in real-time door de wereld Endoria, eens een machtig en vredig rijk vol mensen, elven, dwergen en andere sprookjesfiguren. Een kwade macht staat echter op en voegt daar weerwolven, orcs en demonen aan toe. De wereld is daardoor ineens een stuk minder mooi en hoe kan het ook anders dan dat het aan jou is om dat te herstellen.

Je hebt de keuze uit drie klassen, te weten de warrior, de paladin en de mage. De namen zullen voor zich spreken, want de eerste moet het hebben van fysieke combat en het aanvoeren van legers. De mage heeft die mogelijkheid niet, maar beschikt over een keur aan spreuken en krachten en kan bovendien de elementen voor zich laten strijden. De paladin is de meest gebalanceerde van de drie en combineert dus de voor- en nadelen van de andere klassen.

Na de eerste keuze kun je jouw held in verschillende richtingen specialiseren, afhankelijk van je manier van vechten, welke spreuken je gebruikt en welke artefacten en runes je vindt. Met name de laatsten zijn interessant, omdat je deze na verloop van tijd kolossale en dus krachtige bondgenoten kan laten oproepen.

Zodra je tegenstanders tegenkomt, schakelt het real-time gedeelte over in een turn-based raster, te vergelijken met een honingraat. Zie je in de wereld nog enkel je eigen personage lopen, bij aanvang van een gevecht ben je omringd door de bondgenoten (of in het geval van de warrior het legertje) die met je meereizen.

Vervolgens val je beurtelings de vijanden aan en geef je orders aan je medestanders, tot zij of jij het loodje leggen. Gebeurt het laatste, dan keer je terug naar het kasteel waar je avontuur begon, waarbij het voordeel is dat je meteen nieuwe items en wapens kunt kopen. En eventueel nieuwe sidequests aannemen, al zijn die in de wereld zelf ook voldoende voor handen.

Grafisch ziet de game er met zijn top-down view goed en vooral erg kleurrijk uit. Met name de enorme tegenstanders waar je het van tijd tot tijd tegen dient op te nemen, zijn mooi en gedetailleerd en de ruim zestig verschillende wezens die de wereld bevolken maken deze er enkel geloofwaardiger op. Voor zover je in draken en levensgrote libelle’s gelooft, die overigens op hun beurt neutraal in Endoria leven en je dus niet altijd per definitie naar het leven staan.

Het gebied dat in de previewversie te spelen was, was duidelijk afgebakend door onzichtbare muren en er was slechts een handjevol quests beschikbaar. Bovendien moest ik een paar keer opnieuw beginnen dankzij een crash, maar ondanks dat heb ik een goed gevoel over King’s Bounty: The Legend. Turn based gameplay heeft nou eenmaal een bepaalde charme, zeker als het goed uitgewerkt is. Als warrior met een legertje elven, dwergen en eenhoorns, af en toe aangevuld met een gigantisch rune-monster, mogen we in oktober een definitieve blik op Endoria werpen en besluiten of het de moeite van het redden inderdaad waard is.